قرائتی / امام سجاد علیه‌السلام و تداوم کربلا برنامه 11 شهریور 1400

محسن قرائتی
محسن قرائتی
3.1 هزار بار بازدید - 3 سال پیش - موضوع: امام سجاد علیه‌السلام و
موضوع: امام سجاد علیه‌السلام و تداوم کربلا تاريخ پخش: 11/06/1400 عناوين: 1- نقش نیت در عبادت 2- کتاب خدا و سنّت معصومان، ملاک سنجش اعمال 3- کار برای خدا، کوچک یا بزرگ 4- تلاش عالمان دین برای شناخت و تبلیغ دین 5- صلح امام حسن و قیام امام حسین، در یک راستا 6- نقش امام سجاد علیه‌السلام در حفظ تاریخ کربلا 7- بیان معارف دین، در قالب دعا اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی شب جمعه‌ای بحث پخش می‌شود که شب شهادت امام سجاد علیه السلام است و نکاتی را می‌خواهیم راجع به آقا صحبت کنیم. به امام سجاد هم «زین‌العابدین» می‌گویند، هم «سید‌الساجدین» و زین العابدین، «زین» یعنی زینت، «زین‌العابدین» یعنی زینت عبادت کنندگان، «سید‌الساجدین» یعنی سرور اهل سجده. امام زین العابدین به این القاب معروف شده. عبادت یعنی چه؟ که می‌گوییم زین‌العابدین، عابد. عبادت یعنی کاری که رنگ خدایی داشته باشد، ممکن است نجّاری باشد، کشاورزی باشد، تحقیق و پژوهش باشد، جبهه و جنگ باشد، تجارت باشد، هر کاری که برای خدا باشد، عبادت می‌شود و هر کاری هم که برای خدا نباشد، عبادت نیست، ولو نماز باشد، ولو در محراب باشد، ولو جبهه باشد، برای خدا نرفته جبهه. 1- نقش نیت در عبادت من این را یک بار دیگر در تلویزیون گفته‌ام. در جبهه یک کسی شهید شد، به حضرت گفتند: آقا شهید شد. فرمود: این شهید نیست، اسمش را بگذارید: قتیل الحمار، شهید راه خر. گفتند: آقا، چرا؟ این اسم بدی است. گفت: این برای خدا نجنگید، یکی از دشمنان سوار الاغی بود، آن الاغ، الاغ قوی بود، گفت: من بروم او را بکشم، الاغش را به غنیمت بردارم. این برای غنیمت الاغ رفت، منتها موفق نشد، کشته شد. پس ممکن است انسان در حوزه‌علمیه و در مسجد و در محراب و در جبهه باشد، عبادت نباشد، پناه بر خدا. ولی ممکن است یک کار عادی بکند، همسرداری، بچه‌داری، خانه‌داری، مریض‌داری، پرستاری، تحقیق و آموزش، تحصیل، تعلیم و تربیت، هر کاری که رنگ خدا باشد، عبادت است. خیلی سخنرانی برای من مشکل شده است، چون چهل سال است در تلویزیون هستم هر چه داشته‌ام گفته‌ام، مجبورم بعضی چیزها را تکرار کنم، یعنی الآن مشابهی در ذهنم نیست. اگر یک خانمی خیال می‌کند شوهرش آدم مفیدی برای اسلام و مسلمین است و کاری که می‌کند کار مفیدی است، می‌گوید حالا که شوهرم مشغول کار مفید است، من هم برای شوهرم غذا درست می‌کنم، همان غذایی که درست می‌کند، عبادت است، چون می‌گوید این غذا را درست کنم برای کسی که او مفید است. نیّت لازم نیست ساعت اول باشد، آخرش هم خدا باشد، باز هم اخلاص است و لذا امام سجاد که شب شهادت بحث را گوش می‌دهید در دعا می‌گوید: خدایا آخر نیّتم خدا باشد، ممکن است اولش هم مثلاً بگوید که چرا لباس می‌شوری؟ می‌گویم: برای این‌که نظیف باشد. می‌گوید: چرا می‌خواهی نظیف باشد؟ می‌گویم: برای این‌که خدا نظافت را دوست دارد. پس رسیدیم به خدا. چرا غذا می‌خوری؟ برای این‌که جان داشته باشم. جان می‌خواهی چه کنی؟ برای این‌که می‌خواهم کار بکنم، خدا از آدم بیکار راضی نیست. پس باز رسید به خدا. «وَ انتَهِ بِنِیَّتی» (صحیفه‌ی سجادیه، دعای مکارم الأخلاق) امام سجاد می‌گوید یا مستقیم عبادت باشد مثل این‌که می‌گوییم: الله اکبر، مستقیم عبادت است، یا نه، کشاورزی می‌کند، منتها می‌گوید کشاورزی می‌کنم تا خرجی زن و بچه را دربیاورم، زن و بچه‌ام عفیف باشند، عزیز باشند، ذلیل نشوند، تحقیر نشوند. پس این‌ها هم خدایی شد دیگر. یک کسی آمد گفت: آقا من یک خانه‌ی بزرگی دارم، در رفاه زندگی می‌کنم؟ مستکبرم؟ فرمود: خانه‌ی بزرگ را برای چی گرفتی؟ گفت: من رئیس فامیل هستم، فامیل‌ها جمع می‌شوند خانه‌مان، شامشان می‌دهم، غذایشان می‌دهم، عقد و عروسی‌شان، مراسمشان در خانه‌ی ما هست، خانه‌ی بزرگی دارم، در اختیار فامیل‌ها و این‌ها گذاشتم. فرمود: این آخرت است، این دنیا نیست. چون آخر نیت این است که می‌گویی خانه‌ی بزرگ که لذت ببرم، خلاص، آخرش می‌شود لذت. یک وقت می‌گویی من می‌خواهم درس بخوانم که بشوم دکتر یا آیت الله، آخرش می‌شود مقام. یک وقت می‌گویی من اگر ملا بشوم، آیت الله بشوم، بیشتر از آیات قرآن استفاده می‌کنم از یک آدم عادی، من دکتر بشوم، تخصصی پیدا کنم، بیشتر مفیدم و خدا راضی‌تر است، یعنی آخرش باید برسد به خدا. اگر هر کاری آخرش به خدا رسید، بافندگی، شعربافی، نمی‌دانم قالی‌بافی، هر چی. هر چی آخرش به خدا رسید، عبادت است، این یک مسئله. و لذا هیچ کس نباید غصه بخورد که چرا او جلو است و من عقب.
3 سال پیش در تاریخ 1400/06/13 منتشر شده است.
3,104 بـار بازدید شده
... بیشتر