آغاز نبرد خدایان با تیامت و پیروزی مردوک بر او در داستان آفرینش بابلی - انوماالیش - قسمت{2}
771 بار بازدید -
6 ماه پیش
-
اسطوره آفرینش بابلی ؛ انوماالیش
اسطوره آفرینش بابلی ؛ انوماالیش ؛ کهن ترین روایت کلان درباره تاریخ هستی درایران زمین قسمت{1}
آغاز نبرد خدایان با تیامت و پیروزی م...
برگرفته از کتاب اسطوره ی افرینش بابلی نوشته دکتر شروین وکیلی
اِنوما اِلیش (بهزبان اکدی: 𒂊𒉡𒈠𒂊𒇺) اسطوره آفرینش بابِلی است (که به نام کلمات آغازین آن نامگذاری شدهاست). در سال ۱۸۴۹ توسط آستن هنری لایارد باستانشناس انگلیسی (به صورت تکهتکه) در کتابخانه ویران شده آشوربانیپال در نینوا (موصل، عراق) بازیافته شد. در سال ۱۸۷۶ برای اولین بار روایتی از این اسطوره توسط جرج اسمیت آشورشناس انگلیسی منتشر شد؛ پژوهش و کاوشِ بیشتر منجر به تکمیل متن و ترجمه بهتر شد.
انوما الیش در حدود یک هزار سطر دارد و به زبان بابِلی باستان بر روی هفت لوح گِلی نوشته شده، هر یک از این الواح شامل مابین ۱۱۵ تا ۱۷۰ سطر به خط میخیِ سومری-اکدی است. بیشتر قسمتهای لوح پنجم هرگز پیدا نشد، اما به جز این افتادگی، متن تقریباً کامل است. این حماسه یکی از مهمترین منابعِ جهان بینیِ بابِلی است. در این هفت لوح آفرینش جهان و نیز نبردی در بین خدایان که برتری مردوک در مرکز آن قرار دارد، توصیف میشوند؛ در ادامه آن خلقت انسان که مقدر به خدمتِ خدایان بینالنهرینی است، بیان میشود و در پایان، بخشی طولانی که در ستایش مردوک است.
«حماسه آفرینش» در ستایش خدای بابلی مردوک است، شعر را میتوان سند ناسیونالیسم بابلی دانست. برخی از پژوهشگران امروزی، آن را توجیهکننده لزوم قدرت مطلقه در تمدن بابل دانستهاند که نمایانگر تحول قدرت سیاسی از جمعی که در سیاستگذاری برابر هستند به سلطنت مطلقهای است. کاتالیزور این تغییر، تهدید قدرت خارجی نمایش داده میشود که نیازمند رهبری مصمم در جنگ است. رهبر، برای پذیرفتن رهبری، خواستار فرمانبری مطلق است، حتی وقتی که تهدید جنگ از میان رفته است. روح شورشگر انسان که در «داستان طوفان» (آترام-هاسیس) دیده میشود، در اینجا جایگاهی ندارد. برترین نیکی برای انسان این است که جایگاه خود را نظم الهی کائنات بیابد و دریابد.
اغاز افرینش 00:00
افریده شدن انشار و کیشار 1:58
نفرین تیامت به آپسو 4:44
First Dream - Brian Bolger audio library
#تاریخ #اسطوره #شروین_وکیلی #کتاب_صوتی #انو_ما_الیش#مردوک#آپسو_#آنو#داستان_آفر_ینش_با_بلی
در این بخش، داستان آفرینش آغاز میشود و خدایان زاده میشوند.
سپس میان تیامت مادر و آپسو پدرکه از هیاهوی آنها به تنگ آمده،
جنگ درمیگیرد و تیامت، آپسو را میکشد. مردوک به دنیا میآید.
تیامت از کشته شدن آپسو پشیمان میشود و هیولاهایی برای نبرد با
خدایان میآفریند
زمانی که در بالا، هنوزآسمان را نامی نبود
و زمین، در زیر آن هنوز بی نام بود
و آبهای کهن که آنها را پدید آورد
با آشوب تیامت زیرک و خلاق، زایندهی هر دوی آنها زمین و آسمان
هردو آبهایشان را در هم آمیختند و یکی شدند،
هنوز هیچ زمینی پدیدار نشده و هیچ نیزاری آفریده نشده بود
و هنوز هیچ یک از خدایان به پدیداری فراخوانده نشده بودند،
و هیچ یک نامی بر خود نداشتند و هیچ سرنوشتی بایسته نشده بود،
در آن هنگام، خدایان در میان آسمان آفریده شدند.
