نقد فیلم هیولا | Monster 2023
3.1 هزار بار بازدید -
6 ماه پیش
-
هیولا کیست؟نام انگلیسی: Monsterنام فارسی:
هیولا کیست؟
نام انگلیسی: Monster
نام فارسی: هیولا
محصول: ۲۰۲۳ – ژاپن
ژانر: درام
امتیاز: ۳.۵ از ۴ - ◐⬤⬤⬤
مصطفی ملکی
در مرور فیلم «دلال» اشاره کردیم که این کارگردان خوشنام ژاپنی چگونه طی چند سال مورد توجه جشنوارهنشینها و نگاه سانتیمانتال آنها قرار گرفت. کورئیدا پیش از آنکه این بزکشدهها او را جدی بگیرند، دنیای سینمایی خودش را داشت و در سرتاسر روایتهایاش آمیختهای از درد و رنج انسان را در قابهایی کاملاً انسانی و متین تصویر میکرد. کورئیدا در «دزدان فروشگاه» و «دلال» آن کارگردان صاحب امضا نبود و بیشتر برای دلخوشی جشنوارهنشینها فیلم میساخت. حال او با همان زبان ملیح و در عین حال تند خود بازگشته است.
کورئیدا در عنوان فیلم خود پرسش اصلی روایت را مطرح میکند: هیولا کیست؟ روایت او یک خز دارد با حفرههای بسیار که با تغییر زاویهی دوربین و پرسپکتیو شخصیتها تمام آن حفرهها پر میشوند. به ابتدای فیلم دقت کنید. شخصی در سایه و روی پل در حال تماشای شهر و آتشی که یکی از ساختمانها را در بر گرفته است، ماشینهای آتشنشانی آژیرکشان بهسمت محل حادثه اعزام شدهاند و در نهایت زبانههای آتش طبقهی فوقانی یک ساختمان را ویران کردهاند. این افتتاحیه بهنوعی مبدأ روایت است و در ادامه یکی از آن نقطهگذاریهایی محسوب میشود که مخاطب زمان رخدادها را بر اساس آن دچار نظم میکند. این رخداد را همهی کاراکترهای درگیر در روایت از نقاط مختلف شهر در حال تماشا هستند؛ مادر و پسری از روی ایوان خانه، معلم و دوستدخترش از جایی درون شهر، و در نهایت مدیر مدرسهای که تنها کنار رودخانه این صحنه را نظارهگر است.
آقای کورئیدا در روایت جدید خود ابتدا مخاطب را به درون زندگی مادر و پسری میبرد که با یکدیگر در حال زندگی هستند. پدر مرده است و مادر و «میناتو» به او ادای دین میکنند. ماجرا از زمانی رنگوبوی دهشتناکی به خود میگیرد که مادر روی پوست دست میناتو سوختگی میبیند، رفتار او را همچون فردی که علاقه به خودکشی دارد مشاهده میکند و در نهایت از زبان میناتو در معرض تنبیه بدنی میناتو توسط آقای «هوری» قرار میگیرد. زاویهدید مادر تا دقیقهی ۴۲ ادامه دارد و آقای کورئیدا به مخاطب اجازه میدهد وارد همهی کلیشههای قلدری در مدرسه، مخفیکاری معلمان و در نهایت تلاش یک مادر برای نجات فرزند شود. اما زمانی که زاویهدید تغییر میکند، مادر دیگر از روایت حذف میشود و اینبار آقای هوری این خط روایت را از زمان وقوع آتشسوزی تا زمان طوفان پیش میگیرد. در این بخش نیز مخاطب باز هم دچار قیاس میشود و گویی برای لحظاتی در معرض فیلم «مادر» آقای «بونگ جون هو» قرار میگیرد. کورئیدا در هیچکدام از روایتهای این سه دههی خود دچار تعجیل برای درگیری با مخاطب نشده است و در ضربآهنگی ملایم اجازه میدهد مخاطب کاملاً در بطن قصههایاش غرق شود.
