مولودی ولادت امیرالمومنین (ع)-وصف چهره مولا علی(ع) را درتوضیحات ویدیو بخوانید💕

شیعه فرقه ناجیه است
شیعه فرقه ناجیه است
17.2 هزار بار بازدید - 7 سال پیش - امیرالمومنین علیه السلام بر طبق
امیرالمومنین علیه السلام بر طبق اسناد تاریخی و روایات محکم دارای چهره ای بسیار زیبا همانند یوسف پیامبر و پیکری چهارشانه و قوی و ساق دستهای عضلانی و باهیبت و باجذبه وقامتی موزون نه بلند و نه کوتاه که از حد متوسط بلندتر بودند و چهره مبارک ایشان گندمگون روشن  با چشمان درشت و مشکی و پیشانی نورانی ایشان گشاده و بلند و محاسن ایشان پرپشت و از دلاوری و جوانمردی و شجاعت زبانزد عرب و در میدان نبرد به محض ورود ایشان؛ صفهای شیاطین از هم میپاشید و همه فرار میکردند.
مولایمان امیرالمومنین علیه السلام؛ پناه و یاور مظلومان و دردمندان و بازگیرنده حق ستمدیدگان و درآغوش گیرنده کودکان یتیم بودند؛ ایشان یتیمان را با دستان مبارک خویش طعام میدادند آنچنان که ابوطفیل کِنانی می گوید: امیرالمومنین علی علیه السلام را دیدم که یتیمان را میخواند و به ایشان عسل می خورانید تا جایی که یکی از اصحاب او گفت: دوست داشتم که من نیز یتیم می بودم! مناقب جلد ۲ص۸۹

❣پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ایشان فرمودند: هر کس دوست دارد به هیبت اسرافیل...و چهره یوسف، مناجات موسی، صبر ایوب، زهد یحیی، پرهیز عیسی و خلق و خوی محمد بنگرد، باید به علی بنگرد که نود خصلت از خصلت های انبیاء در اوست و همه را خداوند در او جمع کرده و برای احدی غیر از او جمع نکرده است.

❣یکى از افراد در ضمن ملاقاتى که با پیامبر اکرم داشت، گفت: چگونه على علیه السلام می‌تواند «لواء الحمد» را به دوش بکشد؟ پیامبر در پاسخ فرمود: «چگونه علی تاب تحمل آن‌را نداشته باشد، حال آن‌که خصلت‌هاى چندى را در اختیار دارد: 1. شکیبائیش مانند شکیبائى من است. 2. چهره زیبایش مانند چهره زیباى یوسف است. 3. نیرویش مانند نیروى جبرئیل است»

❣همچنین از «ابن عباس» روایت شده است که؛ رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسى که می‌خواهد به حلم حضرت ابراهیم  و به حکم نوح و به زیبایى چهره یوسف پى ببرد، به على بن ابی‌طالب(علیه السلام) نظر نماید».
📗الریاض النَضِرَة فى مناقب العَشرة، ج ‏3، ص 196
📗 الجويني في فرائد السمطين-ج1-ص308
📗مسند زيد بن علي 456

با این وجود دشمنان امیرالمومنین (علیه السلام) از هر روشی استفاده می کنند تا عقده ها و حسادت هایشان را بروز دهند از جمله میگویند که ایشان؛ انزع البطین یعنی موهای جلوی سرش ریخته و شکم بزرگ داشته است! در صورتیکه مطابق روایات زیر:"انزع "به معنای جدا شده از شرک و بطین هم به معنای صاحب علم بسیار، است👇

❣پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند: یا على! خداوند تو و خانواده و شیعه ‏ات را و دوستان شیعیانت و دوست دوست شیعه تو را بخشید، مژده باد كه تو انزع البطین هستى (انزع یعنى) از شرك جدا شده ‏اى و پر از علم هستى (معنى بطین). الأمالي (للطوسي) ص۲۹۳

و این روایت:

