گرفتگی سریع فیلتر روغن به علت وارنیش
114 بار بازدید -
7 ماه پیش
-
وارنیشهای نامحلول اغلب اندازهای کمتر
وارنیشهای نامحلول اغلب اندازهای کمتر از μm1 دارند. ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چطور ذراتی با این اندازه، گرفتگی فیلترهای سیستم روانکاری توربین که معمولا بیشتر از μm5 هستند را باعث میشوند؟ در پاسخ باید گفت: با کاهش سرعت روغن، ذرات وارنیش نامحلول فرصت رسوبگذاری بیشتری دارند و فیلتر روغن مکان مناسبی برای این رخداد است. از طرف دیگر و به خصوص در فیلترهای کارکرده، ذرات فلزی شکار شده در فیلتر بستر مناسبی برای رسوب بوده و مولکولهای وارنیش تمایل زیادی دارند که به فلزات موجود در فیلتر جذب شوند. این پدیدهها به گرفتگی زود هنگام فیلتر منجر میشود. گرفتگی فیلتر در سیستمهای هیدرولیکی افت فشار ایجاد میکند و عملکرد ولوهای هیدرولیک توربین را مختل مینماید. گزارشهای متعددی وجود دارند که تشکیل لایه ترد و سیاه رنگ از رسوب وارنیش در فیلترها را تایید میکنند.
لازم به ذکر است، گرفتگی فیلتر سیستم روانکاری توربین در زمان راهاندازی توربین خاموش و سرد، بیشتر گزارش شده است و این معضل استارتهای ناموفق توربین آماده به کار را نیز به همراه دارد. اجازه دهید این مسئله را با یک مثال خدمتتان توضیح دهیم، تصور کنید در نیروگاهی شش توربین گازی وجود داشته باشد و توربین گازی شماره شش معمولاً خاموش است و در وضعیت آماده به کار قرار دارد. واضح است که روغن این توربین دمای کمتری را نسبت به سایر توربینها تجربه میکند؛ از طرفی روغن این توربین نسبتاً راکد است و تلاطم کمتری دارد. این عوامل دست به دست هم داده و در توربین شماره شش نه تنها وارنیش نامحلول بیشتری تولید میشود، بلکه به وارنیش نامحلول برای فرآیندهای تهنشینی و انباشتهشدن فرصت بیشتری نیز داده میشود. لذا وارنیشهای نامحلول که در زمان خاموشبودن توربین در روغن تولیدشدهاند با گذشت زمان و سردترشدن روغن شبکه بزرگتری را تشکیل دادهاند. این حجم از وارنیش در زمان راهاندازی توربین با ایجاد گرفتگی در فیلتر، مانع استارت توربین میشود. گزارشهای منتشر شده در خصوص استارتهای ناموفق توربینهای آماده به کار گواه این ادعاست.
مقاله کامل در:
https://kordizade.com/varnish-troubles-turbine-oils/
7 ماه پیش
در تاریخ 1402/11/21 منتشر شده
است.
114
بـار بازدید شده