کتاب صوتی متافیزیک زندگی شرح جامع علوم غریبه اسرار جهان و انسان قسمت 1 (استاد علی اکبر خانجانی)
28 بار بازدید -
4 ماه پیش
-
کتاب صوتی متافیزیک زندگی -
کتاب صوتی متافیزیک زندگی - شرح جامع علوم غریبه (اسرار جهان و انسان ) قسمت 1
مولف:استاد علی اکبر خانجانی
شرح علوم غریبه و اسرار عالم غیب
از وجود تا عدم
از هستی تا نیستی
از غیب تا عین
از فیزیک تا متافیزیک
از جسم تا روح
روش مشاهده و کشف و شهود عرفانی و تسلط بر عالم غیب
توضیح :
علوم خفیه یا غریبه، دسته ای از باورها و اعمال فراطبیعی است که عموماً از حیطه علم خارج است و شامل پدیدههایی از جمله عرفان، معنویت و جادو میشود. همچنین میتواند به ایدههای ماوراء طبیعی مانند ادراک فراحسی و فراروانشناسی اشاره کند. اصطلاح علوم غیبی در قرن شانزدهم برای اشاره به طالع بینی، کیمیاگری و جادوی طبیعی استفاده شد که امروزه شبه علوم شناخته میشوند. اصطلاح غیبت در قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد، جایی که این اصطلاح با گروههای مختلف باطنی و فرانسوی الیفاس لوی مرتبط شد و در سال ۱۸۷۵ توسط هلنا بلاواتسکی باطنیشناس به زبان انگلیسی وارد شد.
در طول قرن بیستم، این اصطلاح بهطور متمایز توسط گروه وسیعی از نویسندگان مختلف مورد استفاده قرار گرفت اما در قرن ۲۱ معمولاً استفاده میشد - از جمله توسط محققان دانشگاهی باطنی - برای اشاره به طیف وسیعی از جریانات باطنی که در اواسط قرن ۱۹ توسعه یافتند و فرزندان آنها از غیبت، غالباً برای دستهبندی سنتهای باطنی مانند معنویت گرایی، تئوسوفی، آنتروپوزوفی، نظم هرمتی طلوع طلایی و عصر جدید استفاده میشود.
علوم غَریبه دانشهای سری، شگفتانگیز و دور از دسترس عموم است که در مقابل علوم متعارف قرار دارد. موضوع این علوم نیروهای غیرعادی و اسرارآمیز است که تصور میشود آگاهی و کنترل آن، به انسان توانایی کارهای فوق عادت را میدهد.
در تاریخ اسلامی، علوم غریبه ابتدا شامل سِحر، پیشگویی با ستارهها (احکام نجوم یا تَنجیم)، چشمزدن و شُعبدهبازی بوده، سپس پنج علم یونانی کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا به آنها اضافه شد. در بعضی منابع شیعی، علوم دیگری مانند جَفر، رَمل، خواص اسماءالله، اعداد و حروف از علوم غریبه به شمار آمدهاند.
در قرآن درباره برخی از علوم غریبه مانند سِحر، آیاتی با لحن نکوهش یا عذاب آمده است. بیشتر فقها کیفر ساحر را قتل دانستهاند. تعدادی نیز فراگیری دیگر علوم غریبه را به شرط نداشتن فساد یا نداشتن ارتباط با سحر، جایز دانستهاند.
بیشتر تاریخنویسان معتقدند علوم غریبه رواجیافته بین مسلمانان، ترکیبی از میراث تمدنی بابِل، یونان، زرتشتیان، مصر و اعراب جاهلی است. شماری از علوم غریبه در اواخر بنیامیه با ترجمه کتابهای یونانی و قبطی به عربی، میان مسلمانان راه یافت. این علوم پس از بنی عباس و حمله مغولان در حکومتهای ایلخانیان، تیموریان و صفویه گسترش یافت. بعضی دلایل این رواج را کاهش حضور علوم طبیعی، گسترش عقاید مغولان و تصوف، و سرخوردگی عمومی ناشی از آسیبهای تسلط مغولان عنوان کردهاند.
