وبینار طراحی مدل کسب و کار هوشمند
83 بار بازدید -
2 سال پیش
-
از مدل کسب و کار
از مدل کسب و کار بسیار صحبت شده، ولی ما در این وبینار برای اولین بار میخواهیم کاربرد تحلسل محیط کسبوکار در طراحی مدل کسب و کار رو خدمت کارآفرینان معرفی کنیم، تکنیکی که باعث میشه به مدل کسب و کار هوشمند دست پیدا کنیم.
اکوسیستم کسبوکار:
تحولات شتابان و اجتنابناپذیر امروز در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، باعث بروز تغییرات بسیار سریع در اکوسیستم کسبوکار جهانی شده است. در این بین، میهن عزیزمان ایران نیز از این تغییرات جهانی تاثیر گرفته و شاید در ابعادی، نسبت به برخی از کشورهای جهان، حساستر و پرریسکتر شده است.
خبر خوب اینکه، این شرایط، سرعت تغییرات فقط باعث افزایش ریسک فعالیتهای کسبوکاری نشده است، بلکه در عین افزودن بر میزان پیچیدگی و پویایی محیط (داخلی و خارجی) سازمانها، فرصتهای بسیار متنوع و تکرار نشدنی را برای ارزشآفرینی پیش روی کارآفرینان تیزبین و هوشمند قرار داده است.
مدل کسبوکار:
در این راستا حدود ۳ دهه است که «مدل کسبوکار» به عنوان مفهومی مدیریتی با ظهور و توسعه کسبوکارهای اینترنتی به ادبیات کسبوکار راهیافتهاست. «مدل کسبوکار» سعی دارد جریان ایجاد ارزش برای مشتریان را در سازمانها توضیح و تبیین کند.
به عنوان مثال این مدل مفهومی به ما توضیح میدهد که چرا گوگل به صورت رایگان امکان جستجوی در صفحات وب را برای ما فراهم کرده است، و جریانهای درآمدی آن به چه صورت از طریق به کارگیری هوشمندانه سه ابزار و فعالیت کلیدی آن ایجاد میشوند. و به عنوان مثالی دیگر چطور شرکت اچ پی میتواند پرینترهای خود را با ضرر بفروشد و سود سرشاری نیز حاصل کند.
بوم مدل کسبوکار:
اهمیت توجه به «مدل کسبوکار» و تاثیر آن در «طراحی و توسعه کسبوکار»های موفق، باعث شده است که این مفهوم طی دو دهه گذشته بین محافل آکادمیک و فعالین اجرایی کسبوکار محبوبیت ویژهای پیدا کند. و دو تن از مهمترین افرادی که در این زمینه کار کردهاند، پروفسور الکساندر استراوالدر و دکتر ایو پیگنیور هستند. آنها مدلی ساده و کارآمد را ارائه دادند که شامل ۹ بلاک است که در کنار یکدیگر «بوم مدل کسبوکار» را تشکیل میدهند.
با ترسیم «بوم مدل کسبوکار» به ۹ سوال اساسی هر کسبوکار پاسخ داده میشود:
مشتریان محصول یا خدمات سازمان چه کسانی هستند؟ و چه ویژگیها و علایقی دارند؟
سازمان ما میخواهد چه ارزشی برای هر یک از مشتریان ایجاد کند؟
مشتریان از چه طریق و چه کانالی از ارزشهای پیشنهادی سازمان آگاه میشوند و چگونه آنرا دریافت میکنند؟
سبک، استراتژی و نحوه ارتباطات سازمان ما با هر مشتری چگونه است؟
سازمان در ازای ارائه ارزش چه جریانهای درآمدی را حاصل میکنند؟
سازمان برای اینکه بتواند برای هر مشتری ارزش ایجاد کند، چه فعالیتها و تلاشهای کلیدی را باید انجام دهد؟
سازمان چه منابع مهمی برای انجام فعالیتهایش و برای ایجاد ارزش به مشتری در اختیار دارد؟
سازمان بر اساس استراتژیها، محدودیتهای منابع و قابلیتهایش چه همکاریهای کلیدی با دیگر شرکای تجاری برقرار کند؟
سازمان برای انجام تعهدات و فعالیتهایش چه هزینههای مهمی را متقبل خواهد شد؟
تحلیل محیط کسبوکار
همانطور که عرض شد سرعت تغییرات در جهان امروز باعث تحولات سریع محیط کسبوکار شده است. و به اصطلاح جهان امروز را به جهان VUCA نامگذاری کردهاند. جهان VUCA چهار ویژگی دارد: نوسانات (volatility)، عدم قطعیت (uncertainty)، پیچیدگی (complexity)، ابهام (ambiguity).
این تحولات، هم در محیط داخلی کسبوکارها و هم در محیط پیرامونی آنها درحال وقوع است. و یک فعال کسبوکار باید در هر دو زمینه (محیط داخلی و محیط خارجی) دست به مطالعه و اکتشاف بپردازد. و تجربیات موجود در مدیریت کسبوکارهای مختلف در کلیه کشورها از جمله ایران، بیانگر این واقعیت است که اشراف بر محیط کسبوکار، و داشتن شناخت کافی از مناسبات درونی و بیرونیِ کسبوکارمان در موفقیت یا شکست ما نقش حیاتی دارد.
در جهان VUCA تغییرات به نحوی است که کلیه فعالین کسبوکار را مجبور میکند تمام توان خود را برای دنبالکردنِ نیازها، و تغییراتِ رفتار مصرفکننده به کار بندند.
بدین منظور ابزارهای مختلفی برای تحلیل محیط ابداع شده است، از قبیل:
تحلیل فرهنگ و ساختار سازمانی
کارت امتیاز متوازن
ماتریس BCG
ماتریس SWOT
تجزیه و تحلیل PESTEL
پنج نیرو پورتر
و ...
نقش و کاربرد تحلیل محیط کسبوکار در طراحی مدل کسبوکار چیست؟
عجله نکنید ...
انشاالله به همراه یکدیگر در این وبینار به این سوالات پاسخ خواهیم داد:
مدل کسبوکار هوشمند چیست؟
تحلیل محیط کسبوکار چیست؟
کاربرد تحلیل محیط کسبوکار در طراحی مدل کسبوکار چیست؟
انواع الگوهای مدل کسبوکار امروز دنیا چیست و چطور میتوان از آن برای کسبوکار خودمون استفاده کنیم؟
2 سال پیش
در تاریخ 1401/03/29 منتشر شده
است.
83
بـار بازدید شده