تکنیک بارش فکری یا طوفان مغزی برای بالا بردن خلاقیت

مرکز نوآوری و شتابدهی تگ
مرکز نوآوری و شتابدهی تگ
3.4 هزار بار بازدید - 3 سال پیش - 00:31 / 01:13 تکنیک بارش
00:31 / 01:13 تکنیک بارش فکری یا طوفان مغزی برای بالا بردن خلاقیت 6 دقیقه نمایش 5 بازدید مرکز نوآوری و شتابدهی تگ مرکز نوآوری و شتابدهی تگ 11 دنبال‌ کننده 0 ویرایش ویدیو افزایش بازدید آمار بازدید طوفان فکری، اولین بار توسط یک مدیر تبلیغاتی خلاق و خوش‌فکر آمریکایی، به نام «الکس آزبورن» (Alex Osborn) معرفی شد. وی در کتاب خود که تحت عنوان «Applied Imagination» انتشار یافته است، رویکردی ساده مبتنی بر «مشارکت افراد» و «تفکر غیرمستقیم» را مطرح نموده است. بر اساس این رویکرد، تمامی حاضران ترغیب شده تا به تولید ایده‌هایی بپردازند که حتی در ابتدا، ممکن است احمقانه به نظر بیایند. بیان بی‌پروای این ایده‌های اولیه، همراه با کمی دست‌کاری و تغییر آن‌ها، جرقه‌هایی در ذهن سایرین پدید می‌آورد که در نهایت، راهکارهایی جدید برای حل مسئله معرفی می‌کند. با وجود مزایای فراوان طوفان فکری و فرایند نسبتاً ساده و بی‌ابهام آن، بسیاری از افراد و حتی کسب‌وکارها، نمی‌توانند یک جلسه کارآمد طوفان فکری برگزار کنند و پس از چند تلاش ناموفق، احتمالاً به آن به‌عنوان یک تکنیک مدیریتی به درد نخور و خیال‌بافانه می‌نگرند. این در حالی است که جلسات طوفان فکری، ظرافت‌های خاص خود را داشته و بایستی با احاطه کامل به الزامات و پیش‌نیازها به استقبال اجرا و پیاده‌سازی آن برویم. نخستین موضوع که بایستی به آن توجه شود، فضای جلسه و الزامات مرتبط با آن است. یک جلسه طوفان فکری، نیازمند یک تسهیل‌کننده یا مدیر جلسه و همچنین یک گزارشگر یا منشی جلسه است. فضای فیزیکی ساده و آرام (مثلاً اتاق جلسه مجزا، فضای آزاد و ...)، برای مدت‌زمان حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، از دیگر پارامترهای مهم در یک جلسه طوفان فکری به شمار می‌رود. برخی الزامات تجهیزاتی نیز می‌تواند به برگزاری هر چه بهتر جلسات کمک نماید که از آن جمله، می‌توان به کارت یا برگه‌های یادداشت با رنگ‌های مختلف، ماژیک (جهت ثبت و خوشه‌بندی ایده‌ها)، نمودار گردش کار و لپ‌تاپ یا پروژکتور (برای نمایش سؤال‌ها) اشاره نمود. موضوع بعدی، زمان و چرایی تشکیل جلسات طوفان فکری است. باید دقت داشت که جلسات طوفان فکری، نیاز چندانی به تجهیزات عجیب و غریب نداشته و فرآیندهای آماده‌سازی آن، پیچیده نیست. این نه فقط یک مزیت که در واقع، ماهیت درونی این تکنیک است که اگر تحریف شود، تمامی مزایا را از بین خواهد برد. به عبارت دیگر، یک جلسه طوفان فکری را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان و تنها با اختصاص یک جلسه کوتاه برگزار نمود. به محض پدیدار شدن مشکل و یا احساس نیاز به همفکری برای خلق ایده‌ای جدید، جلسه را می‌توان به سرعت و بدون هیچ تشریفات خاصی برگزار کرده و در صورتی‌که این کار را منوط به فرآیندهای زمان‌بر و کاغذبازی‌های مرسوم در محیط کاری کنیم، عملاً به هیچ کاری نخواهد آمد. به یاد داشته باشید که برای خلق ایده، کافی است افراد از چهارچوب‌های فکری خود رها شده و با فراغ بال و کاملاً آزادانه، به خلق و طرح ایده‌های خود بپردازند. تور خلاقیت تگ: https://tag-iac.ir/tour
3 سال پیش در تاریخ 1400/02/13 منتشر شده است.
3,425 بـار بازدید شده
... بیشتر