سهم اندیشکده‌ها در دیپلماسی علمی افزایش می‌یابد

اندیشکده حکمرانی شریف
اندیشکده حکمرانی شریف
11 بار بازدید - 11 ماه پیش - در هشتمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی گروه
در هشتمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف مطرح شد: دکتر امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فن‌آوریِ معاونت علمی ریاست جمهوری: یکی از بازیگران اصلی دیپلماسی علمی اندیشکده‌ها هستند که از سوی دولت‌ها مأمور می‌شوند ارتباطات علمی بین‌المللی را پیش ببرند، مثل ORF هند. برنامه‌ی ما در معاونت علمی، افزایش سهم اندیشکده‌ها در دیپلماسی علمی کشور است. در حال حاضر، امور بین‌الملل دستگاه‌های دولتی بیش‌تر کار «روابط عمومی» انجام می‌دهند و از «توسعه‌ی» ارتباطات بین‌المللی غافل‌اند. در تلاشیم شرکت‌های دانش‌بنیان را «بین‌المللی» کنیم و منظور از آن، فقط ورود به عرصه‌ی صادرات محصول و خدمات نیست، بلکه قرار گرفتن در تراز بین‌المللی و رعایت استانداردهای بین‌المللی است. این موضوع در مورد اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها هم صدق می‌کند. دکتر علی‌مرتضی بیرنگ، مؤسّس و رئیس اسبق مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فن‌آوری: مفهوم دیپلماسی علم و فن‌آوری را اوّلین بار ایران به گروه کشورهای عدم تعهّد معرّفی کرد. دیپلماسی علمی را نباید با همکاری علمی بین‌المللی اشتباه گرفت و نباید هم آن را ذیل دیپلماسی عمومی گنجاند. واقعاً در مهارت‌های ابتدایی برقراری ارتباطات بین‌المللی می‌لنگیم. مهندس مهدی دانش‌دوست، مدیر روابط بین‌الملل مرکز همکاری‌های تحوّل و پیشرفت ریاست جمهوری: سیاست کلان کشور متوازن‌سازی روابط با شرق است، امّا در عمل، در دیپلماسی علمی در خلاف این جهت حرکت می‌کنیم. یعنی همکاری‌های دانشگاهی عمدتاً با آمریکا و اروپا یا حدّ اکثر ژاپن است، ولی چین را اصلاً تحویل نمی‌گیریم؛ در حالی که دانشگاه‌های چین رتبه‌های جهانی بسیار بالایی دارند. بر سر اجرای سند جامع همکاری‌های علمی بین‌المللی بین دستگاه‌های مختلف مناقشه وجود دارد. لذا توزیع نقش بین این دستگاه‌ها و حساب‌کشی از آنها توسّط یک نهاد تنظیم‌گر، حلقه‌ی مفقود ما در دیپلماسی علمی است. نه تنها آموزشی برای مهارت‌های ارتباط بین‌المللی وجود ندارد، بلکه محتوایی هم برای چنین آموزشی نداریم. اندیشکده‌ها می‌توانند چنین محتوایی را تولید کنند. در سراسر جهان فقط 4 رای‌زن علمی داریم.
11 ماه پیش در تاریخ 1402/08/24 منتشر شده است.
11 بـار بازدید شده
... بیشتر