اهریمن در بند و تازش اژدهای آتشین آسمان با یاوران اهورا در روایات و اساطیر ایران

300 بار بازدید - 5 ماه پیش - لینک مرتبط با این پست
لینک مرتبط با این پست : https://www.seevid.ir/fa/w/3k5oEijq8uw واقعیت ترسناک کیهانی، زمین بدون زمان واژگونی چرخش کره زمین، اسراری که در اساطیر ایرانی آشکار شد https://www.seevid.ir/fa/w/Dj-dN98MNJ4 خونبارش، سنگ ء دیوچهره و یاوران اهریمن هزار چهره در اساطیر ایرانی https://www.seevid.ir/fa/w/capSoMf15oQ صورزرین جمشید ، گوچهرمار، آوای آسمانی و کارزار خدایان درهنگام تازش اهریمن درروایات و اساطیر ایرانی منبع : کتاب نبرد خدایان نوشته امید عطایی ************* تازش اهریمن به اندازه ای تند و تیز بود که نتوانستند پیش بینی کنند. پس از آنکه اهریمن آسمان را سوراخ کرد و به سوی زمین آمد ، یاوران اهورا نود شبانه روز با اهریمن و دیوان جنگیدند تا ایشان را به ستوه آوردند. اهریمن چون پیروزی اهورا و ناتوانی خویش را دید ، روی به بازگشت نهاد اما سواران نیزه به دستی که آسمان را پوشانیده بودند ، از. آنجا بسان در و باروی فلزین پاسداری کردند ؛ و اهریمن برای بازگشت گذر نیافت. سوراخ شدن آسمان به دست اهریمن ، نمایه ای است از فرا رسیدن ستاره ای بیگانه از فراخنای کیهان سواران آسمانی که جلو بازگشت اهریمن را گرفتند ، بازتاب نگرشی دیگرگون به سنگهای آسمانی میباشد که مانند دیوهای اهریمنی جلوه گر بودند. آیا اهریمن یا ستاره دنباله دار که نتوانسته بود به خاستگاه خود بازگردد ، یکی از سیارات منظومه شمسی میباشد که در بند جاذبه و کشش خورشید گرفتار آمده است ؟ در استوره ذوالقرنین باروی فلزین آسمان به گونه دیوار و سد آهنینی نمودار شده که جلو یاجوج و ماجوج » یا شهاب ها را « که مانند شنهای دریا بی شمارند میگیرد. گاو آسمانی یا ذوالقرنین در اینجا سیمای نیکو دارد و نمایه ای از آن در روایات پهلوی به نام گوید « شاه » به چشم میخورد که در بارویی فلزی به سر می برد. از دیرباز در میان مردمان داستانهای کم و بیش همسانی درباره اژدهایان رواج داشته است. با نگرش به نوشته های اوستایی ، واژه اژدها برگرفته از نام هیولای غول آسایی میباشد به نام « اژی دهاک ». این جانور دهشتناک از سوی اهریمن فرستاده شده بود تا جهان را به تباهی و نابودی بکشاند. اژی دهاک با دو آوند جداگانه « اژی » و « دهاک » نیز به کار رفته است. نام دهاک بعدها به گونۀ ضحاک درآمد. در ترجمه ها و تفسیرهای متون اوستایی و پهلوی اژی را به معنی مار دانسته اند و این ، برداشت در ادب پارسی بازتاب فراوان دارد فردوسی ، گاهی ضحاک ماردوش را « اژدها دوش نامیده است درباره نام دهاک که در وداها به گونه « داسه » خوانده شده میتوان احتمال داد که در اصل همریشه با Deus) لاتینی دیو) ( فارسی باشد. بنابراین با نگرش به معنی دیو اژی دهاک میشود مار درخشان در گزارش پهلوی اوستا ( زند) به جای واژۀ دئو یا دیو لغت شیدا به کار رفته است. به نوشتهٔ پورداوود » « شیدا » که در فارسی به معنی دیوانه گرفته شده از واژه های آرامی است به معنی دیو و با واژۀ شیطان از یک بنیاد است. و نیز زبان شناسان عرب سعی کرده اند که شیطان را عربی الاصل نشان دهند و آن را از ریشهٔ « شط » به معنی سوختن مشتق بدانند و همچنین میگویند شیطان از معنی مار منقول گردیده چه شیطان در معنی: مار در اشعار بسیاری از شعرای پیش از ، جاهلیت به کار رفته است. در این باره میتوان گفت که شیدا و شط از « شت » یا « شید » فارسی به معنی درخشان گرفته شده و نیز همبستگی مار با شیتان یا اهریمن برگرفته از پندارهای ایرانیست که در دینهای سامی رخنه کرده است. درباره یگانه بودن اهریمن یا شیتان و اژی دهاک یا مار ، از یکسو در بندهش » می خوانیم: « اهریمن چون ماری به آسمان زیر این زمین بجست و از سوی دیگر در نوشته ای مانوی میبینیم: « ناگهان کشور نوراز آهنگ ، اهر من ، آگاه شد و قصد آن اژدها را از ویرانی و کشتار ، بدانست. در مکاشفات یوحنا آمده است پس آن اژدهای بزرگ از آسمان به زیر انداخته شد ؛ آن مار قدیمی که کلیۀ جهان را گمراه میکند و نامش ابلیس و شیطان « است) اهریمن در بند https://www.seevid.ir/fa/w/NZsjygSLNrM اژدهای آتشین اسمانی https://www.seevid.ir/fa/w/NZsjygSLNrM سیمرغ و اژدها https://www.seevid.ir/fa/w/NZsjygSLNrM
5 ماه پیش در تاریخ 1403/02/19 منتشر شده است.
300 بـار بازدید شده
... بیشتر