مهارت قصه گویی در تدریس ( بخش دوم)

1.3 هزار بار بازدید - 4 ماه پیش - انسان موجودی است که با
انسان موجودی است که با توجه به نیاز روانی که دارد قصه بهترین وسیله برای یادگیری اوست. در مکتب‌خانه‌های قدیم بسیاری از مطالب به همین شیوهٔ قصه‌گویی آموزش داده می‌شد. قرآن کریم کامل‌ترین کتاب آسمانی نیز از این شیوهٔ قصه‌گویی استفاده کرده است تا باخواندن این آیات هم از سرگذشت دیرینیان آگاه شویم و هم عبرتی باشد برای ما. این شیوه بهترین ابزار تربیتی برای پرورش اخلاقی دانش‌آموزان است، چراکه بسیاری از قصه‌های قرآن بر تربیت اخلاقی تاکید دارد و به صورت غیر مستقیم به هدف خود که تربیت اخلاقی است می‌رسد. آنچه به روش غیر مستقیم گفته شود تاثیرش زیادتر خواهد شد حتی در ادبیات هم از کنایه و تمثیل استفاده می‌شود. آنچه را که نمی‌توانیم به روش مستقیم بیان کنیم باید به روش غیر مستقیم بیان کرد. روش بیان مستقیم در جامعه ما نیز نباید زیاد به‌کار رود چون نسل جوان مقابله می‌کند. زیرا احساس می‌کند غرورش لطمه خورده است پس لجبازی می‌کند. بهتر است در کلاس درس نیز دانش‌آموزان را به روش غیرمستقیم آموزش دهیم. انتخاب روش تدریس از مراحل مهم طراحی آموزشی است. از میان انواع روش تدریس، روش قصه‌گویی بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک مؤثر است. ادبیات کودکان و نوجوانان در هر اجتماعی با توجه به نظام‌های حکومتی، دینی و مذهبی، قوانین و مقررات، فرازها و فرودهایی داشته که درخور تأمل و بررسی است. ارزش قصه‌گویی مانند یک شکل ادبی در میان سایر دروس ادبیات به آسانی قابل تشخیص است؛ که می‌توان آن را به عنوان راهی برای گسترش رشد زبان و وسعت دادن گنجینهٔ واژگانی کودکان از طریق ارتباط متقابل با قصه‌گو و با قصه به شمار آورد. گام سوم تدريس موفق هدیه های آسمان آشنایی با روش‌ها و مهارت‌های تدریس این است این بخش شامل موارد زیر است: مهارت قصه گویی مهارت کارت خوانی مهارت تصویرخوانی مهارت اجرای نمایش مهارت گروه بندی در کلاس مهارت طراحی کاربرگ جدول آموزشی مهارت برگزاری مراسم مهارت پاسخگویی به پرسش‌های دینی دانش‌آموزان مهارت تدریس درس هدیه های آسمان در کلاس های چندپایه
4 ماه پیش در تاریخ 1403/03/04 منتشر شده است.
1,380 بـار بازدید شده
... بیشتر