التفسير الأقوم - إنا أعتدنا للظالمين نارا أحاط بهم سرادقها
64 بار بازدید -
2 سال پیش
-
مصداق بارز و اتم و
مصداق بارز و اتم و اکمل کلمه "الحق" در آیه شریفه چیست؟
چه کسانی حق را نپذیرفتند و به آن کفر ورزیدند؟
کیفیت و وصف عذابی که پروردگار سبحان برای ستمگران (خاصه منکرین امامت و ولایت امیر مؤمنان علی علیه السلام ) تدارک دیده و آماده کرده ، چیست؟
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- منظور از لَقَدْ جِئْناکُمْ بِالحَقِّ (زخرف/۷۸) ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) است وَ لکِنَّ أَکْثَرَکُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ؛ و دلیل بر اینکه حَقِّ، همان ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) است این سخن خداوند است: وَ قُلِ الحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ که منظور از حق در آن ولایت علی (علیه السلام) است فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِینَ در حقّ آل محمّد (در گرفتن حقّشان از آنها آتش را آماده کردهایم. سپس درپی آن، آیه نخست را یاد کرده است و اینکه آنها در کعبه پیمان بستند که اجازه ندهند خلافت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اهل بیت وی داده شود، لذا میفرماید: بلکه آنها تصمیم محکم بر توطئه گرفتند ما نیز ارادهی محکمی [دربارهی آنها] داریم! ... نزد آنها هستند و مینویسند! (زخرف/۸۰۷۹)
بحارالأنوار، ج۳۶، ص۸۳/ القمی، ج۲، ص۲۸۹؛ «لقد جیناکم ... کارهون» محذوف و «ثم ذکر علی ... الی آخر»
امام صادق (علیه السلام)- خداوند بر زبان، بیان آنچه را که قلب بر آن اقرار کرده، فرض و واجب کرده است. خداوند متعال فرمود: بگویید: «ما به خدا ایمان آوردهایم ... (بقره/۱۳۶) چنان که میفرماید: و به مردم نیک بگویید. (بقره/۸۳) و میفرماید: و سخن حق بگویید. (احزاب/۷۰) و وَ قُلِ الحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ و این چیزی است که خداوند بر زبان واجب و فرض کرده که آن عمل زبان است.
مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۱۴۹/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۶
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای علی (علیه السلام)! به خدایی که مرا به پیامبری برانگیخت و از بین همهی آفریدگان مرا برگزید سوگند! اگر بندهای هزار سال خدا را عبادت کند از او پذیرفته نمیشود مگر با دوستی تو و دوستی امامان از فرزندان تو، این را جبرئیل برای من خبر داد: فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ.
بحارالأنوار، ج۳۸، ص۱۳۴/ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۹۹/ میهًْ منقبهًْ، ص۲۸/ مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۷۱
2 سال پیش
در تاریخ 1401/11/29 منتشر شده
است.
64
بـار بازدید شده