آشنایی با فرق و مذاهب کلامی (شیعه اثناعشریه)- حجت الاسلام محمد رمضانی

Mramezani67
Mramezani67
72 بار بازدید - پارسال - نام های مختلف : «اثناعشریه»،
نام های مختلف : «اثناعشریه»، «امامیه»، «جعفریه» و «خاصه» اثناعشریه، بزرگترین مذهب شیعی است. هرگاه لفظ شیعه به صورت مطلق به کار می رود، مقصود شیعه اثنا عشریه است. وجه تمایز امامیه از سایر فرق شیعه اعتقاد به امامان دوازده گانه است که نه تن از ایشان از فرزندان و نوادگان امام حسین (ع) هستند که همگی از ویژگی عصمت برخوردارند و امامت ایشان منصوص از جانب پیامبر گرامی اسلام (ص) است. جریانهای درونی شیعه بر اساس نکته محوری امامت سه گروه هستند: غلو و غالیان: این جریان با اعتقاد به جایگاه الوهی و ربوبی برای ائمه (ع) از همان آغاز عصر امامت (دوران امیرالمومنین (ع)) شروع شد و تا آخرین امام و تا کنون هم با شدت و ضعف ادامه یافته اند. مقصران و التقاطی ها: این گروه به مقام امامت و امام معصوم، معرفت و شناخت لازم ندارند، لذا ضمن پذیرش و اعتقاد به جایگاه رفیع و فضائل و مقامات معنوی ائمه، برخورداری ایشان از عصمت و علم غیب و ولایت تکوینی و... را نمی پذیرند. اعتدال و میانه رو: کسانی که ائمه را بشر می دانند و برای آنان مقام و منزلتی رفیع و قائل اند و با دلایل عقلی و نقلی به برتر ایشان نسبت به تمام صحابه، برخورداری از علم غیبی و عصمت مطلق، ولایت تکوینی، نص و نصب آشکار معتقدند. در میان متکلمان شیعی سه رویکرد کلان رواج داشته است: نص گرایی: نظام فکری ای که با تاکید بر نصوص دینی، اندیشه بشری را از دستیابی به توجیه و تبیین عقلانی بسیاری از معارف ناتوان می پندارد و یگانه منبع دستیابی به معارف دینی را نصوص و ظواهر کتاب و سنت می دانند. (شیخ صدوق، سید رضی ابن طاووس، فیض کاشانی و امروزه برخی شخصیت های مکتب تفکیک). عقل گرایی تاویلی: نظام فکری که در کسب معرفت در کنار معارف وحیانی، بر نقش قوه عقل نیز پافشاری می کند و بر آن ارج می نهد و آن را ابزار (نه منبع) کسب معرفت می داند و در صدد است تا با استدلال عقلی به تبیین گزاره های کلامی بپردازد و در صورت تعارض بین نقل و عقل، نقل را بر اساس عقل تاویل کند. خردگرایی فلسفی: نظام فکری که با استفاده از عقل فلسفی، یعنی بهره برداری از قواعد، اصول، مبادی، و مبانی فلسفی، به مباحث کلامی می پردازند. این روش از نوبختی ها ( ابو محمد(310) و ابوسهل (311)) و سپس ابواسحاق در الیاقوت ابن میثم بحرانی آغاز شده بود و توسط خواجه نصیر طوسی، نهادینه شد. توسل : واسطه قرار د
پارسال در تاریخ 1402/01/20 منتشر شده است.
72 بـار بازدید شده
... بیشتر