لنگر سازی در خطای شناختی

دکتر استیلایی
10 بار بازدید - پارسال - اثر لنگرانداختن the Anchoring Effect
اثر لنگرانداختن the Anchoring Effect یک سوگیری شناختی نام دارد که بیانگر تمایل طبیعی انسان به تکیه زیاد روی اولین بخش از اطلاعات دریافت شده در زمان هرگونه تصمیم‌گیری و در مقیاس کلان، مذاکرات کوچک و بزرگ است (از آن به‌عنوان لنگر anchor نام می‌بریم). این اتفاق چه زمانی پیش می‌آید؟ زمانی که مشغول تصمیم‌گیری هستیم. وقتی افراد از بخش اول اطلاعات دریافتی‌شان برای قضاوت‌های بعدی استفاده می‌کنند درواقع لنگر انداختن اتفاق می‌افتد. به چه صورت؟ با آماده شدن لنگر (اولین اطلاعات)، باقی قضاوت‌های فرد بر اساس همان لنگر صورت می‌گیرد. بدین‌صورت که تمایلاتی برای تفسیر اطلاعات دیگر حول همان اطلاعات به وجود می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید،از اثر لنگرانداختن خیلی از اوقات مذاکره کننده ها و فروشنده ها اما مهم با استفاده از این تکنیک مسیر تصمیم گیری فرد را تغییر می دهند.
پارسال در تاریخ 1402/04/22 منتشر شده است.
10 بـار بازدید شده
... بیشتر