جلسه۱۴ (آخر) معرفت نفس نکته۹و۱۰: نور مطلق روح وشعاع آن| برزخ و فشارقبر وتجاربNDE
247 بار بازدید -
2 سال پیش
-
نور مطلق روح و رابطه
نور مطلق روح و رابطه اش با شعاع آن در هاله های هفت رنگ بدن اتری و روح بخاری | برزخ و چگونگی عذاب فشار قبر | وسعت روح انسانی | نکات معرفت نفسی در یک تجربه نزدیک به مرگ NDE
*** بخشهای ویدئو
نکته ۹ در متن کتاب: وحدت و جامعیت نفس نمودی از وحدت و جامعیت حق 01:17
اشاراتی به هفت نور خازنهای انرژی کالبد اثیری | نفس در تدبیر بدن، نور بیرنگ و جامع روح مجرد را با تعلق تکوینی به منشور بدن منشعب به مجموع هفت طیف نور و امواج روح بخاری میکند 04:45
نفس چون یگانگی و وحدت ذاتی دارد هرچیزی را که بیگانه با خودش بیابد تحمل نمیکند ولذا در پیوند اعضا اگر عضو پیوندی را خودی و مشابه با بدن خودش نیابد پس میزند و تدبیرش نمیکند 26:05
نمونهای از ایجاد و خلق کردن و نحوه ایجاد کثرت از وحدت 31:36
نمونهای از ربط عالم خلق با عالم امر 35:36
فهم رابطه امر واحد نَفَس رحمانی با کثرت مخلوقات، از طریق مثال رابطه هوای تنفس با ظهورش بصورت صدای حروف، که حروف همان جریان هوای نَفَس هستند در مجاری حلقی و کام دهان و زبان و لب 39:20
مباحثی از علم حروف و علم الاسماء در تاثیر اذکار بر اساس مراتب و مخارج حروف بکار رفته در اسماءالله 47:18
ترتیب صدور مراتب هستی از لاهوت به جبروت و سپس به ملکوت و سپس به ناسوت 53:15
حاضر بودن وحدت حقیقی در تمام مراتب ظهور در هستی مثل حضور نَفَس در مراتب حروف و کلمات 54:09
شرح نکته ۱۰ از متن کتاب: برزخ و چگونگی عذاب قبر 55:00
شرح نکته ۱۰ از جزوه: ورود به عالم ملکوتی قبر، ورود به محفل انس با چهرهی حقیقی نفس 65:49
تولد بزرگ منِ من و حضور در نور وجود خویشتن 70:51
مراتب توفی نفس در قرآن که انسان توفی کننده نفس خود را کدام حقیقت مییابد 76:22
وسعت روح انسانی بسوی بینهایت و لقای نور خدا 83:51
نکات معرفت نفسی یک تجربه نزدیک به مرگ 100:23
پرسش و پاسخ نهایی 123:43
بسم الله
نکته نهم و دهم:
- از بركاتي كه ميتوان در بحث معرفت نفس پيگيري نمود؛ كشف رابطة كثرتها نسبت به مقام ذات احدي است. بهترين مثالي كه ميتواند روشنكنندة صدور و نسبت صدوري كثرات از نَفَس رحماني و همچنين روشنكنندة وحدت نَفَس رحماني با اجزاء عالَم باشد، مثالي است كه در نفس انسان وجود دارد. هم مثال صحبت کردن از مرتبه عقلی به مرتبه خیالی و از آن به مرتبه لفظی زبانی - و هم مثال رابطه هوای تنفس با ظهورش بصورت صدای حروف در مجرای حلق و دهان و زبان و لب.
- برزخ و چگونگي عذاب قبر: همچنانكه «نفس» باطنِ « تن» است، «عالَم برزخ» هم باطنِ «عالَم ماده» است و در هنگام مرگِ انسان؛ زمين، « قبرِ تن» و برزخ، « قبرِ من يا نفس» خواهد بود.
علت آنكه بعضيها در مسألة معاد گرفتار شك شدند، يكي نشناختن نفس است كه انسان را بهكلي با بدن يكي گرفتهاند و متوجه تجرد روح نشدهاند، وديگري هم مسأله نشناختن قبر است كه گمان كردهاند منظور از قبر در نصوص اسلامي، همين قبرخاكي است، در حالي كه به صراحت در روايات ما هست كه منظور از عالم قبر، همان عالم برزخ است.
- معني فشار قبر: حال در نظر داشته باش؛ فشار قبر مربوط به چه عالَمي است؟ و در واقع نفس انسان است كه در عالم قبر كه همان عالم برزخ است، درفشار اعمال خود است. در رابطه با اينكه فشار قبر همان فشاري است كه به علت عقايد و اخلاق سوء بر بدن برزخي وارد ميشود؛ ميتوان به جريان «سعدبنمعاذ» توجه كرد كه از ياران خوب پيامبر«صلواةاللهعليهوآله» بود و وقتي از دنيا رفت ، حضرت رسول«صلواةاللهعليهوآله» با پاي برهنه تابوت او را به دوش گرفتند و فرمودند: صفوف ملائكه در تشييع جنازه حاضرند، و خود حضرت با دست خود او را در قبر گذاردند. در اين حالت مادر سعد خطاب به او گفت: اي سعد! خوشا به حالت، بهشت گوارايت باد. حضرت فرمودند: اينك سعد را به واسطه بدخلقي كه با خانوادهاش داشت فشار قبر فرا گرفت (بحارج6 ص217)
پس اولاً: يكي از علتهاي فشار قبر، سوء اخلاق است.
ثانياً: اگر اين فشار از طريق قبر خاكي انجام ميگرفت مسلماً همه حاضرين آن را ميديدند. پس معلوم است منظور از فشار قبر، فشارِ قبرِ برزخي است و «مَنِ» سعد را تحت فشار قرار داد كه چشم برزخي پيامبر (ص) ديدند و از آن خبر دادند.
- فشار قبر، عذابِ قبرِ «من» است (در برزخ)، که اعمال و ملکات و عقاید خودم موجب تنگناوعذاب بر من میشوند. آنهايى كه قبر را نمیشناسند، دنيا را میچسبند و دقيقاً گرفتار آن قبرى میشوند كه ازآن گريزانند. و آنهايى كه قبر را میشناسند و متوجه آن عالمِ زيباى بی زمانى و بی مكانى شده اند، به جاى آنكه از قبر هراسناك باشند از دنيا گريزانند. قبر «محفلِ انس با چهره حقیقیِ نفس» و «کنار زدن پردههایی» است كه ما را از خودمان غافل كرده اند.
*
* راه ارتباط با استاد حجت الاسلام صالحی در پیامرسانها 09389219464 *
*
والسلام
2 سال پیش
در تاریخ 1401/10/16 منتشر شده
است.
247
بـار بازدید شده