شیطان شناسی در قرآن کریم - آیت الله محمدرضا نکونام
729 بار بازدید -
3 سال پیش
-
تخبّط، یکی از انواع جنون
تخبّط، یکی از انواع جنون است که با مس شیطان در فرد ایجاد میشود.
لمس، امری مادی است و به درک حس ظاهری میآید و لازم نیست شدید باشد. ممکن است مسّ برای حس ظاهری قابل دریافت نباشد و امری روحی روانی باشد. همچنین در آن، زدن و ضربه و قهر لازم است.
مَسّ، مرور و کشیده شدن چیزی بر چیزی دیگر و حرکت را لازم دارد و میتواند مثل نسیمی باشد که درد محسوس نداشته باشد و فرد به آن توجه نیابد، اما لمس، دارای احساس ظاهری است و تصرفی است که میتواند درد ظاهری داشته باشد. خوردن ربا باعث میشود شیطان توان مَس نفسانی رباخوار را پیدا کند. با مَسِ غیر قابل درک شیطان ـ که نوعی تجاوز است ـ نفس سست میشود و برای وسوسههای شیطانی انفعال و پذیرش مییابد. باید توجه داشت که رباست که تخبّط میآورد؛ وگرنه گناهانی مثل قتل و دزدی چنین اثری ندارد. ربا نمیکشد، اما فرد را از لحاظ روانی، آشفته و پریشان میکند و اعوجاج و شیطنتی که در خود شیطان هست، از طریق مَسّ، به فرد منتقل میشود و رباخوار را درگیر اعوجاج میکند؛ بهگونهای که رباخوار نمیداند با درآمد ربوی خود چه کند. از کمترین اعوجاجاتی که در رباخوار به وجود میآید، تمایل به تجاوز به محارم و همجنسگرایی است؛ بهگونهای که برای این کار، پولهای کلانی هزینه میکند. این در حالی است که لذت خواب و خوراک از رباخوار گرفته میشود و ذائقه و کام وی نیز از بین میرود و از کار میافتد. برای مثال، رباخواران به خوردن نان و ماستی کفایت میکنند، در حالی که از اشراف و ثروتمندان میباشند و پولهای کلانی در حساب خود دارند. تخبّط به چنین آشفتگیها و تشتتهایی گفته میشود که فرد را از نفس و باطن انصراف میدهد و به انگلی غرق در توهّمات تبدیل میکند که از زندگی خود عذاب میکشد، اما نمیمیرد.
مس شیطان، نوعی ضرب و زدن به نفس با شدتی است که گاهی فرد، تعادل خود را از دست میدهد و توهّم پیدا میکند و واژگون و بههمریخته سخن میگوید. گاهی نیز به تحریک و فساد، در او حالت خودآزاری یا غیرآزاری و سادیسم دست میدهد و میل مییابد دیگری را اذیت کند یا بعضی از مواضعِ او خارش میگیرد یا پلک میزند.
منبع: علوم و نظرگاه های شاخص
آیت الله محمدرضا نکونام
لمس، امری مادی است و به درک حس ظاهری میآید و لازم نیست شدید باشد. ممکن است مسّ برای حس ظاهری قابل دریافت نباشد و امری روحی روانی باشد. همچنین در آن، زدن و ضربه و قهر لازم است.
مَسّ، مرور و کشیده شدن چیزی بر چیزی دیگر و حرکت را لازم دارد و میتواند مثل نسیمی باشد که درد محسوس نداشته باشد و فرد به آن توجه نیابد، اما لمس، دارای احساس ظاهری است و تصرفی است که میتواند درد ظاهری داشته باشد. خوردن ربا باعث میشود شیطان توان مَس نفسانی رباخوار را پیدا کند. با مَسِ غیر قابل درک شیطان ـ که نوعی تجاوز است ـ نفس سست میشود و برای وسوسههای شیطانی انفعال و پذیرش مییابد. باید توجه داشت که رباست که تخبّط میآورد؛ وگرنه گناهانی مثل قتل و دزدی چنین اثری ندارد. ربا نمیکشد، اما فرد را از لحاظ روانی، آشفته و پریشان میکند و اعوجاج و شیطنتی که در خود شیطان هست، از طریق مَسّ، به فرد منتقل میشود و رباخوار را درگیر اعوجاج میکند؛ بهگونهای که رباخوار نمیداند با درآمد ربوی خود چه کند. از کمترین اعوجاجاتی که در رباخوار به وجود میآید، تمایل به تجاوز به محارم و همجنسگرایی است؛ بهگونهای که برای این کار، پولهای کلانی هزینه میکند. این در حالی است که لذت خواب و خوراک از رباخوار گرفته میشود و ذائقه و کام وی نیز از بین میرود و از کار میافتد. برای مثال، رباخواران به خوردن نان و ماستی کفایت میکنند، در حالی که از اشراف و ثروتمندان میباشند و پولهای کلانی در حساب خود دارند. تخبّط به چنین آشفتگیها و تشتتهایی گفته میشود که فرد را از نفس و باطن انصراف میدهد و به انگلی غرق در توهّمات تبدیل میکند که از زندگی خود عذاب میکشد، اما نمیمیرد.
مس شیطان، نوعی ضرب و زدن به نفس با شدتی است که گاهی فرد، تعادل خود را از دست میدهد و توهّم پیدا میکند و واژگون و بههمریخته سخن میگوید. گاهی نیز به تحریک و فساد، در او حالت خودآزاری یا غیرآزاری و سادیسم دست میدهد و میل مییابد دیگری را اذیت کند یا بعضی از مواضعِ او خارش میگیرد یا پلک میزند.
منبع: علوم و نظرگاه های شاخص
آیت الله محمدرضا نکونام
3 سال پیش
در تاریخ 1400/03/31 منتشر شده
است.
729
بـار بازدید شده