نقد فیلم سقف قیمت | All-Time High 2023

onefilmonelife | یک فیلم، یک زندگی
onefilmonelife | یک فیلم، یک زندگی
94 بار بازدید - 7 ماه پیش - نام انگلیسی: All-Time Highنام فارسی:
نام انگلیسی: All-Time High

نام فارسی: سقف قیمت

محصول: ۲۰۲۳ – فرانسه

ژانر: اکشن، کمدی

امتیاز: ۲.۵ از ۴ - 〇◐⬤⬤

مصطفی ملکی

در سینمای اکشن-کمدی فرانسه مؤلفه‌هایی چون ضربآهنگ بسیار بالا و پیچیدگی روایی از جنس آثار سینمای کره وجود دارد. بسیاری از این آثار در سینمای بدنه‌ و تجاری فرانسه که بخشی از سینمای سرگرمی هستند روی پرده می‌روند یا منتشر می‌شوند. «ژلین هالند» کارگردانی جوان در بدنه‌ی سینمای فرانسه است که از سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را به‌عنوان کارگردان آغاز کرده است. فیلم سال ۲۰۲۱ او هنوز به‌ دست ما نرسیده و نمی‌توان نظری قاطع و جامع در باب نگاه سینمایی این کارگردان جوان ارائه داد. در هر حال فیلم جدید هالند از طریق نتفلیکس منتشر شده است و باید گفت با دیدن آن نه‌تنها مؤلفه‌های اکشن-کمدی فرانسوی را می‌توان به‌وضوح شاهد بود، بلکه در برخی سکانس‌ها استفاده‌ی کارگردان از تکنیک‌هایی چون لانگ‌تیک نیز چشم مخاطب را متوجه خود می‌کند.

هالند اثر خود را با هرج‌و‌مرجی سرسام‌آور در یک کلوب شبانه آغاز می‌کند و از همان ابتدا کاراکتر اصلی خود، «یوسف»، را همچون شیادی کم‌عقل تصویر می‌کند. او پس از درگیری کلوب به صبح فردا می‌رود که یوسف توسط یکی از دوستان خود نزدیک به ۹هزار یورو تلکه می‌شود و در نهایت سکانس بعدی حضور او در یک کازینو است که روی میز پوکر دست‌ها را پشت سر هم می‌بازد. رخدادی که کارگردان در پی آن است از همین سکانس آغاز می‌شود؛ یوسف که باخت خود را قبول ندارد مجبور می‌شود از صندوق این کازینو وام بگیرد و ساعت رولکس گران‌قیمت‌اش را گرو می‌گذارد. مخاطب در شش‌و‌بش سازگاری خود با این کاراکتر پرحرف و شیاد است که به‌ناگاه درگیری یوسف او را سر جا میخکوب می‌کند. طی دو سال گذشته با آثاری چون «سامورائی دیوانه» و «کارتر» روبه‌رو شدیم و مشاهده کردیم که کارگردان‌ها چگونه سعی داشتند از طریق استفاده از فرم سکانس‌پلان مخاطب را با اکشنی پیوسته مواجه کنند. حال آقای هالند در فیلم خود از تکنیک لانگ-تیک فقط در سکانس‌های اکشن استفاده می‌کند و باید گفت استفاده‌ی او بسیار تمیز و دیدنی است. در برخورد ابتدایی با سکانس اکشن کازینو به‌راحتی می‌توان تکنیک‌های غالب در فیلم‌برداری این اثر را شاهد بود. پن شلاقی یکی از این تکنیک‌هاست که کارگردان در جای‌جای سکانس‌های اکشن خود از آن استفاده می‌کند و باید گفت به‌خوبی روی اثر چفت شده است.

آقای هالند در جای‌جای روایت خود سعی دارد یوسف را مردی بی‌آینده، سوءاستفاده‌گر و در نهایت در پی منافع شخصی تصویر کند. مخاطب تا بخش‌هایی از پرده‌ی دوم راه را برای مواجهه با بازگشت این کاراکتر به درون متن زندگی قهرمانانه باز می‌کند، اما کارگردان هر بار راه را بر او می‌بندد. شاید آقای هالند با همین کار انتظار مخاطب را از خود بسیار بالا می‌برد. اما این کارگردان نیاز دارد تا از درون این کمدی-اکشن کمی هم ملودرام خارج کند تا بتواند گستره‌ی وسیع‌تری از مخاطبان را به تماشای اثر خود وادارد. در هر حال این مقاومت کارگردان در پرده‌ی سوم می‌شکند و همه‌چیز را تبدیل به یک ملودرام-کمدی می‌کند. اما فراموش نکنیم که آقای هالند پرده‌ی اول و دوم بسیار نفس‌گیری را در برابر مخاطب قرار می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود به آینده‌ی این کارگردان جوان امیدوار باشیم. او به‌راحتی می‌تواند در آینده اثری از جنس «جواهرات تراش‌نخورده» روی پرده ببرد، چرا که در این اثر نشان داد توانایی او بیش از سکانس‌هایی است که در پرده‌ی سوم می‌بینیم



#filmreview #سینما #cinema #نقد_فیلم #فیلم #alltimehigh2023review


لینک حمایت از کانال:

حامی باش: https://hamibash.com/supportus/tippers

ما را در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنید

اینستاگرام: Instagram: onefilmonelife

تلگرام: https://t.me/OnefilmOnelife

توئیتر: Twitter: OnefilmOnelife
7 ماه پیش در تاریخ 1402/09/02 منتشر شده است.
94 بـار بازدید شده
... بیشتر