11 - دستگاه شور - گوشه دوبیتی
177 بار بازدید -
پارسال
-
دستگاه شور از دستگاههای موسیقی
دستگاه شور از دستگاههای موسیقی ایران است، که توسط بسیاری مهمترین دستگاه موسیقی ایرانی دانسته میشود. این دستگاه منشأ چند آواز مهم در ردیف موسیقی ایرانی است (ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی) و دانگ اصلی آن، جزو دانگهای پایه در موسیقی ایرانی دانسته میشود.
برخلاف برخی دیگر از دستگاهها، دستگاه شور همنام یکی از مقامهای قدیم موسیقی ایرانی نیست. درجات شور با مقام حسینی مطابقت دارند اگر چه برخی از گوشهها با فواصل مقام فرعی جانفزا تطبیق دارند. در ردیفهای مختلف موسیقی، گوشههای مختلفی برای این دستگاه برشمرده شده، اما مهمترین گوشههایی که در بیشتر این ردیفها آمدهاند شامل شهناز، گریلی، ملا نازی، بزرگ و رهاب میشود.
تحلیل ردیفهای موسیقی مختلف ایرانی توسط برونو نتل نشان داده که بین گوشههایی که برای دستگاه شور برشمردهاند، و ترتیبی که برای آنها قائل هستند تفاوت قابل توجهی وجود دارد. رایجترین گوشهها از نظر اجرا شامل درآمد، سلمک و شهناز هستند.
گوشههای دستگاه شور در ردیفِ آوازی محمود کریمی چنین نام برده شدهاند:
درآمد
کرشمه
درآمد خارا
رهاوی
اوج
شهناز
قرچه
رضوی
رضوی با تحریر جوادخانی
بزرگ
* دوبیتی *
حسینی
زیرکش سلمک، حزین، فرود
گرایلی
مثنوی
برخلاف برخی دیگر از دستگاهها، دستگاه شور همنام یکی از مقامهای قدیم موسیقی ایرانی نیست. درجات شور با مقام حسینی مطابقت دارند اگر چه برخی از گوشهها با فواصل مقام فرعی جانفزا تطبیق دارند. در ردیفهای مختلف موسیقی، گوشههای مختلفی برای این دستگاه برشمرده شده، اما مهمترین گوشههایی که در بیشتر این ردیفها آمدهاند شامل شهناز، گریلی، ملا نازی، بزرگ و رهاب میشود.
تحلیل ردیفهای موسیقی مختلف ایرانی توسط برونو نتل نشان داده که بین گوشههایی که برای دستگاه شور برشمردهاند، و ترتیبی که برای آنها قائل هستند تفاوت قابل توجهی وجود دارد. رایجترین گوشهها از نظر اجرا شامل درآمد، سلمک و شهناز هستند.
گوشههای دستگاه شور در ردیفِ آوازی محمود کریمی چنین نام برده شدهاند:
درآمد
کرشمه
درآمد خارا
رهاوی
اوج
شهناز
قرچه
رضوی
رضوی با تحریر جوادخانی
بزرگ
* دوبیتی *
حسینی
زیرکش سلمک، حزین، فرود
گرایلی
مثنوی
پارسال
در تاریخ 1402/01/29 منتشر شده
است.
177
بـار بازدید شده