اف-۱۴ تامکت‌های در خدمت ایران / Persian Tomcats

DeltaPi
DeltaPi
16.8 هزار بار بازدید - 3 سال پیش - نخستین اف۱۴ ایران
نخستین اف۱۴ ایران
نخستین اف-۱۴ ایران 😻 - اولین تامکتی ک...

اف-۱۴ هواپیمای رهگیر بال متحرک ساخت شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا است که در نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی ایران فعالیت داشته‌است.

هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲، نورثروپ اف-۵ و پی-۳ اوریون توانایی مقابله با هواپیمای میگ-۲۵ به‌دلیل سرعت و سقف پرواز بالا را نداشتند. و نیروی هوایی ایران چندین اف-۴ فانتوم ۲ دی را در مقابله با میگ‌ها از دست داده بود.

در تابستان ۱۹۷۲ نامه‌ای از سوی محمدرضا شاه به پنتاگون فرستاده شد مبنی بر قصد شاه برای بازدید از ایالات متحده آمریکا به منظور گفتگو دربارهٔ هواپیمای رهگیر بود که قرار بود در نیروی دریایی ایالات متحده به خدمت گرفته شود. پیشنهاد اولیه ایران هواپیمای اف-۱۱۱ بود؛ که مورد توافق قرار نگرفت. سپس فرماندهان نیروی هوایی ایران پیشنهاد خرید پیشرفته‌ترین جنگنده نیروی دریایی آمریکا را دادند.

ایران موافقت کرد که کل هزینه تحقیقات و تمام هزینه راه‌اندازی خط تولید هواپیما را به شرکت گرومن پرداخت کند.

ایران سفارش خرید ۷۱۴ موشک فینیکس را نیز به آمریکا داد که تا زمان انقلاب ۱۳۵۷، تعداد ۲۸۴ فروند از آن‌ها تحویل داده‌شده بود. بعد از انقلاب دولت آمریکا تحویل این موشک را لغو کرد. بعد از انقلاب، آمریکا از تحویل دادن آخرین جنگنده خودداری ورزید و جهت امور آموزشی به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد.

جنگنده‌های تحویل شده به ایران از شماره ۳–۶۰۰۱ تا شماره ۳–۶۰۷۹ سریال‌بندی شدند.

۱۲۰ خلبان و ۸۰ کمک خلبان دوره‌های آموزشی را در پایگاه هوایی اندروز در مریلند و پایگاه هوایی نس میرمار در کالیفرنیا و پایگاه هوایی نیروی دریایی اوشینا در ویرجینیا سپری کردند.

عباس بابایی، عبدالمحمد فرح‌آور، کاظم حیدرزاده، سید محمدمهدی فرجادی، علی سلیمی، جمشید افشار، حسین تقدیس، حسن افغان طلوعی، جلیل مسلمی، ابوالفضل هوشیار، محمدرضا عطایی، بهرام قانعی، محمد پیراسته، عباس امیراصلانی، شهرام رستمی، جواد شکرایی‌فر، محمدهاشم آل آقا، محمدهادی ولی، علی دهنادی، سعید آغاسی بیک، علی خان‌شرفی، یدالله خلیلی، علی اصغر جهانبخش، عباس حزین، مصطفی نبی پور، ایرج خرم، غلامحسین هاشمپور، علیرضا گرانپایه، علی شفائی، محمدجعفر بهادران، عطاءالله معصومی، ناصر ادراکی، حبیب صادق پور و خلیل دشتی‌زاده.

سفارشهای ایران برای فرود در باند زمینی در حالی که مدلهای آمریکایی برای فرود بر عرشه ناو هواپیمابر ساخته شده بودند.

The sole foreign customer for the Tomcat was the Imperial Iranian Air Force, during the reign of the last Shah of Iran, Mohammad Reza Pahlavi. In the early 1970s, the Imperial Iranian Air Force (IIAF) was searching for an advanced fighter, specifically one capable of intercepting Soviet MiG-25 reconnaissance flights. After a visit of U.S. President Richard Nixon to Iran in 1972, during which Iran was offered the latest in American military technology, the IIAF selected and initiated acquisition of the F-14 Tomcat, but offered McDonnell Douglas the chance to demonstrate its F-15 Eagle.[69] The US Navy and Grumman Corporation arranged competitive demonstrations of the Eagle and the Tomcat at Andrews AFB for the Shah and high-ranking officers, and in January 1974 Iran placed an order for 30 F-14s and 424 AIM-54 Phoenix missiles, initiating Project Persian King, worth US$300 million. A few months later, this order was increased to a total of 80 Tomcats and 714 Phoenix missiles as well as spare parts and replacement engines for 10 years, complete armament package, and support infrastructure (including construction of the Khatami Air Base near Isfahan).

The first F-14 arrived in January 1976, modified only by the removal of classified avionics components, but fitted with the TF-30-414 engines. The following year 12 more were delivered. Meanwhile, training of the first groups of Iranian crews by the U.S. Navy was underway in the US; one of these conducted a successful shoot-down with a Phoenix missile of a target drone flying at 50,000 ft (15 km).

Following the overthrow of the Shah in 1979, the air force was renamed the Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) and the post-revolution Interim Government of Iran canceled most Western arms orders. In 1980, an Iranian F-14 shot down an Iraqi Mil Mi-25 helicopter for its first air-to-air kill during the Iran–Iraq War (1980–1988).[2] According to research by Tom Cooper, Iranian F-14s scored at least 50 air-to-air victories in the first six months of the war against Iraqi MiG-21s, MiG-23s, and some Su-20s/22s. During the same period, only one Iranian F-14 suffered damage after being hit by debris from a nearby MiG-21 that exploded


#اف14 #تامکت #F14

00:00 - مقدمه
02:25 - دلیل خرید تامکت
04:05 - آخرین اف14 ایران
04:34 - اف14 های ایران
11:00 - شکارهای هوایی
3 سال پیش در تاریخ 1400/08/10 منتشر شده است.
16,892 بـار بازدید شده
... بیشتر