آموزش تندخوانی (7) : مهمترین عوامل کند خوانی در مطالعه
185 بار بازدید -
7 ماه پیش
-
چه عواملی باعث میشوند سرعت
چه عواملی باعث میشوند سرعت مطالعه ما کاهش پیدا کند و به یک فرد کندخوان تبدیل شویم؟
در این جلسه میخواهیم به دلایل مهمی که باعث کند خوانی ما میشوند بپردازیم و با استفاده از مهارتهایی که در زمینه تندخوانی یاد میگیریم آنها را دچار تغییر و تحول کنیم چراکه تمامی این دلایل بهصورت بسیار جدی باعث کاهش سرعت مطالعه و درک مطلب ما میشوند.
1- دوباره خوانی
در بسیاری از اوقات ما هنگام مطالعه برای اینکه مطمئن شویم نکات مهم را جا نینداختهایم و مطالب را بهصورت درستی درک کردهایم موضوعات خواندهشده را دوباره بهصورت آگاهانه مرور میکنیم و این امر باعث کاهش سرعت مطالعه ما میشود. در این قسمت ما بهصورت آگاهانه به کلمات و جملات قبلی برمیگردیم و اصولاً به خاطر درک مطلب بهتر این کار را انجام میدهیم و با انجام تمریناتی که در این دوره یاد میگیریم این موضوع را به لطف و کمک خدا تغییر میدهیم.
2- سرگردانی دید
اکثر افراد هنگام مطالعه از یک خط بر یا راهنما استفاده نمیکنند و فکر میکنند مثلاً اگر هنگام خواندن انگشت خود را زیر سطرها بگذارند و آنها را دنبال کنند سرعتشان کاهش پیدا میکند. همین امر باعث میشود هنگام مطالعه دچار سرگردانی دید شوند و کلمات و جملات یا سطرها را گم کنند. سرگردانی دید به دو صورت اتفاق میافتد.
الف- سرگردانی چشم بین کلمات: در این بخش چشم ما ممکن است کلمات را گم کند و دائماً دنبال کلمات باشیم و دچار سردرگمی شویم.
ب- سرگردانی چشم بین خطوط و سطرها: در این بخش ممکن است چشم ما خط یا یک سطر را گم کند و دچار سرگردانی شویم.
با انجام تمرینهایی مثل خط بری و استفاده از یک راهنما و خط بر قادریم این مسئله را بهراحتی حل کنیم که تمامی این تمرینات در دوره بهصورت کامل بیانشده است.
3- کلمه به کلمه خوانی
در سیستم آموزشی کشور ما اصولاً از ابتدا به بچهها کلمات را یاد میدهند و با کنار هم قرار دادن کلمات ما یاد میگیریم چطور جملات را بسازیم مانند بابا آب داد. روشهای آوایی-صوتی و ببین و بگو باعث شدهاند تا ما هنگام مطالعه کلمه به کلمه بخوانیم و به دنبال درک هر کلمه بهصورت جداگانه باشیم و همین داستان باعث کاهش سرعت ما میشود.
برای درک یک مفهوم نیاز نیست کلمه به کلمه مطالعه کنیم چراکه سیستم ذهن و مغز ما با مفاهیم یک سطر، پاراگراف، یک صفحه و … سروکار دارد و هر کلمه بهتنهایی ممکن است مفهوم کلی موضوع را نرساند. با تمریناتی مثل عبارت خوانی یا … کمکم یاد میگیریم این موضوع را چطور حل کنیم.
4- محدودیت در حوزه دید
چشمهای ما توانمندیهای بینهایتی دارند و قادرند بسیاری از چیزها را در شعاع دید خود داشته باشند. به دلیل عدم شناخت توانمندیهای بینهایت این موهبت الهی و تمرینهای لازم خیلی از افراد نیستند که میتوانند کلمات زیادی را در شعاع و حوزه دید خود قرار دهند درصورتیکه ما قادریم زاویه حوزه دید خودمان را چند برابر کنیم و بهجای دیدن یک یا دو کلمه چندین کلمه و جمله را در یک نگاه مشاهده کنیم. تمرینهای تقویت حوزه دید که در دوره تدریس میشوند به ما کمک میکنند تا شعاع حوزه دید خود را افزایش دهیم.
5- تکرار کلمات یا بلند خوانی
خیلی از افراد عادت کردهاند با صدای بلند مطالعه کنند و فکر میکنند تکرار بلند کلمات کمک میکند تا مطالب را بهتر درک کنند. درصورتیکه این کار باعث اتلاف انرژی و زمان ما میشود و زبان ما نیز قادر نیست بهاندازه مغزمان کلمات را پردازش کند و این عدم تناسب سرعت خواندن و بیان کردن کلمات بهصورت بلند با حرکات چشم و پردازش قدرتمند انبوهی از اطلاعات توسط مغز در کسری از ثانیه باعث کاهش سرعت و درک مطلب ما و همچنین تمرکزمان میشود.
