«بررسی تطبیقی علم الهی از نگاه شیخ اشراق و ملاصدرا»
120 بار بازدید -
2 سال پیش
-
با سخنان دکتر علی الهبداشتی
با سخنان دکتر علی الهبداشتی (پژوهشگر و استاد فلسفه اسلامی دانشگاه قم)
شیخ اشراق و ملاصدرا در نقد نظریه مشائین درباره علم خدا اشتراک نظر دارند و این نقد به نظریه مشائین در مطلق علم برمیگردد.
مشائین مناط ادراک را تجرد از ماده دانستند اما شیخ اشراق ملاک ادراک را نور بودن و ظهور برای ذات عالم دانسته است. از این جا نتیجه میگیرد که نور الانوار که نور مطلق است ظهورش برای ذاتش ذاتی است. ملاصدرا ـ ملاک ادراک را حضور شیء مدرک برای مدرک میداند و معتقد است حق تعالی ـ کاملترین حضور ذاتش برای ذاتش حاصل است پس کامل ترین ادراک برای او حاصل است.
در تطبیق نظر این دو حکیم به این نتیجه میرسیم که لازمه حضور، ظهور معلوم برای عالم است. پس اگر ذاتی برای خودش ظهور داشته باشد حضور هم دارد. اگرچه ملاصدرا لازمه حضور را تجرد از ماده میداند و از این جهت به مشاء نزدیک میشود. اما در علم به ماسوی
2 سال پیش
در تاریخ 1401/08/04 منتشر شده
است.
120
بـار بازدید شده