دوره جذب و استخدام (تجزیه و تحلیل شغل) - قسمت چهارم
800 بار بازدید -
12 ماه پیش
-
در قسمت سوم دوره جذب
در قسمت سوم دوره جذب و استخدام سیمپل اچ آر، بهسراغ درک شغل میرویم و job profile را بررسی میکنیم که قدم قبل از نوشتن آگهی شغلی است. در قسمت دوم دوره جذب و استخدام، دید استراتژیک نسبت به جذب و استخدام پیدا کردیم و حالا میخواهیم به درک کردن خود شغل برسیم تا بتوانیم آگهی شغل بنویسیم.
برای درک شغل لازم است ۴ کار زیر را انجام دهیم تا شرح شغلی شغل موردنظر را بنویسیم:
- توقعات، شرح شغلی و کاری که انجام میدهد: قابل دریافت از مدیر
- دانش فنی: قابل دریافت از مدیر
- شرایط احراز رزومه: قابل دریافت از مدیر و hr
- مهارتهای نرم موردنیاز: قابل دریافت از مدیر و hr
که تمام این ۴ مورد، تحت اثر برنامه استراتژیک ایجاد میشود که در قسمت دوم به آن پرداختیم.
در ادامه دوره جذب و استخدام به بررسی شرح شغلی میپردازیم. ما در نوشتن شرح شغلی و جنس کاری که شخص انجام میدهد، نیاز داریم که یک دستهبندی برای خود داشته باشیم که کیفیت استخدام را بسیار بهتر میکند.
بهطور کلی، مشاغلی که انجام میدهیم، در ۳ دسته مهارتی، ژنتیکی و علمی تقسیمبندی میشوند:
- مهارتی: تکرار و تمرین (hand)
- ژنتیکی: با آن مهارت بهدنیا میآییم (heart)
علمی: کلاس و درس و مطالعه (head)
توجه داشته باشید که در هر شغلی، قطعاً یکی از این موارد، اولویت اول است و ما براساس آن، استخدام میکنیم.
برای دانش فنی لازم است تا حتماً از مدیر، تست فنی شفاف گرفته شود و در فرآیند جذب و استخدام، مورد استفاده قرار گیرد.
برای مهارتهای نرم موردنیاز هر شغل، باید از مدل شایستگی استفاده کرد که شامل هرچیز غیرفنی است که باعث عملکرد خوب در کار میشود؛ بهعبارتی دیگر، head و hand نباشد.
برای این کار، مدل شایستگی هاروارد را میتوانید از سیمپل اچ آر دانلود کنید.
دررابطه با راههای شناخت شایستگیهای شغل، که در این قسمت از دوره جذب و استخدام به آن پرداختیم، میتوان موارد زیر را نام برد:
- پرسیدن از افرادی که با آن شغل در ارتباط هستند (بودند)
- مطالعه درباره شغل در onet و…
- مصاحبه با شخص موفق در آن شغل
- بررسی منطقی شغل
برای مطالعه اطلاعات بیشتر به صفحه دوره جذب و استخدام سیمپل اچ آر به آدرس زیر مراجعه نمایید.
https://b2n.ir/m29093
12 ماه پیش
در تاریخ 1402/07/23 منتشر شده
است.
800
بـار بازدید شده