دلایل و عوامل شکوفایی شخصیت مولانا بخش چهارم

نفیر نی
نفیر نی
118 بار بازدید - 3 سال پیش - چون خوری یکبار از ماکول
چون خوری یکبار از ماکول نور خاک ریزی بر سر نان و تنور تمام نکته‌هایی گفته شد باید ختم می‌شد به این نکته‌ی پایانی که: “شرط تبدیل مزاج آمد بدان” و آنچه مولانا را به پیر بلخ و عارفی وارسته تبدیل کرد همین تبدیل مزاج او بود. یعنی خواسته‌ها، امیال، آرزوها، اندیشه‌ها و تمام آنچه که داشت تغییر کرد. در واقع از مولانا تنها چیزی که باقی ماند قالب و ظاهرش بود. و انگار روحی تازه در وجودش دمیده شد! و آنچنان که هستی مس، در حضور کیمیا به طلا بدل می‌شود. هستی تازه‌ای یافت. ابیاتی از مقدمه‌ی دفتر سوم در ارتباط با این موضوع شرط، تبدیل مزاج آمد بِدان ؟ کز مزاج بد بود مرگ بدان چون مزاج آدمی گل‌خوار شد/ زرد و بدرنگ و سَقیم و خوار شد چون مزاج زشت او تبدیل یافت/ رفت زشتی از رُخَش، چون شمع تافت دایه‌ای کو طفل شیرآموز را/ تا به نعمت خوش کند پَدفوز را گر ببندد راه آن پستان بر او/ برگشاید راه صد بُستان بر او زانکه پستان شد حجاب آن ضعیف/ از هزاران نعمت و خوان و رَغیف پس حیات ماست موقوف فِطام/ اندک اندک جهد کن تَمَّ الکَلام چون جنین بُد آدمی بُد خون غذا/ از نجس پاکی برد مؤمن کَذا از فِطام خون غذااش شیر شد/ وَز فِطام شیر، لقمه‌گیر شد وز فِطام لقمه، لقمانی شود/ طالب اِشکار پنهانی شود گر جنین را کس بگفتی در رَحِم/ هست بیرون عالمی بس مُنتَظِم یک زمینی خُرَِمی با عرض و طول/ اندرو صد نعمت و چندین اُکول کوه‌ها و بحرها و دشت‌ها/ بوستان‌ها باغ‌ها و کشت‌ها در صفت ناید عجایب‌های آن/ تو درین ظلمت چه‌ای در امتحان!؟ خون خوری در چارمیخ تنگنا/ در میان حبس و اَنجاس و عَنا او به حکم حال خود مُنکِر بُدی/ زین رسالت، مُعرِض و کافر شدی کین مُحالست و فریب است و غُرور /زان که تصویری ندارد وَهم کور جنس چیزی چون ندید ادراک او/ نشنود ادراک مُنکرناک او همچنان که خلق عام اندر جهان/ زان جهان اَبدال می‌گویندشان کین جهان چاهی‌ست بس تاریک و تنگ/ هست بیرون عالمی بی‌بو و رنگ هیچ در گوش کسی زیشان نرفت/ کین طمع آمد حجاب ژَرف و زَفت گوش را بندد طمع از اِستِماع/ چشم را بندد غَرَض از اِطِّلاع همچنان که آن جنین را طَمع خون/ کان غذای اوست در اوطان دون از حدیث این جهان مَحجوب کرد /غیر خون او می‌نداند چاشت خَورد برای خوانش ابیا و توضیحات به ویدیو مراجعه کنید.
3 سال پیش در تاریخ 1400/06/09 منتشر شده است.
118 بـار بازدید شده
... بیشتر