حواشی اتاق روشن - دکتر حسام نقرهچی - بخشی از جلسه ۱
59 بار بازدید -
3 سال پیش
-
حواشی اتاق روشنبههدایت دکتر حسام
حواشی اتاق روشن
بههدایت دکتر حسام نقرهچی
www.bidar.school
Instagram:
telegram channel: t.me/bidarschool
اتاق روشن، آخرین کتابی که رولان بارت در زندگیاش منتشر کرده است، از چندین منظر قابل تأمل است. بارت در اینجا عکس را به مثابهی نشانه مطالعه نمیکند، به عنوان مورخ هنر هم با آن روبرو نمیشود. درواقع، دو سطح نظری متفاوت در این کتاب وجود دارد که یکی در محتوای مطالب بیان شده است و دیگری در شکل نوشتار. گویی عکس برای بارت زمینهای است که به کمک آن میتوان از بنبستی که نشانه در اندیشهی او با آن روبرو است، بیرون رفت و شکل جدیدی از حضور سوبژکتیویته در متن نظری را نشان داد. در عین حال، و در ادامهی همین منطق نظری، کتاب بارت، به شکل پنهان و آشکار با متون دیگری در گفتگو است: امر تصوری نوشتهی ژان پل سارتر، موزهی تصوری اثر آندره مالرو، اثر هنری در عصر تکثیرپذیری فنیاش از والتر بنیامین و گفتار در روش دکارت.
در بررسی اتاق روشن باید از چند مفهوم مشهور (مثل استودیوم و پونکتوم ) که بسیار در موردشان بحث شده فراتر رفت و به ساحت مباحثات نظری بارت با اندیشمندان دیگر وارد شد، زیرا این متن ورای عکاسی به سه مسئلهی مهم دوران خود میپردازد: تلاش برای کنار گذاشتنِ سوژهی دکارتی، معضل ایدئولوژیک بارت با جمعگرایی نشانه و مسئلهی نوشتار علوم انسانی.
در این دورهی چهار جلسهای میکوشیم این سه مسئله را با تکیه بر گفتگوهای درونی متن بارت با متون دیگر تشریح کنیم.
دکتر حسام نقرهچی فارغالتحصیل دکتری ادبیات تطبیقی از دانشگاه سوربون نوول فرانسه است و رسالهاش را در مورد رولان بارت و نظریهی تاریخ نوشته است. در همان دانشگاه نظریهی ادبی درس داده و در دبیرستان سویینه در پاریس معلم ادبیات بوده است. او به عنوان پژوهشگر با مجلات گوناگونی از جمله لیتراتور، مجلهی رولان بارت و مجلهی بلژیکی فقهاللغه و تاریخ همکاری کرده است. کتاب درس اثر رولان بارت و دو نمایشنامهی برنیس و بریتانیکوس اثر ژان راسین به ترجمهی او توسط انتشارات نیلوفر به چاپ رسیده و در حال حاضر دو اثر تألیفی، یکی در مورد نظریهی ادبی و دیگری دربارهی رولان بارت و تاریخ در دست انتشار دارد. زمینهی پژوهش او نظریهی ادبی و فلسفهی علوم انسانی است. او همچنین با مرکز پژوهش ادبیات تطبیقی دانشگاه سوربون نوول همکاری میکند.
بههدایت دکتر حسام نقرهچی
www.bidar.school
Instagram:
telegram channel: t.me/bidarschool
اتاق روشن، آخرین کتابی که رولان بارت در زندگیاش منتشر کرده است، از چندین منظر قابل تأمل است. بارت در اینجا عکس را به مثابهی نشانه مطالعه نمیکند، به عنوان مورخ هنر هم با آن روبرو نمیشود. درواقع، دو سطح نظری متفاوت در این کتاب وجود دارد که یکی در محتوای مطالب بیان شده است و دیگری در شکل نوشتار. گویی عکس برای بارت زمینهای است که به کمک آن میتوان از بنبستی که نشانه در اندیشهی او با آن روبرو است، بیرون رفت و شکل جدیدی از حضور سوبژکتیویته در متن نظری را نشان داد. در عین حال، و در ادامهی همین منطق نظری، کتاب بارت، به شکل پنهان و آشکار با متون دیگری در گفتگو است: امر تصوری نوشتهی ژان پل سارتر، موزهی تصوری اثر آندره مالرو، اثر هنری در عصر تکثیرپذیری فنیاش از والتر بنیامین و گفتار در روش دکارت.
در بررسی اتاق روشن باید از چند مفهوم مشهور (مثل استودیوم و پونکتوم ) که بسیار در موردشان بحث شده فراتر رفت و به ساحت مباحثات نظری بارت با اندیشمندان دیگر وارد شد، زیرا این متن ورای عکاسی به سه مسئلهی مهم دوران خود میپردازد: تلاش برای کنار گذاشتنِ سوژهی دکارتی، معضل ایدئولوژیک بارت با جمعگرایی نشانه و مسئلهی نوشتار علوم انسانی.
در این دورهی چهار جلسهای میکوشیم این سه مسئله را با تکیه بر گفتگوهای درونی متن بارت با متون دیگر تشریح کنیم.
دکتر حسام نقرهچی فارغالتحصیل دکتری ادبیات تطبیقی از دانشگاه سوربون نوول فرانسه است و رسالهاش را در مورد رولان بارت و نظریهی تاریخ نوشته است. در همان دانشگاه نظریهی ادبی درس داده و در دبیرستان سویینه در پاریس معلم ادبیات بوده است. او به عنوان پژوهشگر با مجلات گوناگونی از جمله لیتراتور، مجلهی رولان بارت و مجلهی بلژیکی فقهاللغه و تاریخ همکاری کرده است. کتاب درس اثر رولان بارت و دو نمایشنامهی برنیس و بریتانیکوس اثر ژان راسین به ترجمهی او توسط انتشارات نیلوفر به چاپ رسیده و در حال حاضر دو اثر تألیفی، یکی در مورد نظریهی ادبی و دیگری دربارهی رولان بارت و تاریخ در دست انتشار دارد. زمینهی پژوهش او نظریهی ادبی و فلسفهی علوم انسانی است. او همچنین با مرکز پژوهش ادبیات تطبیقی دانشگاه سوربون نوول همکاری میکند.
3 سال پیش
در تاریخ 1400/04/29 منتشر شده
است.
59
بـار بازدید شده