عقد نکاح چیست؟ || آیا با ایجاب و قبول نکاح صحی میشود✅؟

حفصه حسنات
حفصه حسنات
15.8 هزار بار بازدید - 4 سال پیش - #عقد_نکاح_چیست؟
#عقد_نکاح_چیست؟

#مراسم_عقد_نکاح
شرایط صحت نکاح:

1- رضایت و حضور ولی زن در نکاح

نزدیک‌ترین شخص از نظر نسبی به دختر، ولی اوست. مانند: پدر، پدربزرگ، برادر و عمو. ولی دختر باید با ازدواج او راضی باشد و موافقت کند، در غیر این صورت عقد ازدواج صحیح نیست. برای اینکه امکان دارد، دختر با کسی ازدواج کند که همتایش (مناسب حالش) نباشد یا کسی باشد که قادر بر ادای حقوق زن نباشد و یا انسان فاسق و بی‌بندوباری باشد که ارزشی برای حدود الهی قائل نیست.

به این خاطر است که اسلام در عقد، رضایت ولی را شرط [صحت نکاح] اعلام نموده است. در حدیث نیز آمده است که: «هر زنی که بدون اجازه ولی خود به ازدواج کسی درآید، آن ازدواج باطل است، باطل است، باطل است.» [روایت اصحاب سنن، بجز نسایی] و در حدیثی دیگر آمده: «هیچ عقد نکاحی درست نیست مگر با حضور ولی» [ترمذی و ابوداوود]
UmSarah,عقد نکاح چیست؟,مراسم عقد نکاح,عقد نکاح از طریق تیلیفون,عقد نکاح داعشی,خطبه عقد نکاح,عقد نکاح,ازدواج مسیار چیست,صیغه(ازدواج موقت) حلال است یا حرام,حکم ازدواج پسر سنی با دختر شیعه,زن صیغه,شهر عجیبی که زنان در پیدا کردن شوهر صف میکشند,تنها کشوری که زنان چند همسری دارند,خواندن خطبه عقد نکاح علی و فاطمه,What you don’t know about marriage,معنا نکاح چیست,حکم ازدواج شیعه با سنی,ازدواج موقت یا صیغه موقت,زن در نکاح فرزندش,ازدواج سالم چیست نکاح اسلامی
اما اگر حالتی پیش آید که ولی دختر با لجاجت، بهانه‌گیری و از روی عناد [بدون سبب] از ازدواج دخترش (با پسری که اهل دین و تقوا) جلوگیری کند، در این موقع دختر می‌تواند برای رفع مشکلش به قاضی مراجعه کند، اگر قاضی مسلمان تشخیص داد که اظهارات ولی غیرمعقول است، به ولی، امر می‌کند که دخترش را شوهر دهد. پس اگر ولی، نپذیرفت و بر ممانعتش اصرار ورزید، در این صورت قاضی توجهی به مخالفت او نکرده و حکم به ازدواج دختر می‌دهد. چنانچه در حدیث آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: «اگر ولی دختر با او خصومت ورزید و بی‌سبب مانع ازدواجش شد، او مانند کسی است که ولی ندارد و سلطان ولی اوست» [اصحاب سنن بجز نسایی]



2- وجود دو شاهد برای نکاح

یکی دیگر از شرایط صحّت عقد، حضور دو شاهد است که سخن طرفین عقد را بشنوند و بدانند که مقصود طرفین عقد از آن سخنان، عقد ازدواج است. از رسول خدا صلی الله علیه وسلم  روایت شده که فرمودند: «هیچ عقد نکاحی درست نیست، مگر با حضور ولی [دختر] و دو شاهد عادل.» [احمد و دارقطنی]

شرایط ذیل برای گواهان الزامی است:

مسلمان باشند، مرد باشند، بالغ و عاقل باشند. [البته در مذهب حنفیه عدالت گواهان شرط صحت عقد نیست و با حضور گواهان فاسق نیز عقد صحیح است، همچنین شهادت یک مرد و دو زن را معتبر می‌دانند]

حکمت و فلسفه وجود دو شاهد بر عقد نکاح، حفظ حقوق زوجین در صورت انکار نمودن یکی از آنهاست.



3- رضایت دختری که نکاح می‌شود

یکی از شروط اساسی صحت نکاح، جلب رضایت دختر است و دختر نباید علی‌رغم میل خودش به ازدواج کسی درآید. پس چنانچه راضی نباشد، عقد باطل است هرچند دختر هم باشد، باید از او اجازه گرفته شود و سکوت دختر باکره مادامی که دلالت بر رضایت او نماید، کافی است. اما برای ازدواج با بیوه‌زن باید از او اجازه گرفته شود و وی به صراحت موافقت خود را اعلان کند.

پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرمایند «هنگام عقد نکاح از دوشیزه اجازه بگیرید و سکوت او بمنزلة اجازه است، ولی زن بیوه به خودش از ولی و سرپرستش اولی و مقدم‌تر است. [شیخان و اصحاب سنن]

و در حدیثی که «نسایی» و «ابن‌ماجه» روایت کرده‌اند، آمده است که پدری خواست دخترش را علی‌رغم میل و علاقه‌اش به ازدواج برادرزاده‌اش درآورد تا به‌وسیله آن خود را از فقر و ناداری برهاند. دختر نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  شکایت کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: «هرکاری را که می‌خواهی انجام بده» [اختیار قبول یا فسخ نکاح را به او سپرد] دختر گفت: به آنچه پدرم انجام داده، راضی هستم ولی من با این مخالف هستم که زنان بدانند پدران اختیاری ندارند هرطور که بخواهند در باره ازدواج دخترانشان بدون اجازه آنان تصمیم بگیرند.»



بطور خلاصه:

1-    حضور ولی دختر

2-    حضور دو شاهد  عادل

3-    خواندن صیغه عقد و رد و بدل کردن ایجاب و قبول از طرف ولی زن و داماد

4-    تعیین نکردن زمان یا وقت در هنگام صیغه عقد (اصلا از زمان سخن به میان نیاید

) که قسمت اول و دوم جزو شروط نکاح هستند و قسمت سوم و چهرم جزو ارکان عقد نکاح هستند. و مادامیکه یکی از موارد فوق بطور صحیح رعایت نشود عقد نکاح باطل است و ازدواج رسمیت نمی یابد و دختر و پسر زن و شوهر و محرم همدیگر نخواهند بود.



پس از اجرای صحیح خطبه عقد و فراهم شدن شرایط و ارکان آن، دختر و پسر محرم هم خواهند بود و بعنوان زن و شوهر شناخته می شوند هر چند که مراسم عروسی در زمان دیگری انجام پذیرد زیرا آنچه که باعث محرمیت و رسمیت یافتن دختر و پسر بعنوان زن و شوهر همدیگر هستند انجام صحیح عقد نکاح با توجه به ظوابط شرعی که اشاره شد می باشد نه انجام مراسم عروسی!



والله اعلم
4 سال پیش در تاریخ 1399/06/26 منتشر شده است.
15,849 بـار بازدید شده
... بیشتر