❣مردی نزد ابن عباس آمد و عرض کرد که :در مورد انزع البطین علی بن ابی طالب برایم توضیح دهید چون مردم در آن اختلاف کردند پس ابن عباس به او گفت: به خدا قسم در مورد مردی سوال کردی که هیچ کسی بعد از پیامبر افضل از آن نیست. او جانشنین پیامبر و پسرعمویش و برادر و وصیش و خلیفه اش بر امتش است و او انزع (جداشده) از شرک و بطین(سرشار) از علم است.... .📚علل الشرایع ج۱ ص۱۵۹

🌹اولین کسی که شکل زشت جعل کرد برای امیرالمومنین سلام اللّه علیه چه کسی بود؟
ابن شهاب وصف سیمای زیبای مولا امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه را نوشته بود و به دست ثبیت خادم داده بود، پس عمروعاص لعنت الله علیه کاغذ را گرفته و با دندان پاره کرد وسپس نوشت همانا ابوتراب دارای پوست تیره بود و شکم گنده با ساق های باریک و موهای جلو سرش ریخته!!!! بود و این کاغذ را به جاعلان بنی امیه سپرد و از آن وقت این صفات برای شکل ظاهری حضرت جعل شده و بین شیعیان و نواصب ملعون اختلاف شد!
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ‏3/306

اما اگر حتی معنای کلمات را از لحاظ بار ظاهری نیز در نظر بگیریم در زبان عرب،اصلع و انزع به کسی می‌گویند که اطراف پیشانی اش مو نداشته باشد و پیشانی گشاده و زیبایی داشته باشد💚
ابن منظور در ماده (نزع) می گوید :
نزع به معنای خالی بودن دو طرف پیشانی از مو است و یکی از صفات علی علیه السلام بطین الأنزع است و عرب خالی بودن دو طرف پیشانی را دوست مى دارد ، و چنین کسى را به فال نیک مى گیرند و اغمم را یعنی کسی که پیشانی و پشت گردنش پر مو باشد ،‌ مذمت می کنند و آن را ناخوش دارند و معتقدند کسی که این گونه است ، فردی پست و فرومایه است .
زبیدی نیز در تاج العروس در ماده (نزع) به این مطلب تصریح می کند :نزع به معنای خالی بودن دو طرف پیشانی از مو است و هم معنی شرصه و جلحه.
❣این روایت از ابن عباس را میاورد که میگوید :
شرصه ای ( خالی بودن دو طرف پیشانی از مو ) را به زیبایی شرصه علی (علیه السلام ) ندیدم 💚
ابن منظور در ادامه می گوید :
شَرصه : به معنای جلحه می باشد و جلحه به معنای خالی بودن دو طرف پیشانی از مو می باشد .
همانطوری که ملاحظه نمودید حتی معنای ظاهری کلمات هم برای تمامی کسانی که عبارت ( انزع و یا اصلع ) را در صفات حضرت ذکر کردند ، هیچ کدام در مقام ذم حضرت امیر علیه السلام نیست بلکه تماما در مقام مدح ایشان است و علاوه بر این که ( انزع ) صفتی بوده که بسیار مورد علاقه عرب بوده است و عرب صفت اغم را که نقطه متضاد و مقابل انزع است؛ زشت می شمرده و ذم می دانسته، بنابراین نه تنها این صفت نعوذ بالله باعث نقیصه ای در شمایل ظاهری حضرت نمی شود بلکه خود مدح حضرت است💚

📚لسان العرب ج ۸ ، ص ۳۵۲
📚تاج العروس من جواهر القاموس ج۲۲

⚘🌹🌻و این هم آخرین روایت که از دشمن امیرالمومنین نقل شده است:
ابن اثیر جزری که از دشمنان مولا علی علیه السلام است حتی در کتاب «اسد الغابة فی معرفة الصحابة» از ابوهریره لعنت الله علیه چنین روایت کرده است: در یکى از روزها دیدم که حضرت على(علیه السلام) به ایراد خطبه پرداخته است، در آنهنگام چهره‌اش از همه مردم، زیباتر بود.💚
7 سال پیش در تاریخ 1395/12/03 منتشر شده است.
17,278 بـار بازدید شده
... بیشتر