روایت آقای کورئیدا از چند زوایهدید مختلف رخدادهایی ساده را مقابل چشم مخاطب قرار میدهد که اگر روابط بین کودکان و دنیای بزگسالان دچار تعاریف خشک سنتی و فرهنگی نبود هیچکدام از این وقایع تلخ رخ نمیداد. مخاطب در طول فیلم بارها از زبان «هوشیکارا»، «میناتو»، معلمان و والدین کلمهی هیولا را میشنود و هر کدام از طرفین دیگری را هیولا خطاب میکنند جز هوشیکارا و میناتو که انگشت اتهام را بهسوی خودشان میکشانند. آقای کورئیدا گذری لطیف هم به فیلم زیبای «شکار»زده است، اما دنیای وینتربرگ را ادامه نمیدهد و بهسوی روایت خود گام برمیدارد. آقای کورئیدا در اثر جدید خود همان فیلمساز اخلاقی و دوستداشتنی ژاپنی است که سالها مخاطب را در قابهای خود در برابر مقولات اخلاقی قرار داده بود. او در فیلم جدید خود بهدنبال تعریف هیولاست و آن را نه در درون کاراکترهای انسانی، بلکه در تعریف روابط انسانی و زاویهدید انسان نسبت به انسان تعریف میکند. کورئیدا در اثر جامع و فراگیر خود از فندکی زرد بهعنوان یک کلید روایی استفاده میکند، شایعات مهمل بین مردمان شهر را با تغییر زاویهی روایت به سخره میگیرد و در نهایت دو کودک را تبدیل به کاراکترهای فراموششدهی شهری میکند که بین آتش و طوفان بهدنبال پوشاندن همهی نقصهاست؛ از دوستدختری که طبق همان شایعات معشوق خود را رها میکند تا پدری که بهسبب گرایش جنسی فرزندش او را در وان حمام شکنجه میدهد. در این میان بودای آقای کورئیدا مدیر مدرسهای است که هیچگاه برآشفته نمیشود و همهی خشم خود را همچون دمیدن نفس در یک ساکسیفون فراموش میکند تا حلقهی وصل روابط انسانی شود
#نقد_فیلم #سینما #cinema #filmreview #فیلم #monster2023
لینک حمایت از کانال:
حامی باش: https://hamibash.com/supportus/tippers
ما را در دیگر شبکههای اجتماعی هم دنبال کنید
اینستاگرام: Instagram: onefilmonelife
تلگرام: https://t.me/OnefilmOnelife
توئیتر: Twitter: OnefilmOnelife
نام انگلیسی: Monster
نام فارسی: هیولا
محصول: ۲۰۲۳ – ژاپن
ژانر: درام
امتیاز: ۳.۵ از ۴ - ◐⬤⬤⬤
مصطفی ملکی
در مرور فیلم «دلال» اشاره کردیم که این کارگردان خوشنام ژاپنی چگونه طی چند سال مورد توجه جشنوارهنشینها و نگاه سانتیمانتال آنها قرار گرفت. کورئیدا پیش از آنکه این بزکشدهها او را جدی بگیرند، دنیای سینمایی خودش را داشت و در سرتاسر روایتهایاش آمیختهای از درد و رنج انسان را در قابهایی کاملاً انسانی و متین تصویر میکرد. کورئیدا در «دزدان فروشگاه» و «دلال» آن کارگردان صاحب امضا نبود و بیشتر برای دلخوشی جشنوارهنشینها فیلم میساخت. حال او با همان زبان ملیح و در عین حال تند خود بازگشته است.
کورئیدا در عنوان فیلم خود پرسش اصلی روایت را مطرح میکند: هیولا کیست؟ روایت او یک خز دارد با حفرههای بسیار که با تغییر زاویهی دوربین و پرسپکتیو شخصیتها تمام آن حفرهها پر میشوند. به ابتدای فیلم دقت کنید. شخصی در سایه و روی پل در حال تماشای شهر و آتشی که یکی از ساختمانها را در بر گرفته است، ماشینهای آتشنشانی آژیرکشان بهسمت محل حادثه اعزام شدهاند و در نهایت زبانههای آتش طبقهی فوقانی یک ساختمان را ویران کردهاند. این افتتاحیه بهنوعی مبدأ روایت است و در ادامه یکی از آن نقطهگذاریهایی محسوب میشود که مخاطب زمان رخدادها را بر اساس آن دچار نظم میکند. این رخداد را همهی کاراکترهای درگیر در روایت از نقاط مختلف شهر در حال تماشا هستند؛ مادر و پسری از روی ایوان خانه، معلم و دوستدخترش از جایی درون شهر، و در نهایت مدیر مدرسهای که تنها کنار رودخانه این صحنه را نظارهگر است.
