آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی - قسمت دوم|پیشرفته|GDT|کدافزار

232 بار بازدید - 3 سال پیش - https://www.cadafzar.ir/cadafzar/639/film فصل 10: Form Tolerances
https://www.cadafzar.ir/cadafzar/639/film فصل 10: Form Tolerances ۴ نوع تلرانس فرم داریم : راستی Straightness تختی Circularity دایره‌ای Circularity استوانی Cylindercity تنها تلرانسی که می‌تواند ناحیه تلرانسی هم دو بعدی و هم سه بعدی داشته باشد تلرانس ( Straightness ) می باشد. یکی از موارد استفاده از تلرانس تختی زمانی است که نیاز به آب بندی قطعات داریم و اگر در آب بندی نتوان تختی را رعایت کرد می‌توان از اورینگ ها ( O-Ring ) استفاده کرد. تلرانس تختی هرگز مبنا نمی گیرد اما بهترین گزینه است برای در نظر گرفتن مبنای اول. چهار روش اندازه گیری تختی : روش اول : در این روش برای کنترل کردن تختی قطعه از صفحه صافی و جک اسکرو استفاده می‌کنیم. در این روش جک اسکرو روی صفحه صافی قرار دارد و قطعه نیز روی جک اسکرو قرار دارد. با استفاده از پیچ های روی جک اسکرو ساعت اندازه گیری را در دورترین نقاط یا همان گوشه ها صفر می کنیم. حال ساعت اندازه گیری را حرکت می دهیم و عدد ها را می خوانیم و اگر گودی سطح قطعه بیش از محدوده تلرانسی باشند آن قطعه را رد میکنیم. در حین اینکه این روش اندازه گیری تختی هزینه و زمان بر می باشد اما بسیار دقیق میباشد. روش دوم : این روش کنترل تختی با استفاده از فیلرها ( Filler ) میباشد در این روش قطعه ای که دارای سطحی با تلرانس تختی است را روی صفحه صافی قرار می دهیم با استفاده از فیلرها از کناره ها تختی را کنترل می‌کنیم اما باید توجه داشته باشیم که فیلر نباید زیر قطعه یعنی مابین قطعه و صفحه صافی برود. از مزایای این روش می‌توان اشاره به کم هزینه بودن کرد اما عیبی که در این روش دارد این است که فقط کنترل لب ها را می‌توانیم انجام دهیم و برای کنترل وسط سطح قطعه نمی توان کاری کرد. روش سوم: Gage Block در این روش از گیج بلاک های هم ارتفاع و ساعت اندازه گیری استفاده میکنیم ؛ در اینجا ساعت اندازه گیری، قطعه را از زیر کنترل می‌کند یعنی گیج های هم ارتفاع تکیه گاه قطعه ما هستند و ساعت اندازه گیری زیر قطعه قرار دارد، از مزایای این روش می‌توان به کم هزینه بودن این روش اشاره کرد و اما عیبی که در این روش وجود دارد این است که قسمت هایی از قطعه را که روی گیج بلاک قرار دارند را نمی توان کنترل کرد. روش چهارم : در این روش از ساعت اندازه گیری و صفحه صافی استفاده میکنیم که قطعه روی صفحه صافی قرار دارد و ساعت زیر صفحه صافی ؛ از عیب موجود در این روش میتوان گفت که اگر قطعه تحدب داشته باشد ساعت نمی‌تواند این خطا را نشان بدهد. ملاحظات طراحی- تختی : یکی از نکاتی که در طراحی باید در نظر بگیریم این است که هنگامی که سایز قطعه بزرگ‌ تر شد باید توجه داشته باشیم که تلرانس تختی را هم بیشتر کنیم یعنی اینکه سایز قطعه در تلرانس تختی تاثیر دارد ؛ به طور مثال قطعه بزرگی نمی توان تلرانس تختی بسته داشته باشد. پس تلرانس تختی بستگی به سایز قطعه نیز دارد . تختی بهترین گزینه برای بودن مبنای اول است و در حین اینکه خودش نیازی به مبنا ندارد اما اگر سطح بزرگتری در قطعه داشته باشیم می توان آن را به عنوان مبنا اول در نظر بگیریم. توجه داشته باشیم که تلرانس های مبنا های دوم ، سوم و ...باید بزرگتر یا مساوی مبناهای قبل تر از خود باشند ؛ یعنی این که تلرانس مبنای اول کوچکتر یا مساوی تلرانس مبنای دوم باشد ؛ یا تلورانس مبنای دوم کوچکتر یا مساوی مبنای سوم باشند و به همین ترتیب مبناهای بعدی از این قاعده پیروی کنند. کاربرد تلرانس تختی : برای ورق های فلزی که فلنچ دار هستند. ورق هایی که قرار است جوش بشوند. برای آب بندی قطعات و... گاهی اوقات تلرانس تختی را می‌توانیم بر واحد سطح تعریف کنیم ؛ به طور مثال اگر گزینه ای مثل ۲۰×۲۰ در فیچر کنترل فریم داشته باشیم یعنی اینکه به ازای هر ۲۰ در ۲۰ می توان تلرانس مربوطه را داشته باشیم. در تلرانس راستی ( Straightness ) مهم است که این تلرانس را در کدام نما یا لبه داده باشیم یعنی این که این تلرانس برای همان نما و در اصل برای سطوح موازی با همان لبه می باشد ؛ اگر تلرانس را در راستای طول داده باشیم تمام سطوح در راستای طول دارای این تلرانس می باشند و سطوح در راستای عرضی را شامل نمی شود. حال فرض کنیم قطعه مکعبی شکلی داریم که تلرانس راستی را در راستای طول و عرض داده باشیم ( یعنی از دو نما ) در این صورت می توان از همان تلرانس تختی استفاده کرد چون تمام سطوح در راستای طول و عرض دارای تلرانس راستی می باشند ؛ پس به جای راستی می‌توان از تلرانس تختی استفاده کرد. در استاندارد ۲۰۰۹ به ما این اجازه داده شده است که به جای تلرانس تعامد و توازی از تلرانس زاویه داری استفاده کنیم که بهتر است ما این کار را انجام ندهیم.
3 سال پیش در تاریخ 1400/05/12 منتشر شده است.
232 بـار بازدید شده
... بیشتر