مفهومشناسی
علوم غریبه به دانشهای سری،پنهان، دور از دسترس عموم و شگفتانگیز معنا شده است. اصطلاح علوم غریبه در مقابل علوم متعارف استفاده میشود. شیخ بهایی در تقسیم علوم، برای علوم غریبه عنوان خَفیّه (نهانی) را در مقابل علوم جَلیّه (آشکار) به کار برده است. از دلایل پنهان بودن این علوم این بوده که از سوءاستفاده یا زیانهای آن پیشگیری شود.
ابن خلدون علوم غریبه را مهارتهایی میداند که انسان را به اثرگذاری بر عناصر توانا میسازد. نیشابوری در کتاب غرایب القرآن، علوم غریبه را علوم رازآلود معرفی میکند که به انسان توانایی آگاهی از اسرار و امور پنهان و نیز انجام کارهای غیرعادی میدهد.برخی موضوع این علوم را نیروهای فوق طبیعی و اسرارآمیز نوشتهاند.
زیرمجموعهها
در روند تمدن اسلامی، علوم غریبه دارای محدوده و اجزاء متغیر بوده است. علوم غریبه ابتدا شامل سِحر، پیشگویی با ستارهها (احکام نجوم یا تَنجیم)، چشم زدن و شعبده بازی بوده، و سپس پنج علم یونانی به آنان اضافه شد: کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا.به گفته شیخ بهایی برخی از حکما کتابی مفصل درباره این پنج دانش با عنوان اختصاری (کلّه سِر) تألیف کرده که اشاره به این علوم پنجگانه است. به این دانشها، خَمسه مُحتَجِبه (پنجگانه پوشیده) گفته میشد. کیمیا که پایه علم شیمی امروزی است، درباره تبدیل عناصر به یکدیگر بخصوص نقره و طلا بکار برده میشد.سیمیا شامل تاثیر اراده و نیروهای قوی بر تخیلات و ذهن افراد است.هیمیا درباره تسخیر اجرام آسمانی از طریق ارتباط و تاثیر بر نیروهای آسمانی، ارواح و جن است.لیمیا علم طلسمها و ترکیب نیروهای معنوی و زمینی برای انجام دادن کارهای شگفتانگیز است.ریمیا نیز علم شعبده است........
مولف:استاد علی اکبر خانجانی
شرح علوم غریبه و اسرار عالم غیب
از وجود تا عدم
از هستی تا نیستی
از غیب تا عین
از فیزیک تا متافیزیک
از جسم تا روح
روش مشاهده و کشف و شهود عرفانی و تسلط بر عالم غیب
توضیح :
علوم خفیه یا غریبه، دسته ای از باورها و اعمال فراطبیعی است که عموماً از حیطه علم خارج است و شامل پدیدههایی از جمله عرفان، معنویت و جادو میشود. همچنین میتواند به ایدههای ماوراء طبیعی مانند ادراک فراحسی و فراروانشناسی اشاره کند. اصطلاح علوم غیبی در قرن شانزدهم برای اشاره به طالع بینی، کیمیاگری و جادوی طبیعی استفاده شد که امروزه شبه علوم شناخته میشوند. اصطلاح غیبت در قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد، جایی که این اصطلاح با گروههای مختلف باطنی و فرانسوی الیفاس لوی مرتبط شد و در سال ۱۸۷۵ توسط هلنا بلاواتسکی باطنیشناس به زبان انگلیسی وارد شد.
در طول قرن بیستم، این اصطلاح بهطور متمایز توسط گروه وسیعی از نویسندگان مختلف مورد استفاده قرار گرفت اما در قرن ۲۱ معمولاً استفاده میشد - از جمله توسط محققان دانشگاهی باطنی - برای اشاره به طیف وسیعی از جریانات باطنی که در اواسط قرن ۱۹ توسعه یافتند و فرزندان آنها از غیبت، غالباً برای دستهبندی سنتهای باطنی مانند معنویت گرایی، تئوسوفی، آنتروپوزوفی، نظم هرمتی طلوع طلایی و عصر جدید استفاده میشود.
