شهادت ثالثة در نماز

ایت الله سند دام ظله
ایت الله سند دام ظله
1 هزار بار بازدید - 2 سال پیش - #شهادت_ثالثه در نماز (۲) وجوب
#شهادت_ثالثه در نماز (۲) وجوب شهادت ثالثه احوط است (موافق با احتیاط است). این‌که من عملاً نسبت به شهادت ثالثه در نماز متعهد باشم، احوط از آن است که متعهد به نگفتنِ آن باشم. اگر فتوا ندهیم و نگوییم واجب تعیینی است، دست‌کم باید بگوییم احتیاط واجب است (یعنی وجوب آن موافق احتیاط است). چه بسا روایاتی که اسمی از شهادت ثالثه در تشهد نیاورده‌اند، از باب تقیه باشند، از آن طرف روایات بسیاری هست که «ولایت» را شرط صحت عبادت می‌دانند. البته این موضوع از قدیم به صورت یک بحث اجتهادی در ذهن من بود، ولی آن را فاش نمی‌کردم، اما الآن به عنوان یک بحث علمی اجتهادی بازگو می‌کنم. ملزم بودن به ذکر شهادت ثالثه در تشهّد احتیاط واجب است، نه این‌که تنها مستحب باشد، بلکه احوط همین است. چرا؟ چون ممکن است عدم ذکر شهادت ثالثه در آن روایات، به این خاطر بوده که در بین مسلمانان تشهد بدون ذکر شهادت ثالثه مرسوم بوده است. تشهد در نماز به منظور شهادت دادن به دین حقیقی و اسلام واقعی است و برای این منظور حتما باید شهادت‌های سه‌گانه جاری شود، گفتن شهادتین (یعنی شهادت به توحید و نبوت) به تنهایی کافی نیست. می‌گویم: اگر ما پذیرفتیم که تشهد در نماز یک حقیقت شرعیه واحد است و دو حقیقت نیست. حال در این تشهد که یک حقیقت واحد است، آیا اقرار و شهادت دادن به دین باید واقعی باشد یا صرفاً یک شهادت صوری باشد؟ حتما باید واقعی باشد. چرا؟ چون هر عبادتی در حقیقت مشروط به امر «ولایت» است. هر عبادتی مشروط به ایمان حقیقی، یعنی مشروط به شهادت ثالثه است. قطعاً صحت عبادت مشروط به شهادت ثالثه است، حتی اگر خارج از نماز باشد. برادران، دقت بفرمایید .. حتی یک نفر از علمای شیعه نگفته است قبولیِ نماز منوط به شهادت ثالثه نیست ـ ولو این‌که خارج از نماز باشد ـ هیچ یک از علمای شیعه به این امر فتوا نداده است. چرا؟ چون شهادت ثالثه از شرایط ایمان است. همه را ببینید؛ لمعه، کتاب‌های شهید و دیگران؛ همه و همه می‌گویند: شهادت به «ولایت» از شرایط و احکام ایمان است. از احکام ایمان است یعنی چه؟ یعنی شرط صحت نماز است، ولو این‌که این شهادت و اقرار خارج از نماز باشد، پس مسلماً شهادت ثالثه خارج از نماز، شرط صحت نماز است. این موضوعی است که بدون شک همه علمای شیعه آن را پذیرفته‌اند. کسی که اهل دقت در مباحث اجتهادی باشد و مباحث فقهی را به طور جامع دنبال کند به این موضوع اذعان می‌کند، نه این‌که نگاه خود را به صورت تجزیه‌ای و جدا جدا و فقط به بخش خاصی از مباحث فقهی محدود کند. دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) @ayatollahsanad
2 سال پیش در تاریخ 1401/01/09 منتشر شده است.
1,086 بـار بازدید شده
... بیشتر