6- زمزمه کردن کلمات و درون خوانی (لبخوانی)
یکی دیگر از دلایل مهم کند خوانی درون خوانی است. در این بخش افراد مطالب را در زیر لب خود زمزمه میکنند و اصطلاحاً یک حالت لبخوانی دارند. این کار باعث میشود تا مکث زیادی روی کلمات و جملات کنیم و سرعتمان کاهش پیدا کند. مثلاً زمانی که میخواهیم کلماتی مانند خارقالعاده، معجزهآسا و یا اعداد چندرقمی مانند 1879 را بخوانیم مجبوریم زمان زیادی صرف کنیم. با تمرینهایی که برای افزایش حوزه دید و خط بری یاد میگیریم میزان زیادی از این مسئله را کاهش میدهیم هرچند قرار نیست این روند بهطورکلی از بین برود چراکه مغز و ذهن ما بهصورت طبیعی با ارتباط خود خودگوییها را مبتنی بر افکار خلقشده تولید میکند و همین امر شاید روی درون خوانی و زمزمه ما هم تأثیر بگذارد.
7- مکث زیاد و طولانی چشم بر روی کلمات
به دلیل سبک آموزشهایی که ما در طول زندگی یاد گرفتهایم و عادت داریم کلمه به کلمه بخوانیم و معنای هر کلمه را بهصورت جداگانه درک کنیم، چشمهای ما برای درک مطلب بهتر ممکن است چند ثانیه یا کمتر بر روی کلمات مکث کنند و همین امر موجب کاهش سرعت مطالعه ما و حتی خوابآلودگی میشود.
8- واپس نگری یا برگشت ناخودآگاه چشم به عقب
اگر به هنگام مطالعه به حرکت چشمهای خود توجه کنید متوجه میشوید چشمهای ما بهصورت غیرارادی و ناخودآگاه بعد از خواندن چند کلمه دوباره به مطالب قبلی بازمیگردد. این روند یک حالت شرطی شدگی است که به دلیل سبک یادگیریهای قبلی و نگرانی از جا انداختن کلمات و عدم درک دست مطالب شکلگرفته است. افراد کند خوان با این کار مطالب را بازبینی میکنند تا مطمئن شوند مفاهیم را بهخوبی متوجه شدهاند و همین روند باعث کاهش سرعت مطالعه و مکث بیشازحد روی کلمات میشود.
در این جلسه میخواهیم به دلایل مهمی که باعث کند خوانی ما میشوند بپردازیم و با استفاده از مهارتهایی که در زمینه تندخوانی یاد میگیریم آنها را دچار تغییر و تحول کنیم چراکه تمامی این دلایل بهصورت بسیار جدی باعث کاهش سرعت مطالعه و درک مطلب ما میشوند.
1- دوباره خوانی
در بسیاری از اوقات ما هنگام مطالعه برای اینکه مطمئن شویم نکات مهم را جا نینداختهایم و مطالب را بهصورت درستی درک کردهایم موضوعات خواندهشده را دوباره بهصورت آگاهانه مرور میکنیم و این امر باعث کاهش سرعت مطالعه ما میشود. در این قسمت ما بهصورت آگاهانه به کلمات و جملات قبلی برمیگردیم و اصولاً به خاطر درک مطلب بهتر این کار را انجام میدهیم و با انجام تمریناتی که در این دوره یاد میگیریم این موضوع را به لطف و کمک خدا تغییر میدهیم.
2- سرگردانی دید
اکثر افراد هنگام مطالعه از یک خط بر یا راهنما استفاده نمیکنند و فکر میکنند مثلاً اگر هنگام خواندن انگشت خود را زیر سطرها بگذارند و آنها را دنبال کنند سرعتشان کاهش پیدا میکند. همین امر باعث میشود هنگام مطالعه دچار سرگردانی دید شوند و کلمات و جملات یا سطرها را گم کنند. سرگردانی دید به دو صورت اتفاق میافتد.
الف- سرگردانی چشم بین کلمات: در این بخش چشم ما ممکن است کلمات را گم کند و دائماً دنبال کلمات باشیم و دچار سردرگمی شویم.
ب- سرگردانی چشم بین خطوط و سطرها: در این بخش ممکن است چشم ما خط یا یک سطر را گم کند و دچار سرگردانی شویم.
با انجام تمرینهایی مثل خط بری و استفاده از یک راهنما و خط بر قادریم این مسئله را بهراحتی حل کنیم که تمامی این تمرینات در دوره بهصورت کامل بیانشده است.
