دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان

75 بار بازدید - 3 سال پیش - دعای روز سی ام ماه
دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان با نوای حاج سعید خائف پناه . کانال رسمی آپارات آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام: https://www.aparat.com/shahecheragh اللهُمَّ اجْعَلْ صِيامى فيهِ بِالشُّكْرِ وَالْقَبُولِ، عَلى‏ ما تَرْضاهُ وَيَرْضاهُ الرَّسُولُ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ، وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ؛ خدايا در اين ماه روزه‏ ام‏ را مورد سپاس و پذيرش و مطابق آنچه تو و پيامبرت را خشنود مى‏ سازد قرار ده در حالى كه احكام آن با اصول (شرع) محكم شده، به حقّ آقاى ما محمّد و خاندان پاكش و حمد و سپاس از آن خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.»[1] ‏ تفاوت روزه صحیح و روزه مقبول در فراز آغازین دعای روز سى‏ ام ماه مبارک رمضان می خوانیم: اللهُمَّ اجْعَلْ صِيامى فيهِ بِالشُّكْرِ وَالْقَبُولِ؛خدايا در اين ماه روزه‏ام را مورد سپاس و پذيرش قرار ده.»[2] بی شک فرق است بين قبولى و صحت عمل، چه بسا عملى صحيح باشد اما مورد قبول‏ درگاه خداوند قرار نگيرد. صحيح بودن عمل يعنى تمام اجزا و شرايط آن را آورده است اما قبول بودن عمل يعنى اين عبادت داراى روح است و روح عبادت حضور قلب است كه نهى از فحشا و منكر مى‏ كند اگر بعد از عبادت، گناه انجام دهد معلوم مى‏ شود عبادتش مقبول واقع نشده است، روح روزه‏، تقواست اگر بعد از ماه رمضان تقوا و خداترسى او بيشتر شد اين روزه‏ مورد قبول واقع شده و الا فقط تكليف از گردنش ساقط شد.[3] امام علی عليه السلام در گفتاری حكيمانه در يكى از اعياد (عيد فطر)، عید واقعی را در تحقق روزۀ مقبول بر می شمرد و می فرماید: «امروز تنها براى كسانى روز عيد است كه روزه آن‏ها مقبول درگاه پروردگار و عبادت‏ هاى شبانه آنان مورد پذيرش او قرار گرفته باشد»[4] ‏بی تردید کلام امام عليه السلام مبنی بر اینکه در روز عيد فطر، عيد براى كسانى است كه روزه‏ و طاعات آن‏ها قبول‏ شده، يك واقعيت است. كسانى كه خداى‏ نكرده اصلًا روزه نگرفته ‏اند و يا روزه ‏هاى آن‏ها آلوده به گناهان و نافرمانى ‏ها بوده و به همين دليل مقبول درگاه حق واقع نشده نمى ‏توانند شاد و خوشحال باشند؛ شادى از آن كسانى است كه طاعاتشان مقبول درگاه حق شده است.[5] به عنوان نمونه غيبت سبب مى‏ شود كه نماز و روزه‏ انسان تا چهل روز، مقبول درگاه خداوند نشود چنان كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده که فرمود: «مَنْ اغتابَ مُسْلِماً او مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَل اللَّهُ تَعالى صَلاتَهُ وَ لا صِيامَهُ ارْبَعِيْنَ يَوْماً وَ لَيْلَةً الَّا انْ يَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛ كسى كه مرد يا زن مسلمانى را غيبت كند، خداوند نماز و روزه او را چهل شبانه روز قبول‏ نخواهد كرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد».[6]،[7] و یا خوردن غذاى حرام ، عدم قبول‏ نماز و روزه‏ و عبادات را موجب می شود ؛ از جمله، در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏ خوانيم: «هركسى لقمه‏ اى از غذاى حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمى‏ شود، و تا چهل روز دعاى‏[8] او مستجاب نمی گردد؛ و هر گوشتى كه از حرام برويد، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ و حتّى يك لقمه نيز باعث روييدن گوشت مى‏ شود!»[9]،[10] شرایط روزۀ مقبول بر همگان فرض است تا با توجّه به فلسفه احكام، اعمال خود را ارزيابى كنند، كه تا چه اندازه مقبول درگاه خداوند واقع شده است و تا چه اندازه از آن دور مى‏ باشد. لذا بايد ملاحظه كنيم كه آيا بعد از انجام روزه و نماز، روح تقوا و پرهيز از گناه‏ در ما حاصل شده است، يا نه؟ و به اين ترتيب، ارزش عبادات و اعمال خود را به دست آوريم.[11] منبع متن: makerem.ir [1] كليات مفاتيح نوين، ص: 817. [2] همان. [3] گفتار معصومين(ع) ؛ ج‏2 ؛ ص123. [4] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص432. [5] همان؛ ص 433. [6] بحارالانوار، ج 72، ص 258، ح 53. [7] اخلاق در قرآن ؛ ج‏3 ؛ ص116. [8] همان ؛ ج‏1 ؛ ص210. [9] سفينة البحار، ج 1، مادّه اكل. [10] اخلاق در قرآن، ج‏1، ص: 211. [11] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏4 ؛ ص631. کلمات کلیدی: تفاوت روزه صحیح و روزه مقبول/شرایط روزۀ مقبول/روزه داران بى نصيب ؛ شب زنده داران بى خبر!/روزه اخص الخواص؛ بالاترین مرتبه روزه داری /منظور از شاکر بودن خداوند چیست؟/پیامبر اعظم(ص)؛ تجسم رضايت و سخط الهي/حقیقت عبادت الهی/اصل ولایت؛ کلید قبولی عبادت
3 سال پیش در تاریخ 1400/02/22 منتشر شده است.
75 بـار بازدید شده
... بیشتر