روش تدریس کتاب فارسی اول ابتدایی (1)

3.7 هزار بار بازدید - 11 ماه پیش - گاه نظام آموزشی کتاب های
گاه نظام آموزشی کتاب های درسی، معلم را وادار به تدریس مطلبی می کند که آموزگار از دلیل وجودی آن، و چگونگی تدریس آن نکته و ظرافت آموزشی آن بی اطلاع و ناآگاه است؛ در حالی که معلمان حق دارند بدانند دلیل تالیف مطالبی که در کتاب درسی آمده است ، چیست و خود، پیش و بیش از دانش آموزان به اهداف کار، نحوه ی تدریس و ظرافت های آموزشی آنچه می خواهد تدریس شود، آگاه باشند تا بتوانند از پس آموزش آن مطالب به خوبی برآیند و از محتوای مطالبی که آموزش می دهند به درستی، دفاع کنند. در واقع اگر آموزگار بداند، چه چیزی را می خواهد آموزش دهد و چرا باید آموزش بدهد، این دانسته ها به طور قطع و یقین، در موفقیت آموزشی او تاثیر فراوان خواهند داشت. در این میان شاید بتوان گفت که اهمیت آموزش کتاب فارسی بیش از هر کتاب دیگری است، چرا که درس فارسی مادر و یاور همه ی دروس محسوب می شود. به بیان دیگر ، یادگیری درس هایی چون ریاضی، هدیه های آسمانی، علوم و ... بدون توجه به « مادر درس» فارسی ممکن نیست. علاوه بر این، زبان فارسی نه تنها میراث ارجمند گذشته و نگاهبان وحدت و رمز هویت ملی ماست، بلکه تکیه گاه رشد و شکوفایی فرهنگ و ارزش ها نیز هست. کتاب فارسی در سال اول شامل سه بخش است: نگاره ها، نشانه های 1 و نشانه های 2 بخش نگاره ها در واقع جانشین لوحه ها شده است. هر نگاره عنوان و موضوع خاصی دارد که دربرگیرنده مطالب آن نگاره است. رویکرد آموزش نگاره ها از کل به جزء است، ابتدا تصویر بزرگ نگاره با هدف تشویق دانش آموزان به سخن گفتن، خوب دیدن، تفکر و خوب گوش دادن پیش روی آنهاست. سپس تصاویر کوچک زیر نگاره همراه با نام هر تصویر عرضه می شود تا تصویر و نام آن هر دو در ذهن دانش آموز ثبت شود.
11 ماه پیش در تاریخ 1402/07/23 منتشر شده است.
3,787 بـار بازدید شده
... بیشتر