3- کلمه به کلمه خوانی
در سیستم آموزشی کشور ما اصولاً از ابتدا به بچهها کلمات را یاد میدهند و با کنار هم قرار دادن کلمات ما یاد میگیریم چطور جملات را بسازیم مانند بابا آب داد. روشهای آوایی-صوتی و ببین و بگو باعث شدهاند تا ما هنگام مطالعه کلمه به کلمه بخوانیم و به دنبال درک هر کلمه بهصورت جداگانه باشیم و همین داستان باعث کاهش سرعت ما میشود.
برای درک یک مفهوم نیاز نیست کلمه به کلمه مطالعه کنیم چراکه سیستم ذهن و مغز ما با مفاهیم یک سطر، پاراگراف، یک صفحه و … سروکار دارد و هر کلمه بهتنهایی ممکن است مفهوم کلی موضوع را نرساند. با تمریناتی مثل عبارت خوانی یا … کمکم یاد میگیریم این موضوع را چطور حل کنیم.
4- محدودیت در حوزه دید
چشمهای ما توانمندیهای بینهایتی دارند و قادرند بسیاری از چیزها را در شعاع دید خود داشته باشند. به دلیل عدم شناخت توانمندیهای بینهایت این موهبت الهی و تمرینهای لازم خیلی از افراد نیستند که میتوانند کلمات زیادی را در شعاع و حوزه دید خود قرار دهند درصورتیکه ما قادریم زاویه حوزه دید خودمان را چند برابر کنیم و بهجای دیدن یک یا دو کلمه چندین کلمه و جمله را در یک نگاه مشاهده کنیم. تمرینهای تقویت حوزه دید که در دوره تدریس میشوند به ما کمک میکنند تا شعاع حوزه دید خود را افزایش دهیم.
5- تکرار کلمات یا بلند خوانی
خیلی از افراد عادت کردهاند با صدای بلند مطالعه کنند و فکر میکنند تکرار بلند کلمات کمک میکند تا مطالب را بهتر درک کنند. درصورتیکه این کار باعث اتلاف انرژی و زمان ما میشود و زبان ما نیز قادر نیست بهاندازه مغزمان کلمات را پردازش کند و این عدم تناسب سرعت خواندن و بیان کردن کلمات بهصورت بلند با حرکات چشم و پردازش قدرتمند انبوهی از اطلاعات توسط مغز در کسری از ثانیه باعث کاهش سرعت و درک مطلب ما و همچنین تمرکزمان میشود.
6- زمزمه کردن کلمات و درون خوانی (لبخوانی)
یکی دیگر از دلایل مهم کند خوانی درون خوانی است. در این بخش افراد مطالب را در زیر لب خود زمزمه میکنند و اصطلاحاً یک حالت لبخوانی دارند. این کار باعث میشود تا مکث زیادی روی کلمات و جملات کنیم و سرعتمان کاهش پیدا کند. مثلاً زمانی که میخواهیم کلماتی مانند خارقالعاده، معجزهآسا و یا اعداد چندرقمی مانند 1879 را بخوانیم مجبوریم زمان زیادی صرف کنیم. با تمرینهایی که برای افزایش حوزه دید و خط بری یاد میگیریم میزان زیادی از این مسئله را کاهش میدهیم هرچند قرار نیست این روند بهطورکلی از بین برود چراکه مغز و ذهن ما بهصورت طبیعی با ارتباط خود خودگوییها را مبتنی بر افکار خلقشده تولید میکند و همین امر شاید روی درون خوانی و زمزمه ما هم تأثیر بگذارد.
7- مکث زیاد و طولانی چشم بر روی کلمات
به دلیل سبک آموزشهایی که ما در طول زندگی یاد گرفتهایم و عادت داریم کلمه به کلمه بخوانیم و معنای هر کلمه را بهصورت جداگانه درک کنیم، چشمهای ما برای درک مطلب بهتر ممکن است چند ثانیه یا کمتر بر روی کلمات مکث کنند و همین امر موجب کاهش سرعت مطالعه ما و حتی خوابآلودگی میشود.
8- واپس نگری یا برگشت ناخودآگاه چشم به عقب
اگر به هنگام مطالعه به حرکت چشمهای خود توجه کنید متوجه میشوید چشمهای ما بهصورت غیرارادی و ناخودآگاه بعد از خواندن چند کلمه دوباره به مطالب قبلی بازمیگردد. این روند یک حالت شرطی شدگی است که به دلیل سبک یادگیریهای قبلی و نگرانی از جا انداختن کلمات و عدم درک دست مطالب شکلگرفته است. افراد کند خوان با این کار مطالب را بازبینی میکنند تا مطمئن شوند مفاهیم را بهخوبی متوجه شدهاند و همین روند باعث کاهش سرعت مطالعه و مکث بیشازحد روی کلمات میشود.
7 ماه پیش
در تاریخ 1402/10/04 منتشر شده
است.
185
بـار بازدید شده