397 علی علیه السلام یا عمر - استاد: حجة الإسلام والمسلمین شیخ حسن میلانی
10 بار بازدید -
9 ماه پیش
-
گزیده درس سیصد و نود
گزیده درس سیصد و نود و هفت
بحث در روایات باب «مَا جَاءَ فِي الاِثني عَشَرَ وَ النَّص عَلَيهِم (ع)» است که استاد درس را با بررسی روایت هفتم آغاز میکند. زراره میگويد: از امام باقر (ع) شنیدم که ميفرمود: دوازده امام از آلمحمد (ع) همگى محدثاند و از فرزندان رسول خدا (ص) و از فرزندان على (ع) میباشند، و پيامبر و على دو پدر هستند. على بن راشد كه برادر مادرى امام زينالعابدين (ع) است اين مطلب را انكار كرد، امام باقر (ع) فرياد كشيد و فرمود: همانا پسر مادر تو (زينالعابدين) يكى از آنها است. در حدیث هشتم به اعتراض دانشمند یهودی به خلیفه دوم، عمر اشاره شده است. ابوسعيد خُدرى میگويد: وقتی ابوبكر از دنیا رفت و عمر جانشين او گردید، من در آنجا حاضر بودم. مردى از بزرگان يهود مدينه نزد عمر آمد و يهوديان مدينه بر این اعتقاد بودند که آن مرد دانشمندترين مردم زمان خودش است و نزد عمر رفت و گفت: اى عمر! من نزد تو آمدهام و ميخواهم مسلمان شوم. اگر هر چه پرسيدم جواب گفتى، ميدانم تو دانشمندترين اصحاب محمد نسبت به قرآن و سنت و آنچه ميخواهم از تو بپرسم، هستى. عمر گفت: من چنين نيستم؛ ولى تو را به كسى معرفی و راهنمایی میکنم كه او دانشمندترين امت نسبت به قرآن و سنت و ... است و آن شخص، علی (ع) است. يهودى گفت: اگر چنین اعتقاد داری، پس چرا مردم با تو بيعت كنند، در صورتى كه او دانشمندترين شما است؟ عمر او را سرزنش كرد؛ آنگاه يهودى به طرف على (ع) رفت. روایت ادامه دارد و در ادامه با درس استاد میلانی همراه شوید. حدیث نهم به ذکر اسامی اهلبیت (ع) در لوح حضرت فاطمه (س) اختصاص دارد. جابر بن عبداللَّه انصارى میگويد: خدمت حضرت فاطمه (س) رسيدم، در برابرش لوحى قرار داشت كه نامهاى اوصياء از فرزندانش در آن نوشته بود. من آن نامها را شمردم در مجموع دوازده نفر بودند که آخر آنها قائم (ع) بود ... حدیث دهم به مشابهت سیره امام علی (ع) با حضرت عیسی اشاره دارد و حدیث یازدهم به نزول قرآن بر اهلبیت (ع) در شب قدر و حدیث دوازدهم به تصریح پیامبر اکرم (ص) به جانشینی اهلبیت (ع) پس از خودش پرداخته است. حدیث سیزدهم به دستور پیامبر اکرم (ص) به ابوبکر درباره غصب خلافت و حدیث چهاردهم به نسبت اهلبیت (ع) با امام علی و پیامبر اکرم اشاره کرده است. در ادامه استاد تا روایت هجدهم این باب را ترجمه و تبیین میکند و دو روایت باقیمانده را در درس بعدی بررسی خواهدکرد.
کلیدواژه: کافی: کتاب حجت، باب «مَا جَاءَ فِي الاِثني عَشَرَ وَ النَّص عَلَيهِم (ع)» (روایات 7 ـ 18).
بحث در روایات باب «مَا جَاءَ فِي الاِثني عَشَرَ وَ النَّص عَلَيهِم (ع)» است که استاد درس را با بررسی روایت هفتم آغاز میکند. زراره میگويد: از امام باقر (ع) شنیدم که ميفرمود: دوازده امام از آلمحمد (ع) همگى محدثاند و از فرزندان رسول خدا (ص) و از فرزندان على (ع) میباشند، و پيامبر و على دو پدر هستند. على بن راشد كه برادر مادرى امام زينالعابدين (ع) است اين مطلب را انكار كرد، امام باقر (ع) فرياد كشيد و فرمود: همانا پسر مادر تو (زينالعابدين) يكى از آنها است. در حدیث هشتم به اعتراض دانشمند یهودی به خلیفه دوم، عمر اشاره شده است. ابوسعيد خُدرى میگويد: وقتی ابوبكر از دنیا رفت و عمر جانشين او گردید، من در آنجا حاضر بودم. مردى از بزرگان يهود مدينه نزد عمر آمد و يهوديان مدينه بر این اعتقاد بودند که آن مرد دانشمندترين مردم زمان خودش است و نزد عمر رفت و گفت: اى عمر! من نزد تو آمدهام و ميخواهم مسلمان شوم. اگر هر چه پرسيدم جواب گفتى، ميدانم تو دانشمندترين اصحاب محمد نسبت به قرآن و سنت و آنچه ميخواهم از تو بپرسم، هستى. عمر گفت: من چنين نيستم؛ ولى تو را به كسى معرفی و راهنمایی میکنم كه او دانشمندترين امت نسبت به قرآن و سنت و ... است و آن شخص، علی (ع) است. يهودى گفت: اگر چنین اعتقاد داری، پس چرا مردم با تو بيعت كنند، در صورتى كه او دانشمندترين شما است؟ عمر او را سرزنش كرد؛ آنگاه يهودى به طرف على (ع) رفت. روایت ادامه دارد و در ادامه با درس استاد میلانی همراه شوید. حدیث نهم به ذکر اسامی اهلبیت (ع) در لوح حضرت فاطمه (س) اختصاص دارد. جابر بن عبداللَّه انصارى میگويد: خدمت حضرت فاطمه (س) رسيدم، در برابرش لوحى قرار داشت كه نامهاى اوصياء از فرزندانش در آن نوشته بود. من آن نامها را شمردم در مجموع دوازده نفر بودند که آخر آنها قائم (ع) بود ... حدیث دهم به مشابهت سیره امام علی (ع) با حضرت عیسی اشاره دارد و حدیث یازدهم به نزول قرآن بر اهلبیت (ع) در شب قدر و حدیث دوازدهم به تصریح پیامبر اکرم (ص) به جانشینی اهلبیت (ع) پس از خودش پرداخته است. حدیث سیزدهم به دستور پیامبر اکرم (ص) به ابوبکر درباره غصب خلافت و حدیث چهاردهم به نسبت اهلبیت (ع) با امام علی و پیامبر اکرم اشاره کرده است. در ادامه استاد تا روایت هجدهم این باب را ترجمه و تبیین میکند و دو روایت باقیمانده را در درس بعدی بررسی خواهدکرد.
کلیدواژه: کافی: کتاب حجت، باب «مَا جَاءَ فِي الاِثني عَشَرَ وَ النَّص عَلَيهِم (ع)» (روایات 7 ـ 18).
9 ماه پیش
در تاریخ 1402/10/30 منتشر شده
است.
10
بـار بازدید شده