Shekaste - Lotfollah Majd

Barbad Music
Barbad Music
29 بار بازدید - 2 سال پیش - آلبوم لطف تار (تار استاد
آلبوم لطف تار (تار استاد لطف الله مجد)

*آواز بیات ترک*

شکسته

تنبک: امیر ناصر افتتاح
------------------------------------------------------------------------

آلبوم لطف تار اثر استاد لطف الله مجد با بالاترین کیفیت را به صورت رسمی و قانونی از کانال آوای باربد بشنوید و لذت ببرید.

------------------------------------------------------------------------

دست آوردهای ویژه ی یک فردیت:

بازگو از مجد و از مضراب مجد / تا که گردی غرقه ی دریای وجد
(نواب صفا)

موقعیت هنری ـ تاریخی لطف الله مجد (۱۳۵۷-۱۲۹۶)، نوازنده ی چیره دست تار در موسیقی معاصر ایران، یکسر مدیون خلاقیت موسیقایی او در وجهی فردی و خودآموخته، و البته بسیار پرمایه و اصیل است. او در شرایط نامساعدی (از لحاظ پرورش هنری) متولد شده و با رنج فراوان، بدون استاد و یا بهره گیری از محیطی مشخص در فضاهای حرفه ای موسیقی عصر خویش، توانست بین صاحب نظران، به مقامی در خور و شایسته برسد. تا جایی که در دهه ی آخر عمر او، هنرمندان بزرگی همچون ادیب خوانساری و علی تجویدی درباره ی او گفتند: "مجد را نمی توان با کسی سنجید، دیگران را بایست با مجد سنجید".

روشن است که او هیچ گاه به عنوان تارنوازی کلاسیک و صاحب مکتب شناخته نشد؛ چرا که نه دوره ی آموزشی کامل - بلکه اصلاً آموزشی نداشت که پشتوانه ای کلاسیک به او بدهد. به نغمه پردازی و کار با خوانندگان نیز علاقه ای نداشت و چندان در پی تشکیل ارکستر هم نبود. این ها راه های حرفه ای موسیقیدان در دوره ی زندگی او بودند. اما مجد اهل هیچ راهی نبود، جز گفت وگویی عمیق و بی پایان با درونش، که به مدد ساز دستش، به گوش مشتاقان مضراب مجد می رسید. او در زمان خود، مورد توجه اهل هنر بود و اکنون نیز تارنوازانی که دوران اوج مجد را ندیده اند از توانایی های او با تأمل و احترام یادکرده، تقلید از او را دشوار، بلکه ناممکن می دانند.

در این آلبوم گوشه ای از رهاورد هنر تک نوازی لطف الله مجد را می شنویم. صدای تار او، معرفی کننده ی نوازنده ای ذاتی، و صرفاً متکی بر تجربه های حاصل از خودآموختگی است. نه اتکا به رپرتواری کلاسیک و نیک ممارست شده، و نه نوازنده ای صاحب تجربه ی نغمه پردازی. (از لطف الله مجد در تمام دوران زندگی اش، معدودی اثر باکلام ثبت شده است).

نواختـه های او، مهارتش در نواختن آوازها را افزون از قطعات ضربی نشان می دهد، که اتفاقی نادر بین نوازندگان است. ضربی هایی که نواخته، الگوی مضرابی تقریباً مشخصی دارد که در حکم اثر انگشت و امضای او در قطعات ضربی است. آوازها را پرمایه و با لحنی مطمئن می نوازد، به ردیف متکی نیست و نغمه پردازی های او، تعلقی عمیق و اصیل را به موسیقی ایرانی حکایت می کند و غالباً بدون این که از طرح ملودیک قوام یافته ای برخوردار باشد، تأثیر آن در ذهن و شنود مخاطب دوام می یابد.

از ضبط های او چنین استنباط می شود که هنر اصلی مجد در جواب آواز خواننده است، به ویژه بنان که بسیار مورد علاقه و دوست نزدیک او بود. احساس گرم و عمیق تار لطف الله مجد با بیانی ساده و کم تزئین به راحتی دریافت می شود. آذین های نغمه، پنجه کاری ها و اجرای خرده نت های آرایه ای در ساز او، حداقل نسبت به جلیل شهناز و فرهنگ شریف، بسیار کمتر است، ولی بیان سلیس و صریح او کمبودی را نشان نمی دهد؛ گو این که او نیز ریزه کاری های خود را دارد. از جمله، حرکت مضراب روی سیم (به اصطلاح: مضراب خور) با فاصله از خرک که رنگ های صوتی متنوعی تولید می کند. هرچه هست، هنر مجد، دست آورد ویژه ی او از زندگی دشوار و تنهایی های فرساینده ای است که قوت ها و ضعف های او را بی ریا نشان می دهد. "مجد"ی که هرگز پاس داشته نشد.
سیدعلیرضا میرعلی نقی

درباره ی لطف الله مجد (به قلم بابک بختیاری):
لطف الله مشهدبان معروف به لطف الله مجد فرزند شفیع متولد ۱۲۹۶ بابل. تار ساز محبوب در خانواده ی پدری او بود. نایب مجد (عموی پدر لطف الله که ساکن گرگان بود) دستی در تارنوازی داشت. پدر لطف الله او را به گرگان فرستاد و لطف الله، نزد نایب با مقدمات موسیقی آشنا شد و با پسرعموها، به خصوص عطاءالله مجد که از محضر مرتضی نی داوود استفاده برده بود، مشق نوازندگی تار می کرد. پس از مدتی روانه ی تهران و در زمانی کوتاه نزد کلنل وزیری با علم موسیقی و نت آشنا شد. از اوایل سال ۱۳۲۳ به جمع نوازندگان رادیو پیوست و در سال ۱۳۲۵ با تشکیل انجمن موسیقی ملی توسط روح الله خالقی، تکنواز تار ارکستر انجمن شد. همکاری و معاشرت با بزرگانی چون صبا و خالقی، بر تجربیات و معلومات فنی وی بسیار افزود.

------------------------------------------------------------------------

حق انحصاری نشر اثر:

تمام حقوق قانونی مترتب بر این اثر برای موسسه آوای باربد محفوظ است. استفاده از تمام یا بخشی از اثر به هرشکل ممنوع و هرگونه انتشار شبکه ای و رسانه ای آن منوط به دریافت مجوز کتبی لازم از ناشر است.

------------------------------------------------------------------------

#لطف_الله_مجد
#Lotfollah_Majd
#Barbad_Music
#Tar_improvising
#تنبک
#تار
#تارنوازی
#تار_نوازی
#لطف_تار
#موسیقی_سنتی
#موسیقی_ایرانی
#موسیقی_ناب
#موسیقی_اصیل
#آوای_باربد
#Avaye_barbad

------------------------------------------------------------------------
2 سال پیش در تاریخ 1401/08/21 منتشر شده است.
29 بـار بازدید شده
... بیشتر