قسمت سوم شناسایی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه و تمرکز و بیش فعالی

1.4 هزار بار بازدید - 3 روز پیش - همان طور که می‌دانید دانش
همان طور که می‌دانید دانش آموزان دارای ADHD اغلب در مدارس عادی تحصیل می‌کنند به جز در مواردی که اختلال شدید باشد یا با دیگر اختلالاتی مثل اتیسم، آسیب دیدگی ذهنی، اختلالات یادگیری و … هم‌زمان در فرد وجود داشته باشد. در هر دو صورت تحصیل در مدارس عادی و ویژه، به منظور تسهیل یادگیری دانش‌ آموز دارای ADHD، باید مداخلاتی را به کار گرفت تا دو مشکل اصلی کودکان یعنی ۱) کمبود توجه و حواس‌پرتی و ۲) بیش‌فعالی و پرتحرکی آن‌ها در کلاس کنترل شود: 1) افراد دارای ADHD خیلی زود حواسشان پرت می‌شود پس لازم است محیط کلاس به دور از حواس‌پرتی‌های شنیداری مثل سر و صدا و بصری مثل تزئینات زیاد و دیوارهای شلوغ باشد. همچنین صندلی دانش آموز جایی نزدیک به میز معلم یا جلوی کلاس باشد. استفاده از دستورالعمل‌های نوشتاری، شنیداری و دیداری، ابزارهای دیداری مثل تصاویر، یادآورهای مختلف، تکرار مطالب درسی و تدریسی منظم و ساختارمند و خلاقانه همگی می‌توانند در کاهش فراموشی و حواس‌پرتی دانش‌آموز و در نتیجه یادگیری بهتر او نقش داشته باشند. 2) از آنجایی که افراد دارای ADHD نه تنها نیاز به پرتحرکی دارند بلکه حق آن‌هاست (آن‌ها نمی‌توانند طولانی مدت یک جا بنشینند) و اگر به این نیاز پاسخ درست داده شود، نه تنها موجب اخلال در نظم کلاس و مدرسه نمی‌شود بلکه یادگیری خود دانش‌آموز را نیز بهبود می‌بخشد. ازجمله مداخلاتی که می‌توان به این منظور در کلاس انجام داد به این قرار است. 1) دادن تمرینات حرکتی و کششی هر چند دقیقه یک بار 2) بیرون فرستادن دانش‌آموز از کلاس به بهانه‌ای مثل آب خوردن و … یا حتی ایستادن پشت میز به جای نشستن مداخلات مدرسه‌ای همان طور که از مثال‌ها متوجه شدید، شدیدا تمهیدات و تدابیر کادر مدرسه‌ای آگاه به خصوص معلمان را می‌طلبد
3 روز پیش در تاریخ 1403/07/05 منتشر شده است.
1,499 بـار بازدید شده
... بیشتر