رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام (17)، حق قربانی، قسمت دوم، 5 اسفند1400

محسن قرائتی
محسن قرائتی
899 بار بازدید - 3 سال پیش - موضوع: رساله حقوق امام سجاد
موضوع: رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام (17)، حق قربانی تاريخ پخش: 05/12/1400 عناوين: 1- تقوا، شرط قبولی اعمال 2- نماز، مایه مایه تقرّب به خداوند 3- معرفت، پایه قرب به خداوند 4- توصیه به خواندن دعای ماه رجب 5- شهادت، بالاترین قربانی در راه خدا 6- شمول عمل صالح به تحمل سختی‌ها در راه خدا 7- رضایت به گناه، شرکت در گناه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی موضوعمان در چند هفته این بود که امام زین العابدین، امام سجّاد علیه السلام یک رساله‌ی حقوقی دارد، بیش از پنجاه حق را در این رساله بیان کرده، حقّ معلّم، حقّ همسر، حقّ همسایه، حقّ فرزند، حقّ پدر، حقّ مادر، حقّ چشم، حقّ گوش، حقّ دست، حقّ پا. ما این رساله‌ی حقوق را توضیح می‌دادیم. در این جلسه رسیدیم به حقّ قربانی، که در جلسه‌ی قبل هم راجع به حقّ قربانی مطالبی گفتیم، حرف‌ها زیاد آمد، باقی‌اش را در این جلسه می‌گوییم ان‌شاءالله. حالا بلند شویم بنویسیم فعلاً. حج و عمره مثل اذان و اقامه می‌ماند. یک تفاوت‌هایی دارد. از امام پرسیدند: فرق بین حج و عمره چی هست؟ حجّ اکبر که در قرآن می‌گوید حجّ اکبر. فرمود: حجّ اکبر همان است که در آن گوسفند می‌کشند، یعنی عید قربان دارد، ذبح گوسفند و شتر و این‌ها، گاو دارد. گفتند: حجّ اصغر کدام است؟ گفتند که: حجّ اصغر آن است که طواف دارد، نماز طواف هم دارد، اما گوشت قربانی ندارد. (الكافي، چاپ إسلامية، ج 4، ص 290) یعنی امام فرمود اگر قربانی داشت، حجّ اکبر است، اگر قربانی نداشت، این حجّ اصغر است. توجّه اسلام به گرسنه‌های تاریخ، توجّه اسلام به مسئله‌ی گوشت، مسئله‌ی مهمی است. از امام می‌پرسند حجّ اکبر چی هست؟ فرمود: حجّ اکبر حجّی است که در آن ذبح گوسفند باشد، حجّ اصغر فرمود: ذبح گوسفند نباشد. تا اینجا جلسه‌ی قبل گفتیم. 1- تقوا، شرط قبولی اعمال شرط قبولی حج، «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين» (مائده/ 27)، آدم ابوالبشر، حضرت آدم، جدّ بزرگ ما دو تا پسر داشت به نام هابیل و قابیل، نذر کردند دو تا هدیه را، از یکی قبول شد، از یکی قبول نشد. آن‌که قبول نشد، حسادتش گل کرد که چرا کار من قبول نشده، برادرش گفت: به خاطر این‌که تو تقوا نداشتی، «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين». من درباره‌ی قبولی یک چیزی یادم آمد، حیفم می‌آید نگویم، چیز خوبی است. ما چند رقم قبولی داریم، یکی داریم «بِقَبُولٍ حَسَن» (آل عمران/ 37)، آیه قرآن است عربی‌هایی که خواندم، قرآن بود، «بِقَبُولٍ حَسَن»، یعنی خدا قبول کرد، ولی چه قبولی، قبول نیکی، «بِقَبُولٍ حَسَن»، یعنی خوب قبول کرد. در دعاها قبول حسن نداریم، داریم «بِأَحْسَنِ قَبُولِك» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 637). این هم یکی. یک جایی در قرآن داریم که خدا اصلاً قبول نکرد، کارت را قبول نکرد، هر چی هم جان بکنی، قبول نمی‌شود. پس گاهی داریم قبول نمی‌شود، گاهی داریم قبول می‌شود، معمولی قبول می‌شود، گاهی «قَبُولٍ حَسَن»، گاهی «أَحْسَنِ قَبُولِك»، این درجه فرق می‌کند. به ما گفتند: «بِأَحْسَنِ قَبُولِك». در قرآن یک وقت من اگر اشتباه نکرده باشم، در ذهنم این آمد که حدود بیست مرتبه خدا می‌گوید کارهای من أحسن است، بعد می‌گوید تو هم می‌خواهم أحسن انجام بدهی. یعنی به نمره‌ی هفده و هجده قانع نباشید، نمره‌ی بیست. از قرآن بخوانم، چشم. «أَحْسَنَ الْحَديثِ» (زمر/ 23)، آیه قرآن است، یعنی من حرف که می‌زنم، بهترین حرف‌ها را می‌زنم، از تو هم می‌خواهم: «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه» (زمر/ 18)، تو هم بهترینش را بروی «أَحْسَنَ الْحَديثِ» را من گفتم، تو هم «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه» باشی. این «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه». دو تا برادر بودند. دو تا هدیه کردند. از یکی پذیرفته شد، از یکی نشد. چرا نشد؟! حسادت گل کرد. چرا حسادت گل کرد؟ گفت: چون تو تقوا نداشتی، «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين» (مائده/ 27) افرادی هستند، کار هم می‌کنند، به مقدار تقوایشان قبول می‌شود، اگر تقوایشان عالی باشد، کارشان هم عالی قبول می‌شود، تقوایشان معمولی باشد، معمولی قبول می‌شود، ضعیف باشد، ضعیف قبول می‌شود. این یک مسئله‌ای است که سعی کنیم کارهایمان، از خدا بخواهیم قبول باشد. یک حدیثی یادم آمد برایتان بگویم. از امیرالمؤمنین پرسیدند: چه‌قدر عبادت می‌کنی، خودت را می‌کشی انگار، چرا این‌قدر به خودت بد می‌گذرانی؟! حضرت فرمود: اگر می‌دانستم، حالا در ذهنم هست والله دارد، یا والله ندارد، حالا احتیاطاً می‌گوییم والله نباشد، که حضرت فرمود: والله قسم، یا با والله، یا بدون والله، اگر بدانم یک کارهایم قبول شده، این‌قدر خودم را به دردسر نمی‌اندازم...
3 سال پیش در تاریخ 1400/12/07 منتشر شده است.
899 بـار بازدید شده
... بیشتر