جلسه 9 معرفت نفس نکته6: حضور کاملِ نفس انسان | هر موجود مجرد، همه اش همه جا هست
793 بار بازدید -
3 سال پیش
-
حضور کاملِ نفس انسان |
حضور کاملِ نفس انسان | هر موجود مجرد مثل نفس، همه اش همه جا هست
** بخشهای ویدئو
مرور مباحث گذشته از پنج نکته معرفت نفس (انسان موجود جامع از حقیقت روح تا ابزار بدن) 01:01
شرح نکته ششم «حضور کامل نفس» 12:48
شرح کوتاه نکته هفتم «حضور تمام نفس» 29:17
جمع بندی: تجلی «لا یشغله شأن عن شأن» در نفس (هیچ شأن و شغل نفس در قوایش او را از شأن و شغل دیگرش باز نمیدارد) 61:49
بسم الله
جلسه ۹ دوره آنلاین معرفت نفس استاد حجت الاسلام صالحی (شرح کتاب ده نکته استاد طاهرزاده)
نکته ششم و هفتم:
- حضور کامل نفس انسان | موجود مجرد همه اش همه جا هست | مراتب تشکیکی در تجرد و حضور
- حضور تمام نفس انسان
- نفس انساني فوق زمان و مكان است و در همين راستا است كه در بدن، مكان برايش مطرح نيست. و در عين اينكه حضورِ«كامل» در بدن دارد، در مكان خاصي از بدن جاي ندارد، زيرا مجرد از ماده است.
- ملاحظه كرديد كه نفس در رؤياي صادقه، بدون بدن در صحنههايي حاضر ميشود كه بعداً آن صحنهها در زمان خاص و مكان خاص ظاهر ميگردد، يعني نفس، خارج از محدوديت زماني و مكاني با حادثه روبهرو ميشود و اين است معني فوق زمان و مكان بودن نفس.
- از طرفي خود ما احساس ميكنيم كه در جاي خاصي از بدنِ خود جاي نداريم، در عيني كه در همه جاي بدن خود هستيم. و در يك لحظه ميتوانيم اراده كنيم هم دستمان را حركت دهيم و هم پايمان را حركت دهيم و هم با چشممان به چيزي بنگريم. يعني اگر نفسِ ما فقط در دست ما جاي داشت، ديگر در همان لحظه نبايد در پاي ما جاي داشته باشد. در حالي كه همه جا هست بدون اينكه جاي خاصي داشته باشد، و اين است معني ديگري از فوق مكان بودن نفس. وقتيكه ميگوييم نفس «حضور كامل» در بدن دارد به همين معني است كه همه جاي بدن هست و محدود به جاي خاصي نميباشد. و اينكه ميگوييم مجرد از ماده است يعني محدوديتهاي پديدههاي مادي را - كه مكانمندي و زمانمندي است- ندارد. پس در اين قسمت روشن شد نفس «حضور كامل» در بدن دارد و جاي خاصي برايش مطرح نيست.
- علت اينكه انسانها احساس ميكنند نفسشان در بدنشان قرار دارد، به جهت توجه شديد نفس به بدن است. ولي اگر به كمك رياضتها، اين توجه را ضعيف كنند، درست همينطور كه احساس ميكنند در بدنشان هستند، احساس ميكنند مثلاً در فاصله 400 كيلومتري نسبت به بدنشان حاضرند و براي شما از آن فاصله دور خبر ميآورند، چرا كه اصل نفس مجرد است و از هر مكان و زماني آزاد است، توجه شديد نفس به بدن موجب ميشود كه حضور وسيع خود را در زمانها و مكانهاي ديگري احساس نكند.
- عين حضور نفس در فاصلههاي دور مكاني، حضور نفس در فاصلههاي دور زماني است كه موجب ميشود از آينده خبر بدهد. از همه مهمتر اينكه اگر انسان رياضتهاي شرعي داشته باشد، حضور در باطن عالم نيز برايش ممكن است، به طوري كه به عالم ملائكه و به عالم برزخ و قيامت نيز سير ميكند، كه سير جناب آقاي نجفيقوچاني«رحمةاللهعليه» در كتاب «سياحت غرب» از اين نوع اخير است.
- قاعده: هر مراتب تشکیکی (شدت و ضعفی) قطعاً یک مبدأ و «اصـل» (و حقیقتی) دارد، که هرقدر به آن مبدأ حقیقتش نزدیکتر شود شدیدتر شده، و هرقدر از آن دور شود ضعیفتر میگردد.
+ مراتب تشکیک نـور ===> (بسوی عین نور) ===> خورشید
+ مراتب تشکیک انسانیّت ===> (بسوی عین الانسان) ===> امام حی و حجّت زندهی هر زمان
+ مراتب تشکیک وجود ===> (بسوی عین وجود) ===> خداوند متعال
- قاعده: نفس، حضورش به «خودش» است، ولی ظهور نفس به «قوایش» است؛ قوا (بینایی، شنوایی،...) تجلّی نفس هستند در موقعیت ها و موطنهای خاص.
- قاعده: هرچه موجود مجرّدتر باشد، حضورش شدیدتر است (خداوند مجرد مطلق است، لذا دارای حضور مطلق است)
*
** با تدریس حجت الاسلام استاد صالحی
- دانش آموخته دکترای عرفان اسلامی، و محضر اساتید حکمت و عرفان، استاد طاهرزاده، استاد عابدینی، استاد فیاضبخش و استاد یزدانپناه.
بسم الله
«من عرف نفسه فقد عرف ربه»
هر کس خود را شناخت، خدایش را میشناسد
بايد راهي را پيدا کنيم كه هر اندازه که رفتيم به همان اندازه به مقصد برسيم آن هم به معلومي زنده و اين همان است که فرمود:
️يک حمله ي مردانه ي مستانه نموديم
️از علم رهيديم و به معلوم رسيديم
از علم به معلوم رسيدن کار معرفت نفس است، زيرا در معرفت نفس ما با خودِ معلوم يعنی نفس خودمان به علم حضوری مرتبط هستيم.
راهي كه ما هر چه برويم بيشتر تحت تأثير انوار الهي قرار مي گيريم راهِ ارتباط وجودي با خدا و اسماء الهي است و از طريق معرفت نفس اين راه گشوده مي شود و در همين رابطه حضرت علي(ع) فرمودند: «من عرف نفسه فقد انتَهَی الی غایةِ كلِّ معرفةٍ و علم» هرکس خود را بشناسد حقيقتاً به نهايت هر علم و معرفتي دست يافته است
*
ارتباط با استاد صالحی: 09389219464
*
3 سال پیش
در تاریخ 1400/09/05 منتشر شده
است.
793
بـار بازدید شده