آقای کورئیدا در روایت جدید خود ابتدا مخاطب را به درون زندگی مادر و پسری میبرد که با یکدیگر در حال زندگی هستند. پدر مرده است و مادر و «میناتو» به او ادای دین میکنند. ماجرا از زمانی رنگوبوی دهشتناکی به خود میگیرد که مادر روی پوست دست میناتو سوختگی میبیند، رفتار او را همچون فردی که علاقه به خودکشی دارد مشاهده میکند و در نهایت از زبان میناتو در معرض تنبیه بدنی میناتو توسط آقای «هوری» قرار میگیرد. زاویهدید مادر تا دقیقهی ۴۲ ادامه دارد و آقای کورئیدا به مخاطب اجازه میدهد وارد همهی کلیشههای قلدری در مدرسه، مخفیکاری معلمان و در نهایت تلاش یک مادر برای نجات فرزند شود. اما زمانی که زاویهدید تغییر میکند، مادر دیگر از روایت حذف میشود و اینبار آقای هوری این خط روایت را از زمان وقوع آتشسوزی تا زمان طوفان پیش میگیرد. در این بخش نیز مخاطب باز هم دچار قیاس میشود و گویی برای لحظاتی در معرض فیلم «مادر» آقای «بونگ جون هو» قرار میگیرد. کورئیدا در هیچکدام از روایتهای این سه دههی خود دچار تعجیل برای درگیری با مخاطب نشده است و در ضربآهنگی ملایم اجازه میدهد مخاطب کاملاً در بطن قصههایاش غرق شود.
روایت آقای کورئیدا از چند زوایهدید مختلف رخدادهایی ساده را مقابل چشم مخاطب قرار میدهد که اگر روابط بین کودکان و دنیای بزگسالان دچار تعاریف خشک سنتی و فرهنگی نبود هیچکدام از این وقایع تلخ رخ نمیداد. مخاطب در طول فیلم بارها از زبان «هوشیکارا»، «میناتو»، معلمان و والدین کلمهی هیولا را میشنود و هر کدام از طرفین دیگری را هیولا خطاب میکنند جز هوشیکارا و میناتو که انگشت اتهام را بهسوی خودشان میکشانند. آقای کورئیدا گذری لطیف هم به فیلم زیبای «شکار»زده است، اما دنیای وینتربرگ را ادامه نمیدهد و بهسوی روایت خود گام برمیدارد. آقای کورئیدا در اثر جدید خود همان فیلمساز اخلاقی و دوستداشتنی ژاپنی است که سالها مخاطب را در قابهای خود در برابر مقولات اخلاقی قرار داده بود. او در فیلم جدید خود بهدنبال تعریف هیولاست و آن را نه در درون کاراکترهای انسانی، بلکه در تعریف روابط انسانی و زاویهدید انسان نسبت به انسان تعریف میکند. کورئیدا در اثر جامع و فراگیر خود از فندکی زرد بهعنوان یک کلید روایی استفاده میکند، شایعات مهمل بین مردمان شهر را با تغییر زاویهی روایت به سخره میگیرد و در نهایت دو کودک را تبدیل به کاراکترهای فراموششدهی شهری میکند که بین آتش و طوفان بهدنبال پوشاندن همهی نقصهاست؛ از دوستدختری که طبق همان شایعات معشوق خود را رها میکند تا پدری که بهسبب گرایش جنسی فرزندش او را در وان حمام شکنجه میدهد. در این میان بودای آقای کورئیدا مدیر مدرسهای است که هیچگاه برآشفته نمیشود و همهی خشم خود را همچون دمیدن نفس در یک ساکسیفون فراموش میکند تا حلقهی وصل روابط انسانی شود
#نقد_فیلم #سینما #cinema #filmreview #فیلم #monster2023
لینک حمایت از کانال:
حامی باش: https://hamibash.com/supportus/tippers
ما را در دیگر شبکههای اجتماعی هم دنبال کنید
اینستاگرام: Instagram: onefilmonelife
تلگرام: https://t.me/OnefilmOnelife
توئیتر: Twitter: OnefilmOnelife
6 ماه پیش
در تاریخ 1402/10/19 منتشر شده
است.
3,134
بـار بازدید شده