لهمو و لهامو به پدیداری فراخوانده شدند
سالها گذشتند
~-~~-~~~-~~-~
Please watch: "نبرد خیروشرو ظهور سوشیانس در حکمت زرتشت - بخش {3} "
نبرد خیروشرو ظهور سوشیانس در حکمت زرت...
~-~~-~~~-~~-~
آغاز نبرد خدایان با تیامت و پیروزی م...
برگرفته از کتاب اسطوره ی افرینش بابلی نوشته دکتر شروین وکیلی
اِنوما اِلیش (بهزبان اکدی: 𒂊𒉡𒈠𒂊𒇺) اسطوره آفرینش بابِلی است (که به نام کلمات آغازین آن نامگذاری شدهاست). در سال ۱۸۴۹ توسط آستن هنری لایارد باستانشناس انگلیسی (به صورت تکهتکه) در کتابخانه ویران شده آشوربانیپال در نینوا (موصل، عراق) بازیافته شد. در سال ۱۸۷۶ برای اولین بار روایتی از این اسطوره توسط جرج اسمیت آشورشناس انگلیسی منتشر شد؛ پژوهش و کاوشِ بیشتر منجر به تکمیل متن و ترجمه بهتر شد.
انوما الیش در حدود یک هزار سطر دارد و به زبان بابِلی باستان بر روی هفت لوح گِلی نوشته شده، هر یک از این الواح شامل مابین ۱۱۵ تا ۱۷۰ سطر به خط میخیِ سومری-اکدی است. بیشتر قسمتهای لوح پنجم هرگز پیدا نشد، اما به جز این افتادگی، متن تقریباً کامل است. این حماسه یکی از مهمترین منابعِ جهان بینیِ بابِلی است. در این هفت لوح آفرینش جهان و نیز نبردی در بین خدایان که برتری مردوک در مرکز آن قرار دارد، توصیف میشوند؛ در ادامه آن خلقت انسان که مقدر به خدمتِ خدایان بینالنهرینی است، بیان میشود و در پایان، بخشی طولانی که در ستایش مردوک است.
«حماسه آفرینش» در ستایش خدای بابلی مردوک است، شعر را میتوان سند ناسیونالیسم بابلی دانست. برخی از پژوهشگران امروزی، آن را توجیهکننده لزوم قدرت مطلقه در تمدن بابل دانستهاند که نمایانگر تحول قدرت سیاسی از جمعی که در سیاستگذاری برابر هستند به سلطنت مطلقهای است. کاتالیزور این تغییر، تهدید قدرت خارجی نمایش داده میشود که نیازمند رهبری مصمم در جنگ است. رهبر، برای پذیرفتن رهبری، خواستار فرمانبری مطلق است، حتی وقتی که تهدید جنگ از میان رفته است. روح شورشگر انسان که در «داستان طوفان» (آترام-هاسیس) دیده میشود، در اینجا جایگاهی ندارد. برترین نیکی برای انسان این است که جایگاه خود را نظم الهی کائنات بیابد و دریابد.
اغاز افرینش 00:00
افریده شدن انشار و کیشار 1:58
نفرین تیامت به آپسو 4:44
First Dream - Brian Bolger audio library
#تاریخ #اسطوره #شروین_وکیلی #کتاب_صوتی #انو_ما_الیش#مردوک#آپسو_#آنو#داستان_آفر_ینش_با_بلی
در این بخش، داستان آفرینش آغاز میشود و خدایان زاده میشوند.
سپس میان تیامت مادر و آپسو پدرکه از هیاهوی آنها به تنگ آمده،
جنگ درمیگیرد و تیامت، آپسو را میکشد. مردوک به دنیا میآید.
تیامت از کشته شدن آپسو پشیمان میشود و هیولاهایی برای نبرد با
خدایان میآفریند
زمانی که در بالا، هنوزآسمان را نامی نبود
و زمین، در زیر آن هنوز بی نام بود
و آبهای کهن که آنها را پدید آورد
با آشوب تیامت زیرک و خلاق، زایندهی هر دوی آنها زمین و آسمان
هردو آبهایشان را در هم آمیختند و یکی شدند،
هنوز هیچ زمینی پدیدار نشده و هیچ نیزاری آفریده نشده بود
و هنوز هیچ یک از خدایان به پدیداری فراخوانده نشده بودند،
و هیچ یک نامی بر خود نداشتند و هیچ سرنوشتی بایسته نشده بود،
در آن هنگام، خدایان در میان آسمان آفریده شدند.
لهمو و لهامو به پدیداری فراخوانده شدند
سالها گذشتند
Please watch: "نبرد خیروشرو ظهور سوشیانس در حکمت زرتشت - بخش {3} "
نبرد خیروشرو ظهور سوشیانس در حکمت زرت...
6 ماه پیش
در تاریخ 1402/10/20 منتشر شده
است.
771
بـار بازدید شده