کیارستمی، مستندسازی و دست بردن در واقعیت: ویدئویی از یک کلاس درس
449 بار بازدید -
5 ماه پیش
-
آیا دخالت هنرمند و به
آیا دخالت هنرمند و به طور مشخص فیلمساز در واقعیت پیشرویش، کاری غیراخلاقیست؟ به ویژه در مستندسازی، مرز بین دخالت معقول در واقعیت با جعل و تحریف، کجاست؟
جلوهی اخلاق حرفهای در مستندسازی، چیست؟
این ویدئو بخشی از یک کلاس آنلاین سینمایی است. وحید بهروزیان مدرس سینما در بین کلاسهای آموزشی مختلفش، در جلسهی پایانی یکی از «کارگاه مستندسازی»اش از امیر پوریا منتقد فیلم و مؤسس این کانال یوتوبی به عنوان مهمان دعوت کرد. آن چه این جا میبینید و میشنوید، بخش دوم این جلسه و صحبتهای پوریاست که طی آن به مباحث بهروزیان در بخش اول کلاس هم اشارههایی میشود.
مبحث «مرزهای اخلاق حرفهای در مستندسازی» در این جلسه با مثالهایی از فیلمهای عباس کیارستمی و بیش از همه «کلوزآپ» (۱۳۶۸) عملاً به سینمای داستانی و حرفهای هم کشیده شد.
00:00 اخلاق حرفهای در سینمای مستند
02:00 مستندی که باعث دستگیری پدر فیلمساز میشود
06:15 گزارش و مستند در جامعهی بدون آزادی بیان
08:20 غش کردن به شیوهی گیلکی
09:15 زمانی که به قول علی معلم تلویزیون، تلویزیون بود
10:40 خندههای من و مجید بسطامی از عبارات مستند گزارشی و مستند شاعرانه
11:30 فرق مستندسازی قدیم با دوران گوشی هوشمند
13:00 سؤال مهم مستندسازی: موضع داشتن یا موضع نداشتن
15:05 آیا کیارستمی در تمام زوایای فیلم کلوزآپ، موضع داشت
15:55 مسعود فراستی و نسبت دادن شارلاتانیسم به عباس کیارستمی
16:40 مفهوم «جهت نگاه» در ابتداییترین شکل
17:20 زاویه دوربین تصاویر اعتراض مردمی
18:10 فیلمهای اوایل حضور حجاببانها در مترو
20:00 اهمیت جهان شخصی مستندساز
20:40 پرویز پرستویی و روایت حرفهای ته دل یک بازیگر
21:57 بازیگری یا آفرینش هنر، فقط دوگانهی استعداد و آموزش نیست
22:40 رویکرد عمیق به موضوع
23:24 مستند خیالی دربارهی امامزاده ویلون
27:00 ما در زیست سوررئالی سر میکنیم
28:20 روزمره شدن ایدئولوژی
29:30 نمونهای از پیچیدگی فیلم کلوزآپ و رویکرد عباس کیارستمی
36:30 صادق خلخالی جلوی دوربین کیارستمی در قضیهی شکل اول، شکل دوم
38:50 دوران درخشان جشنواره سینمای مستند کیش با کامران شیردل
39:00 مستند پرنیان ساختهی ارد عطارپور و مرگ در طول فیلمبرداری
40:50 مستند همسران خاج عباس ساختهی محسن عبدالوهاب و هوو در فرهنگ ایرانی
49:00 لحظهی طلایی در مستند چگونه کاربرد پیدا میکند
51:00 ایدهی لحظه ی قطعی هانری کارتیه-برسون در عکاسی مستند
55:00 کلوزآپ و پرسش چگونه فیلم بسازیم
59:15 آیا موضع داشتن متعلق به سیاسیکارهاست
01:03:00 چزا هرگز نمیگوییم مستند کمدی
01:05:30 نفهمیهای منتقد ایرانی دربارهی فیلمهای کمدی در گلدنگلوب
01:14:00 شیطنت بهمن کیارستمی و مستندسازی رضا درستکار
01:20:22 اون شب که بارون اومد و طنز کامران شیردل
01:21:50 تدوین به عنوان فرآیند خلاقه
01:23:00 ایدهی قطع و وصل شدن صدا در کلوزآپ و عصبانیت سطحی مخاطب
01:29:00 راشومون کوروساوا و دغدغهی دخالت در روایت
01:31:27 جعل و تحریف در مستندسازی
01:32:39 تحریف یا دخالت خلاقانه
01:34:30 مروری بر چند عکس کیارستمی از موزه لوور فرانسه
01:41:51 احترام و انتقاد به عکاسی که از عکس کیارستمی عکس گرفت
5 ماه پیش
در تاریخ 1403/02/18 منتشر شده
است.
449
بـار بازدید شده