ای دل، بلایی دلبر
69.6 هزار بار بازدید -
4 سال پیش
-
اجرای قطعه قدیمی "دلبر" توسط
اجرای قطعه قدیمی "دلبر" توسط گروه شش نفره موسیقی سنتی بانوان و آقایان شامل خواننده آقا، همخوان خانم، نوازنده تار، نوازنده نی و نوازندگان دف
*
تلفن هماهنگی اجرای موسیقی سنتی در شیراز و شهرستانها: 09367760350
فیلمهای بیشتر در پیج اینستاگرام و کانال آپارات واسونک: Vasunak @
با سپاس از میزبانی عمارت رویایی آریستا
صدابرداری: گالری استیج امیرعلی
*
متن ترانه
ای دل، بلایی دلبر بالا بلایی دلبر
در انتظارم کی از در درآیی دلبر
تو از برم دوری دل در برم نیست دلبر
هوای دیگری اندر سرم نیست دلبر
خدا میدونه که از هر دو عالم دلبر
تمنای دیگر اندر سرم نیست دلبر
ای دل بلایی دلبر بالا بلایی دلبر
در انتظارم کی از در درآیی دلبر
درخت بید بودم در کنج بیشه دلبر
تراشیدند ما را به ضرب تیشه دلبر
تراشیدند مو رو قلیون بسازند دلبر
که آتیش بر سرم باشه همیشه دلبر
ای دل بلایی دلبر بالا بلایی دلبر
در انتظارم کی از در درآیی دلبر
*
موسیقی فاخر لاکچری شیک جشن خاص VIP گروه موسیقی خانمها و آقایان گروه لاکچری جشن ازدواج لاکچری تالار شیک بزرگترین تالار شیراز تالار مجالس شیراز تالار مجلل باغ تالار باغ عقد بزرگ محضر ازدواج استان فارس عروسی لاکچری شیراز شیراز آباده مزون عروس شیراز اقلید ارسنجان استهبان آتلیه بانوان باغ مجالس باغ عکاسی دکور شیک شهلا سرشار لیلا فروهر بوانات پاسارگاد جهرم خرامه خرمبید خنج داراب رستم آرایشگاه عروس زریندشت سیما بینا سپیدان سروستان شیراز فراشبند نگار معظم هایده خواننده بازخوانی اجرای مجدد فسا فیروزآباد قیروکارزین کازرون کوار گراش لارستان لامرد مرودشت ممسنی تنظیم مجدد مهر نیریز ریمیکس زرقان بیضا اوز سرچهان بختگان کوه چنار موسیقی ایرانی زنان هنرمند موسیقی بانوان گروه بانوان شیراز علی براتی دف نوازی بانوان دف نواز خانم حمید فلاح عروسی شاد بابا طاهر عریان آهنگ: محلی شیرازی شاعر: باباطاهر دستگاه: دشتی اجرا: سیما بینا ای دل بلایی دلبر بالا بلایی دلبر در انتظارم کی از در درآیی دلبر
آباده طشک آباده آرایشگاه اقلید اتلیه بوانات آنلاین جهرم لاو خرامه کربال صفاشهر صفاشهر دهبید صفاشهر هنرمندان دارابیها رستم فارس
*
موسیقی (از عربی) یا موزیک (از زبانهای اروپایی) یا آنچه در پارسی باستان خُنیا گفته میشد، یک نوع از هنر است که مادهٔ اصلی تشکیلدهندهٔ آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیلدهندهٔ موسیقی شامل زیروبمی (نَواک) (تعیینکنندهٔ ملودی و هارمونی) و ضربآهنگ (ریتم) است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفتهاند که مهمترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونهای که خوشآیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد.
واژهٔ موسیقی یک وامواژه از زبان عربی است که به ایران و زبان فارسی راه یافته و تلفظ درست آن در عربی «موسیقا» است همانند «عیسی»، «موسی»، «طوبی» و حتی املای «موسیقا» تاحدودی در متون عربی رواج دارد چراکه در عربی دو حرف «ي» (با دونقطه در زیر) و «ی» (ألف مقصوره، بدون نقطه) تلفظ و کارکرد متفاوت دارند، ریشهٔ اصلی واژه از زبان یونانی و برگرفته از واژهٔ (Mousika) μουσική و مشتق از واژهٔ Μοῦσαι است. براساس مدارک موجود، واژە «موسیقی» و همخانوادههای آن در «مفاتیح العلوم» خوارزمی و رسالهٔ موسیقی اخوان الصفاء دیده میشود که هر دو متعلق به قرن چهارم هجری قمری هستند.
قبل از ورود اسلام به ايران، در زبان فارسی به جای «موسیقی» از «خُنیا» و به جای «موسیقیدان» یا «مُطرِب» از «خُنیاگر» استفاده میشد که با واژگانی نظیر «خونیاک» در پارسی میانه و «هونواک» در اوستایی نیز از آن یاد شدهاست. همچنین واژههایی نظیر «گوسان»، «کوسان» و «رامشگر» نیز برای موسیقیدان و خواننده به کار رفتهاست.
پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کردهاند: معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود. ارسطو موسیقی را یکی از شاخههای ریاضی میدانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفتهاند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام بردهاست ولی از آنجا که همه ویژگیهای موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحهٔ سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز میدانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گستردهاست که دارای بخشهای گوناگون و تخصّصی میباشد.
صدا در صورتی موسیقی نامیده میشود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.
افلاطون: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز میبخشد.
4 سال پیش
در تاریخ 1399/09/05 منتشر شده
است.
69,684
بـار بازدید شده