سید یمانی کیست و چطور شناخته میشود؟ آیا معصوم است؟ متشابهات سید احمد الحسن، ج ۴، سؤال ۱۴۴، بخش ۱

عباس فتحی
عباس فتحی
6.4 هزار بار بازدید - پارسال - پرسش ۱۴۴: یمانی کیست؟ و
پرسش ۱۴۴: یمانی کیست؟ و ویژگی‌هایش کدام است؟
سید احمدالحسن، وصی و فرستاده‌ی امام مهدی ع! یمانی کیست؟ و آیا این شخصیت ویژگی‌ها و اوصافی دارد که با آن شناخته شود؟ و آیا او اهل یمن است؟
آیا او همان‌طور که در روایتی از امام باقر ع وارد شده که آن حضرت فرمودند: (پرچم او، پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی حلال نیست که از او روی برگرداند، و کسی که چنین کند اهل آتش است؛ چرا که او به حق و به راه مستقیم دعوت می‌کند). معصوم است به گونه‌ای که مردم را وارد باطل نکند و از حق خارج نسازد؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله  رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
اولاً باید دانست که مکّه از تهامه است و تهامه از یمن؛ بنابراین محمد و آل محمد ص جملگی یمانی هستند: حضرت محمد ص یمانی است، علی ع یمانی است، امام مهدی ع یمانی است، مهدیّین دوازده‌گانه ع یمانی‌اند و مهدی اول  ع یمانی است. این نکته‌ای است که علمای عامل پیشین می‌دانسته‌اند: «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا ٱلصَّلَوةَ وَٱتَّبَعُوا ٱلشَّهَوَتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» (آنگاه پس از آنان جانشینانی بر جای ماندند که نماز را تباه ساختند و از هوس‌ها پیروی کردند، و به زودی گمراهی را خواهند دید).
علامه مجلسی در بِحار، سخن اهل بیت ع را «حکمت یمانیه» نامیده است و حتی گفته این موضوع از پیامبر خدا ص نقل شده است؛ همان‌طور که عبد المطلب ع بیت الحرام را «کعبه‌ی یمانیه» نام نهاده است.
اما در خصوص اوصاف و ویژگی‌های شخصیت یمانی:
در روایت از امام باقر ع آمده است: (در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت کننده‌تر از پرچم یمانی نیست، پرچم هدایت، همان است زیرا به سوی صاحبتان دعوت می‌کند. هنگامی که یمانی خروج کرد، فروختن سلاح را بر مردم و بر هر مسلمانی تحریم می‌نماید. چون یمانی خروج کرد، به سوی او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست از او سرپیچی کند؛ هر کس چنین کند، اهل آتش (جهنم) است؛ چرا که او به حقّ و راه مستقیم فرامی‌خواند) که در این حدیث:
اول: (بر هیچ مسلمانی جایز نیست از او سرپیچی کند؛ هر کس چنین کند، اهل آتش (جهنم) است): و این به آن معنا است که یمانی صاحب ولایت الهی است. آری کسی بر مردم حجّت نیست به گونه‌ای که سرپیچی از او آنها را وارد جهنم سازد حتی اگر نماز بخوانند و روزه بگیرند،‌ مگر اینکه آن شخص از جانشینان خداوند بر زمینش باشد؛ و اینان صاحبان ولایت الهی ،انبیا، فرستادگان، ائمه و مهدیّین می‌باشند.
دوم: (او به حقّ و راه مستقیم فرامی‌خواند): دعوت و فراخواندن به حق و راه مستقیم یا صراط مستقیم به آن معنا است که این شخص دچار خطا نمی‌شود تا مردم را به باطل بکشاند یا آنها را از حق خارج سازد؛ به عبارت دیگر او معصومی است که بر عصمتش نص  و تصریح وارد شده، و به این معنا، چنین قید یا محدودیتی، شاخصی برای مشخص نمودن شخصیت یمانی مشخص می‌نماید.
اما فرض گرفتن هر معنای دیگری برای این سخن (او به حقّ و راه مستقیم فرامی‌خواند) این گفته‌ی معصومین ع را عبث و بی‌فایده می‌سازد و درنتیجه قید و حدی برای شخصیت یمانی بر جای نمی‌گذارد و این بسی از ساحت این حضرات معصوم به دور است!
از آنچه در دو مورد اول و دوم ارائه شد به این نتیجه می رسیم که:
یمانی حجتی از حجت‌های خدا در زمینش است، معصوم بوده و بر عصمتش نص و تصریح وارد شده است، و با روایات متواتر و متون قطعی الدلاله ثابت شده که حجت‌های پس از پیامبر خدا حضرت محمد ص، دوازده امام و پس از آنها دوازده مهدی هستند و بر زمین غیر از آنها هیچ معصوم و حجّت خدایی وجود ندارد؛ با آنها نعمت کامل می‌گردد؛ دین، کمال می‌یابد و رسالت‌های آسمان دوازده مهدی باقی مانده‌اند. یمانی به امام مهدی ع فرا می‌خواند؛ پس ناگزیر یمانی اولینِ مهدیّین ع است؛ چرا که یازده مهدیِ پس از او از فرزندان او می‌باشند: «ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (فرزندانی، برخی از نسل برخی ديگر پديد آمده، و خداوند شنوا و دانا است) و آنها پس از زمان ظهور امام مهدی ع می‌آیند و در دولت عدل الهی حاضر خواهند بود. ثابت شده است که نخستین مهدیّین ع در زمان ظهور امام مهدی ع وجود دارد و او نخستینِ مؤمنان به امام مهدی ع در سرآغاز ظهور و حرکت امام می‌باشد تا مقدّمات پایگاه قیام را فراهم سازد ـ‌همان گونه که در وصیت پیامبر خدا ص آمده است‌ـ و از اینجا شخصیت یمانی منحصر و محدود می‌گردد به اینکه مهدی اول از مهدیّین دوازده‌گانه می‌باشد.
روایت‌های اهل بیت ع، نام، ویژگی‌ها و محل سکونت مهدی اول را به تفصیل بیان داشته‌اند، و اینکه اسم او احمد و کنیه‌اش عبدالله ـ‌یعنی اسرائیل‌ـ است؛ یعنی مردم به ناچار و بر خلاف میلشان، او را اسرائیلی می‌نامند.
رسول خدا ص می‌فرمایند: (نامم احمد است و من بنده‌ی خدا هستم. اسمم اسرائیل است؛ هر چه به او امر فرمود، مرا نیز امر کرد و هر چه او به او نمایاند، مرا نیز نمایانید) .
مهدی اول ع نخستین نفر از سیصد و سیزده تن است و او از بصره می‌باشد، در گونه‌ی راستش نشانه‌ای است، در سرش شوره دارد، بدنش مانند بدن موسی بن عمران می‌باشد و در پشتش ختم نبوّت است، وصیت رسول خدا ص در مورد اوست، او پس از ائمه ع  داناترین مردم به قرآن، تورات و انجیل است، و در ابتدای ظهورش جوان می‌باشد. پیامبر خدا ص فرموند: (... سپس در مورد جوانی سخن راند و فرمود: هنگامی که او را دیدید با او بیعت کنید زیرا او خلیفه‌ی مهدی است).
پارسال در تاریخ 1402/02/17 منتشر شده است.
6,415 بـار بازدید شده
... بیشتر