(17) شناخت ساختاری موسیقی دستگاهی ایران (دستگاه ماهور- مایه داد)

665 بار بازدید - 10 ماه پیش - در این بخش به نخستین
در این بخش به نخستین مایه فرعی دستگاه ماهور می ردازیم: مایه «داد». مایه داد با تأکید بر روی درجه دوم مایه ماهور ایجاد می شود. زمانی که درجه دوم ماهور، نقش شاهد را به دست آورد دانگ جدیدی ایجاد می شود که بیان عاطفی متفاوتی نیز با خود به همراه می آورد. مایه داد معمولا حالتی گله آمیر و همراه با شَکوَه است. چون در مایه «داد» از نت های مایه ماهور استفاده می شود و تنها درجه دوم نقش شاهد را پیدا میکند، پس این تغییر مایه، از «درآمد» به «داد»، تغییر نرم محسوب می شود. نزدیکی شاهد این مایه جدید و شاهد مایه اصلی سبب می گردد که استفاده از این مایه کوتاه باشد و خیلی زود به مایه اصلی فرود آییم و هنوز زود است که اجرا کننده غرق مایه جدید گردد. از نظر مُدال، این مایه بسیار شبیه به مایه «نوا»ست که در آینده با آن آشنا خواهیم شد.
توضیح 1: به علت کمی بیماری، لحن صدای بنده در این قسمت کمی ضعیف و بیحال شنیده می شود.
توضیح 2: در دقیقه 7 از روی سهو در بررسی گوشه «داد» در اولین سطر، نت «فا» اشتباها بجای نت «ر» هایلایت شده که پس از ضبط برنامه متوجه شدم و تغییر آن به سادگی امکان نداشت و از این بابت پوزش میخواهم.

#دستگاه_ماهور #احمد_عبادی #ارشد_تهماسبی #حسین_قوامی #گوشه  #گوشه_گشایش #گوشه _داد #ایرج #شجریان #قمرالملوک_وزیری
10 ماه پیش در تاریخ 1402/06/20 منتشر شده است.
665 بـار بازدید شده
... بیشتر