شرح حدیث 11 از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی

مدرسه معارف علامه طباطبایی
مدرسه معارف علامه طباطبایی
72 بار بازدید - 4 سال پیش - شرح چهل حدیث کتابی اخلاقی،
شرح چهل حدیث کتابی اخلاقی، عرفانی و اعتقادی به زبان فارسی است که امام خمینی قدّس سرّه نگارش آن را در سال ۱۳۱۷ش به پایان رساند. در این اثر بسیاری از مسائل اخلاقی مانند اخلاص، ریا، توکل، حسادت، عجب، توبه، خوف و رجا و صبر، برخی از مسائل اعتقادی مانند جبر و اختیار و معاد و برخی از مسائل عرفانی مانند لقاءالله بر اساس ۴۰ حدیث از احادیث کافی مطرح و شرح شده است. مطالب کتاب شرح چهل حدیث را امام خمینی قدّس سرّه نخست در مدرسه فیضیه و مدرسه ملاصادق قم برای شاگردانش مطرح و بعد آن دروس را به صورت کتابی به زبان فارسی تنظیم کرد. به تصریح امام راحل، نگارش کتاب «شرح چهل حدیث» را چهارم محرم ۱۳۵۸ق (۵ اسفند ۱۳۱۷ش) به پایان رسانده است. _____________ چهل‌حدیث نویسی یا اربعین نویسی، سنتی مرسوم در میان مسلمانان است که از نیمه دوم قرن سوم هجری آغاز شد. بر اساس حدیثی که از پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است هر کس چهل حدیث از آنچه مسلمانان در امر دین خود بدان محتاجند را حفظ کند، در قیامت، عالِم محشور خواهد شد. امام خمینی ره نیز در مقدمه کتاب، به این حدیث اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که این اثر مشمول حدیث مذکور باشد. با اتکا به این حدیث، آثار فراوانی در قالب جمع آوری و شرح و توضیح چهل حدیث در موضوع خاص یا بطور پراکنده تدوین شده است. آقا بزرگ تهرانی، در کتاب خود الذریعه، اطلاعات حدود نود کتاب در این باره را از میان نویسندگان شیعه ذکر کرده که موضوعاتی فقهی، عرفانی، اخلاقی و عقایدی دارند. ___________ حدیث 11 در بیان فطرت و توحید است متن حدیث: بالسّند المتّصل إلی محمّد بن یعقوب، عن محمّد بن یحیی، عن أحمد بن محمّد، عن ابن محبوب، عن علیّ بن رئاب، عن زرارة، قال: سألت أبا عبد الله، علیه السّلام، عن قول الله عزّ و جلّ: «فِطْرَتَ الله الّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها.» قال: فطرهم جمیعا علی التّوحید. ترجمه: «زراره گوید پرسش کردم از حضرت صادق، علیه السّلام، از فرموده خدای تعالی: فطرة اللّه الّتی فطر النّاس علیها. فرمود: «خلق کرد ایشان را همگی بر توحید.» شرح اهل لغت و تفسیر گویند «فطرت» به معنای «خلقت» است. در صحاح است: «الفطرة، بالکسر، الخلقة.» و تواند بود که این «فطرت» مأخوذ باشد از «فطر» به معنای شق و پاره نمودن، زیرا که «خلقت» گویی پاره نمودن پرده عدم و حجاب غیب است. و به همین معنی نیز «افطار» صائم است: گویی پاره نموده هیئت اتصالیه امساک را. در هر حال، بحث از لغت خارج از مقصود ماست. بالجمله، حدیث شریف اشاره است به آیه شریفه در سوره «روم»: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ الله ذلِکَ الدّینُ القَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ الناسِ لا یَعْلَمُون ما ان شاء الله اشاره اجمالیه به این فطرت، و کیفیت آن، و چگونگی بودن مردم بر فطرت توحید، در ضمن فصول و مقاماتی چند می نماییم.
4 سال پیش در تاریخ 1399/11/04 منتشر شده است.
72 بـار بازدید شده
... بیشتر