شیطان اصل شر؛ او که خود را هیچکس نامید - بخش دهم

1.9 هزار بار بازدید - 2 هفته پیش - لینک ویدئو های قبلی :تاریخ
لینک ویدئو های قبلی :
تاریخ جادوگری و خدایان فراموشکاردر بین النهرین - بخش {1}
تاریخ جادوگری و خدایان فراموشکاردر بی...
اسرار ستارگان و اعداد در آسمان شبانه بابل ؛دروازه خدایان -  بخش {2}
نبرد خیروشرو ظهور سوشیانس در حکمت زرتشت - بخش {3}
از بت پلید  «بعل فه گور» تا «مولوخ » مخوف ترین خدای بچه خوار بنی اسرائیل - بخش {4}
جادو و علوم غریبه درمکتوبات مقدس - بخش پنجم {5}
جادو و علوم غریبه درمکتوبات مقدس - بخ...
جادوی مردگان در مصر باستان - بخش {6}
جادوی مردگان در مصر باستان - بخش {6}
اسراراسم اعظم  در نزد جادوگران مصری در سفر به جهان زیرین- بخش {7}
اسراراسم اعظم  در نزد جادوگران مصری د...
کیمیاگری و ریشه های آن- بخش {8}
کیمیاگری و ریشه های آن- بخش {8}
تفال، مکاشفه ، وحی و اخترگویی در سیر تاریخی جادوگری در یونان-بخش {9}
تفال، مکاشفه ، وحی و اخترگویی در سیر ...

 برگرفته از کتاب تاریخ جادوگری نوشته  ایرج گلسرخی



چگونه میتوان بدون شناخت بد خوب را سنجید ؟ چگونه میتوان بدون آشنایی با بیم از ظلمت در آرزوی روشنایی بود در چه دنیای پرنعمت اما ناخوشایندی بسر می بردیم اگر بدی نبود. شر باعث رنج است و از رنج و درد است که آرزوی بهتر » سرچشمه میگیرد. این کاستی ها هستند که موجب تمایل ما به بهبودی و تحول و ایجاد آرمان در ما می گردند. چنانکه بارها گفته شده بازهم با اطمینان میتوان گفت که اگر شیطان نبود ، خدا هم وجود نمیداشت یا چنانکه یک حکیم الهی فرانسوی بیان کرده و خدا و شیطان کل دین هستند ».
ادیان باستانی شر را هم شریک در جهان ایزدی میپنداشتند ، به طوری که در میان اقوام اولیه بین النهرین این دو اصل کاملاً به یکدیگر پیوسته بودند. « ست » خدای ویرانگر مصری برادر اوزیریس نیکوکار بود و در ایران باستان نیز اعتقاد بر این بود که علت وجود اهریمن تیرگی و پیدایش لحظه ای شک و تردید در اندیشه اورمزد خدای روشنایی بوده است. گرچه یکتاپرستی و توحید از ثنویت کهنتری سرچشمه گرفته اما به نظر میرسد که در توحید موازنه جهانی ، عاریه ای تر و متزلزل تر از نوع قدیمی آن باشد. اپرکریفهای عهد عتیق در مورد قدرت شر دوداند. مثلاً در داستان طوبیت ( ۱۵۰ ق.م.) اشمدوس دیو حریف خداوند است. اما در کتاب اسدراس دو موجود دوزخی یعنی خنوخ و لویاتان ( Enoch  Lengthan) هرگز مرتکب شر نمیشوند و در کتاب خنوخ ( ۱۱۰ ق.م.) دیوها خصوصیات گوئیمها یا غیر کلیمی ها ( gentile) را دارند. کتاب حکمت ( Book of Wisdom) که حاصل یهودیسم اسکندریه است ، بارها تصریح می کند که مرگ را شیطان به جهان آورد. آن کسانی که جانب شیطان را گرفتند مرگ خواهند یافت. » مسئله شر قرنها به صورت تابو باقی بوده است و تعاریف دین رسمی از نبرد دایمی خیر و شر اعتبار گرفته و هر تفسیر دیگری که خلاف این اصول و مغایر آن به نظر می رسیده محکوم به کیفر بوده است. در حالی که همین انعطاف ناپذیری هم برای ثنویت گرایان اروپایی شاهدی بر جانبداری و انتقام جویی و تبعیض « وجود برتر من به حساب می آمد.
شیطان  اصل  شر 00:00
شیطان مرگ را به جهان آورد 2:43
مسالع ای به نام خسر روش  3:53
جوهر و ذات شیطان چیست  5:28
شیطان  و الیفاس لوی  7:22
شیطان و تجسم های او  10:39
شیطان در قرن سیزدهم   16:04
دوزخیان  18:35
2 هفته پیش در تاریخ 1403/03/28 منتشر شده است.
1,919 بـار بازدید شده
... بیشتر