علوم غَریبه دانشهای سری، شگفتانگیز و دور از دسترس عموم است که در مقابل علوم متعارف قرار دارد. موضوع این علوم نیروهای غیرعادی و اسرارآمیز است که تصور میشود آگاهی و کنترل آن، به انسان توانایی کارهای فوق عادت را میدهد.
در تاریخ اسلامی، علوم غریبه ابتدا شامل سِحر، پیشگویی با ستارهها (احکام نجوم یا تَنجیم)، چشمزدن و شُعبدهبازی بوده، سپس پنج علم یونانی کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا به آنها اضافه شد. در بعضی منابع شیعی، علوم دیگری مانند جَفر، رَمل، خواص اسماءالله، اعداد و حروف از علوم غریبه به شمار آمدهاند.
در قرآن درباره برخی از علوم غریبه مانند سِحر، آیاتی با لحن نکوهش یا عذاب آمده است. بیشتر فقها کیفر ساحر را قتل دانستهاند. تعدادی نیز فراگیری دیگر علوم غریبه را به شرط نداشتن فساد یا نداشتن ارتباط با سحر، جایز دانستهاند.
بیشتر تاریخنویسان معتقدند علوم غریبه رواجیافته بین مسلمانان، ترکیبی از میراث تمدنی بابِل، یونان، زرتشتیان، مصر و اعراب جاهلی است. شماری از علوم غریبه در اواخر بنیامیه با ترجمه کتابهای یونانی و قبطی به عربی، میان مسلمانان راه یافت. این علوم پس از بنی عباس و حمله مغولان در حکومتهای ایلخانیان، تیموریان و صفویه گسترش یافت. بعضی دلایل این رواج را کاهش حضور علوم طبیعی، گسترش عقاید مغولان و تصوف، و سرخوردگی عمومی ناشی از آسیبهای تسلط مغولان عنوان کردهاند.
مفهومشناسی
علوم غریبه به دانشهای سری،پنهان، دور از دسترس عموم و شگفتانگیز معنا شده است. اصطلاح علوم غریبه در مقابل علوم متعارف استفاده میشود. شیخ بهایی در تقسیم علوم، برای علوم غریبه عنوان خَفیّه (نهانی) را در مقابل علوم جَلیّه (آشکار) به کار برده است. از دلایل پنهان بودن این علوم این بوده که از سوءاستفاده یا زیانهای آن پیشگیری شود.
ابن خلدون علوم غریبه را مهارتهایی میداند که انسان را به اثرگذاری بر عناصر توانا میسازد. نیشابوری در کتاب غرایب القرآن، علوم غریبه را علوم رازآلود معرفی میکند که به انسان توانایی آگاهی از اسرار و امور پنهان و نیز انجام کارهای غیرعادی میدهد.برخی موضوع این علوم را نیروهای فوق طبیعی و اسرارآمیز نوشتهاند.
زیرمجموعهها
در روند تمدن اسلامی، علوم غریبه دارای محدوده و اجزاء متغیر بوده است. علوم غریبه ابتدا شامل سِحر، پیشگویی با ستارهها (احکام نجوم یا تَنجیم)، چشم زدن و شعبده بازی بوده، و سپس پنج علم یونانی به آنان اضافه شد: کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا.به گفته شیخ بهایی برخی از حکما کتابی مفصل درباره این پنج دانش با عنوان اختصاری (کلّه سِر) تألیف کرده که اشاره به این علوم پنجگانه است. به این دانشها، خَمسه مُحتَجِبه (پنجگانه پوشیده) گفته میشد. کیمیا که پایه علم شیمی امروزی است، درباره تبدیل عناصر به یکدیگر بخصوص نقره و طلا بکار برده میشد.سیمیا شامل تاثیر اراده و نیروهای قوی بر تخیلات و ذهن افراد است.هیمیا درباره تسخیر اجرام آسمانی از طریق ارتباط و تاثیر بر نیروهای آسمانی، ارواح و جن است.لیمیا علم طلسمها و ترکیب نیروهای معنوی و زمینی برای انجام دادن کارهای شگفتانگیز است.ریمیا نیز علم شعبده است........
4 ماه پیش
در تاریخ 1403/03/14 منتشر شده
است.
28
بـار بازدید شده