چهارمضراب بیداد استاد مهدی آذرسینا اجرای آریا طبیب زاده

آریا طبیب زاده
آریا طبیب زاده
96 بار بازدید - 12 ماه پیش - این قطعه را اولین بار
این قطعه را اولین بار در هشت سالگی و از کتاب آموزش کمانچه‌نوازی استاد آموختم. الآن که نگاه می‌کنم میبینم چه توفیقی نصیب من شده بوده که یادگیری کمانچه را با کتاب استاد آذرسینا را شروع کردم و قطعات بسیار شریفی را از جمله چند قطعه از خود استاد برای اولین بار آموختم*. دریغ که آن زمان که من در همدان زندگی می‌کردم، سی‌دی کتاب را نتوانستم پیدا کنم، و صرفا قطعات را از روی نت یاد می‌گرفتم اما همان هم غنیمت بود. شش سال بعد از آن، وقتی چهارده سالم بود و برای اولین بار در جشنوارهٔ موسیقی جوان شرکت کرده بودم‌. در فراخوان جشنواره، برای قطعهٔ ضربی، نام دو قطعه درج شده بود که شرکت‌کنندگان باید به انتخاب خود یکی را اجرا می‌کردند. یکی از آن دو قطعه همین چهارمضراب بیداد استاد آذرسینا بود‌. همهٔ شرکت‌کنندگان قطعهٔ دیگر را انتخاب کردند و بنده تنها کسی بودم که قطعهٔ استاد آذرسینا را در محضر ایشان نواختم. ظهور استادی همچون مهدی آذرسینا نه‌تنها سعادتی برای ساز کمانچه، بلکه برای موسیقی ایرانی بوده است. آهنگسازی‌ها و تنظیم‌های منحصربفرد ایشان درواقع دستاوردهایی جدیدی در موسیقی کلاسیک ایرانی بوده که متاسفانه هرگز آنچنان که سزاوار است موردتوجه واقع نشده است. اما درمورد نوازندگی ایشان هم باید گفت که طرز آرشه‌کشی استاد آذرسینا منحصر است به خود ایشان. بنده هیچ نوازنده‌ای را در هیچ دوره‌ای نمیشناسم که به سیاق ایشان آرشه بکشد. شاید تنها طرز باقرخان رامشگر در آرشه‌کشی تا حدی با ایشان قابل مقایسه باشد. بهترین توصیف از طرز آرشهٔ استاد را بنده از خودشان شنیدم که می‌فرمودند «آرشه‌کشی اسماعیل‌زاده و صبا پیوسته است اما فشار دست تقریبا ثابت است. استاد بهاری به طرز اعجاب‌آوری با کمترین حرکت دست صدای کاملی از آرشه درمی‌آوردند گویی که اصلا آرشه را حرکت نمی‌دادند. اما من در آرشه بیشتر شبیه باقرخان رامشگر عمل می‌کنم. فشار دست من در هر آرشه متغیر است» (نقل به مضمون). از دیگر خدمات عظیم استاد آذرسینا به ساز کمانچه و موسیقی ایرانی، اجرا و آوانگاری ردیف میرزاعبدالله برای کمانچه بوده است.
12 ماه پیش در تاریخ 1402/06/02 منتشر شده است.
96 بـار بازدید شده
... بیشتر