نشست بررسی و خوانش مجسمه مادر
144 بار بازدید -
4 سال پیش
-
پنجشنبه، 9 بهمن 1399 دانشگاه
پنجشنبه، 9 بهمن 1399 دانشگاه ولیعصر (عج)، تالار خیام، ساعت 30/15 نشست بررسی و خوانش مجسمه مادر اثر مهدی سپهری، مجسمهساز، استاد دانشگاه و هنرمند رفسنجانی، با 15 دقیقه تأخیر شروع شد. این نشست یکی از معدود اتفاقهای حوزه هنرهای تجسمی در جهت بررسی تنها یک اثر از آثار یک هنرمند بود و با توجه به محدودیتهای تجمعی ستاد مقابله با کرونا تعداد قابلتوجهی از هنرمندان و هنردوستان را گرد هم آورد تا ش. ص. زاهدی، پژوهشگر فلسفه، نویسنده و مترجم، حجتالاسلام میلاد پور نصیری، پژوهشگر دینی و ذهن شناسی با رویکرد هنر و رسانه، رضا ابوالحسنی، پژوهشگر و منتقد هنری و نیز بهناز حسینی نوه روزنامهنگار و فعال حوزه زنان دیدگاههای خودشان را نسبت به این هنر شهری بدین شرح بیان کنند:
ابتدا نورالدینی بهعنوان مجری و دانشآموخته معماری به نقش مونومانهای شهری بر تعاملات اجتماعی، روح جمعی شهر و درنهایت، تداوم وجود چنین پروژههایی در شهر را منجر به شکلگیری هویت شهری دانست و در ادامهی این نشست ابوالحسنی مختصری دربارهی علم هرمنوتیک و چگونگی خوانش یک اثر هنری را شرح داد؛ زاهدی همانگونه که یک فیلسوف به یک اثر هنری در دل شهر نگاه میکند به مجسمهی 5 متری مادر نگریسته و معتقد است این اثر رویکرد واقعگرایانه دارد و هماهنگی جزئیات آن نشاندهندهی یک اثر هارمونیک است که هوشمندانه خلقشده است و از بعد هنری نیز بهرهی فراوانی برده است وی در بخش دیگر از سخنانش این را قابلاحترام شمرد و گفت: اگر این اثر، حتی تعدادی از شهروندان را به واکنش واداشته رسالت خود را به انجام رسانده چراکه یک اثر هنری که در شهر به نمایش میآید، باید وجه آگاهی بخشی را به همراه داشته باشد؛ ایشان همچنین به دوری مجسمهی حاضر در بوستان مادر از زنان معرف جریان سرمایهداری معتقد بود.
نشست مذکور با رویکردی متفاوت نسبت جلسات اینچنینی ارائه کرد بهنحویکه گفتگو و تبادلنظر تنها بر زبان کارشناسان و ذهن حضار جاری نبود بلکه بعد از گذشت نیمی از برنامه حضور مخاطبان داخل سالن در مباحث قابلتوجه بود؛ پور نصیری که با حضور خود در این نشست موجب تعجب اهالی هنر شده بود در ادامه این اثر را از دو منظر موردبررسی قرارداد:
نخست بررسی هدف هنرمند از ساخت این اثر است (که خود درواقع متشکل از دو بخش انتخاب نوع تأثیر و مخاطب اثر بوده) و دیگری نیز بررسی میزان موفقیت او در نیل به این هدف است و بایستی دید آیا بهراستی مخاطب او هنگام مواجهه با این اثر، آن تأثیر را میپذیرد یا خیر؟
حضور یک زن در جایگاه یک روزنامهنگار بهعنوان کارشناس در این برنامه توانست وجوه دیگری از یک اثر هنری را نمایان سازد، حسینی نوه که سوابقی هم بهعنوان فعال حوزه زنان دارد معتقد بود که ابتدا این مجسمهی یک زن است نهتنها مادر و اینکه این زن تلاش دارد از شرایط اجتماعی مکلف گامی روبهجلو بردارد و میتواند زن موفق جامعه او را تلقی کرد.
تعدادی از اساتید هنر رفسنجان که در این نشست حضور داشتند از عدم حضور سازنده اثر در مقام دفاع از اثر خود، لب به اعتراض گشودند و نکاتی را درباره اثر و نحوهی برگزاری این نشست بیان کردند که گروه برگزارکننده مدعی شدند مؤلف با ارائه اثر سخنش را گفته است و در ادامه هنرمند هم با تائید این موضوع به بحث به وجود آمده پایان داد.
این نشست که با حمایت و همکاری روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، فرمانداری، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ولیعصر (عج) و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شد علاوه بر میزبانی هنرمندان رشتههای مختلف از مدیران ارشد شهری و فرهنگی نیز میزبانی کرد.
4 سال پیش
در تاریخ 1399/12/03 منتشر شده
است.
144
بـار بازدید شده