حفظ موضوعي قرآن کریم قسمت دوم

350 بار بازدید - 2 سال پیش - بسم الله الرحمن الرحيم دوران
بسم الله الرحمن الرحيم دوران نوجواني يکي از مهمترين دورانها در شکلگيري شخصيت و تربيت افراد است. نوجوانان با پشت سر نهادن دوران کودکي، قدرت تفکر در مسائل و موضوعات اساس زندگي خود را پيدا مي‌کنند و براي رسيدن به يک نظام فکري و عقيدتي تلاش مي‌کنند تا بتواند پاسخ‌گوي نيازهاي فکري و عاطفي آن ها باشد. تحقيقات علمي نشان ميدهد که بهترين دوران علم‌آموزي و انتخاب مسير زندگي نيز در دوران نوجواني رخ مي‌دهد. به همين علّت، يکي از نيازهاي اصيل نوجوانان، بازگويي معارف ديني به زبان آنهاست. در اين ميان، آن‌چه در اين سنين بيش از ساير راه‌کارهاي تربيت ديني، مورد تأکيد احاديث قرار گرفته است، انس با قرآن و حفظ آن است. از سوي ديگر، اساتيد و کارشناسان حفظ قرآن نيز بهترين دوران حفظ قرآن را سنين نوجواني مي‌دانند. بر اين اساس، بايد علاوه بر آموزش علوم و فنون قرائت قرآن، منتخبي از آيات و سوره‌هاي کوچک قرآن را در قالبي جذاب و گيرا براي نوجوانان ارائه کرد تا زمينه‌ي انس آنان با قرآن فراهم گردد. کتاب حاضر به همين منظور و به منظور حفظ موضوعي قرآن براي نوجوانان تدوين شده است. تلاش نويسندهي کتاب بر آن بوده است تا از جديدترين روشهاي آموزشي و تبليغي براي ايجاد علاقه و انس با قرآن در نوجوانان بهره گرفته شود. برخي از امتيازات اين اثر عبارت است از: - توجه به مهم‌ترين نيازهاي سنين نوجواني در سه حوزه‌ي مهم اعتقادات، احکام و اخلاق . - ساختار بههمپيوسته و مرتبط موضوعات که بر اساس آن 120 موضوع کاربردي، حول محور اصلي کتاب و نام آن -«به سفر ميرويم»- تدوين شده است. در مقدمهي کتاب به سير کلي و ارتباط موضوعات اشاره خواهد شد. - توجه و اهتمام فراوان به رويکردهاي نوين تربيتي- آموزشي از قبيل آموزش فعال و درگيرانه، بيان مثال، شعر، داستان و ضرب‌المثل، ارائه‌ي تمرين و فعاليت آموزشي پرنشاط، برخورداري از جذابيت قالب و محتوا و ... . - تبيين نسبتاً مستقيم مطالب ديني و آشنايي نوجوانان با اصطلاحات علمي مشهور در منابع ديني. - ترجمه و شرح روان آيات. - تلاش در جهت آشنا نمودن نوجوانان به منابع اصيل تفسير دين چون قرآن و حديث. - هم‌خواني مطالب ارائه شده با ساختار کتب آموزشي مدارس. در ادامه، توجه مربيان و اساتيد قرآني را به چند نکتهي ضروري جلب مينماييم: 1- کتاب حاضر، به منظور حفظ موضوعي آيات نگاشته شده است. بر اين اساس، روش تدريس کتاب به اين صورت خواهد بود که در ابتدا آيات مربوط به دروس گذشته و موضوعات آن -بهويژه پنج درس گذشته- مرور و پرسيده ميشود. سپس متن درس هر روز خوانده شده و مربي مطالب مورد نياز را به قرآنآموزان توضيح ميدهد. سپس تلاش ميشود تا آيهي درس به همراه ترجمه و موضوع آن حفظ شود. اين کار بايد به صورت دقيق و مضبوط انجام شود. دقت کنيد که پيوستگي موضوعات، خود نکات مهم و باارزشي به مخاطبان ميآموزد. بنابراين، از حفظ و مرور جزيرهاي و مجزاي آيات خودداري شود. 2- مخاطب اين کتاب، نوجوانان بين سنين 12 تا 17 سال است. به همين جهت، ممکن است در مواردي سطح علمي کتاب تغيير کند. از اين رو، مربي بايد به تناسب سن شرکتکنندگان در کلاس، سطح توضيحات هر درس را عميق يا روانتر بکند. ميدانيد که پيامبر محبوب و دوستداشتني ما در کودکي چوپاني ميکرد. يکي از همبازيهاي پيامبر در آن زمان ميگويد: «من و محمد هر کدام، گوسفندان خودمان را به چرا ميبرديم. روزي به او گفتم: «اى محمّد! بيا به وسط دره برويم؛ چون من در آنجا چراگاه پر آب و علفي ديدهام.» محمد گفت : «باشد. فردا با هم به چراگاه برويم.» روز بعد كه به دره رسيدم، ديدم او زودتر از من به چراگاه رسيده، ولي اجازهي چرا به گوسفندانش نميدهد. پرسيدم: «چرا چنين کردي؟» گفت: «چون به تو قول داده بودم، با هم به چراگاه برويم. دوست نداشتم زير قولم زده و زودتر گوسفندانم را بچرانم.» اين اخلاق نيکوي پيامبر بود که سبب شده بود تا هم خدا او را دوست داشته باشد و هم مردم. آري! هشتمين قانون فرمول محبوبيت نزد خدا و مردم اين است: 8- به عهد و پيمان خود پايبند باش! همهي ما انسانهاي خوشقول را دوست داريم. خدا در کتاب خود به ما گوشزد ميکند که از وفاي به عهد بازخواست خواهد کرد: خوشقولی و وفای به عهد ... وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا(الإسراء/34) ... و به عهد (خود) وفا كنید، كه از [وفای به] عهد سؤال مى شود! (اسراء،34) دقت کنيد که ما پيمانهاي زيادي در زندگي خود داريم؛ مثل عهد با خدا در گناه نکردن؛ عهد و پيمان با پيامبر و امامان در پيروي از آنان؛ عهدهايي که با پدر و مادر و معلم و دوستانمان ميبنديم و حتي عهدهاي اجتماعي مثل حمايت از کشور و دين و رهبر؛ پس بايد به همهي آن عمل کنيم تا مورد خشم خدا نباشيم.
2 سال پیش در تاریخ 1401/05/27 منتشر شده است.
350 بـار بازدید شده
... بیشتر