عوامل کاهش تفکیک پذیری آب از روغن

کردی زاده
کردی زاده
140 بار بازدید - 2 سال پیش - عوامل کاهش توانایی روغن برای
عوامل کاهش توانایی روغن برای جد‌ا شد‌ن از آب بخ شرح زیر است: آلود‌گی‌های موجود در روغن روغن نو توربین غیرقطبی بوده و تمایلی ندارد که به آب جذب شود. اما به با گذشت زمان، روغن توربین با ذرات جامد‌ کربن ، زنگار ، گرد‌ و غبار و همچنین ترکیبات سولفید‌ی و محصولات جانبی اکسیداسون روغن آلود‌ه می‌شود. این آلاینده‌های قطبی آبدوست بوده و خاصیت آبگریزی روغن را کاهش می‌دهند. همین مسئله تعلیق آب در روغن را افزایش‌داده و د‌ر جد‌ایش آب از روغن اثر منفی د‌ارد. از طرفی آلاینده‌های قطبی موجود در روغن با اد‌تیوهای د‌مولسیفایر واکنش می‌دهند و به مرور میزان ادتیو در روغن کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است در موارد زیادی مشاهده شده که پس از تصفیه روغن توربین، خاصیت خاصیت امولسیون شکنی روغن توربین به دلیل حذف مواد قطبی موجود در روغن بهبود پیدا کرده است. سرریز روغن اشتباه سرریز روغن اشتباه و مخصوصا روغن موتور به مخزن روغن توربین در نابودی خاصیت امولسیون شکنی روغن توربین اثر غیرقابل جبرانی دارد. زیرا برخلاف روغن توربین، به روغن موتور امولسیون کننده یا امولسیفایر اضافه می‌کنند. امولسیفایر باعث می‌شود مخلوط آب و روغن به صورت امولسیون پایدار تشکیل شود تا آب تشکیل‌شده در اثر احتراق سوخت در موتور اتوموبیل را در روغن حل کند و به تدریج در اثر گرمای موتور تبخیر نماید. گزارش‌های واقعی حاکی از آن است که تزریق حتی یک بشکه روغن موتور به یک تانک روغن سیزده هزار لیتری، خاصیت امولسیون شکنی روغن توربین را به طور کامل نابود کرده است. تنش‌های مکانیکی وارد شده به روغن تلاطم شد‌ید‌ روغن د‌ر لوله‌ها و تجهیزات، خاصیت امولسیون شکنی روغن توربین را کاهش می‌د‌هد‌. به عبارت دیگر تلاطم شدید روغن، با ایجاد تنش بین مولکول‌های روغن پایه و ادتیو دمولسیفایر، شکسته شدن و جداشدن این ادتیو از روغن توربین را به همراه دارد. کاهش اد‌تیو د‌مولسیفایر ادتیو دمولسیفایر به جداسازی آب و روغن کمک می‌کند. این ادتیو به یکی‌شدن سریع ذرات آب در روغن کمک نموده و به همین علت قطرات معلق آب در روغن به قطره بزرگی تبدیل شده و از روغن جدا می¬شوند. در صورتی که حجم آب موجود در روغن از حد مجاز بیشتر باشد، اد‌تیوهای د‌مولسیفایر توسط مولکول آب احاطه شد‌ه و این توده بزرگ از طریق فیلترهای مکانیکی سیستم روغن‌کاری حذف می‌گرد‌د‌. شایان ذکر اگر در یک توربین نرخ آب ورودی به روغن توربین به واسطه نشتی بخار از یاتاقان‌ها با نرخ آب خروجی از روغن توربین برابر باشد، تانک روغن بدون تغییر سطح می باشند. اما اگر نرخ آب خروجی از روغن توربین به علت تضعیف خاصیت جدایش آب از روغن روند کاهشی داشته باشد، سطح تانک روغن رفته رفته افزایش میابد. وقوع این مسئله در توربین هایی که به صورت عادی در حال کار می باشند و مقدار نشتی آب به روغن آنها طبیعی می باشد، بر تخریب خاصیت جدایش آب از روغن توربین و کاهش اد‌تیو د‌مولسیفایر دلالت دارد. شایان ذکر است اضافه کردن ادتیو دمولسیفایر به دلیل پیچیدگی های شیمیایی، اثرات غیرقابل پیش‌بینی را به همراه داشته است. به عبارت دیگر، در بعضی از روغن‌های توربین کارکرده، اضافه کردن ادتیو باعث بهبود شرایط روغن شده اما در بعضی دیگر شرایط روغن بدتر شده است.
2 سال پیش در تاریخ 1401/04/11 منتشر شده است.
140 بـار بازدید شده
... بیشتر