آزمایش چکاپ عقاید (3 _ 20)

23 بار بازدید - 2 سال پیش - اصل سى و سوم :
اصل سى و سوم : توحيد در عبادت ، اصل مشترك ميان تمام شرايع آسمانى مى باشد و هدف از بعثت انبياء ، تذكار و تأكيد بر اين اصل است . بخش سوم صفات خداوند اصل سى و چهارم : خداوند داراى صفات جمال و جلال و يا صفات ثبوتى و سلبى است كه صفات نخست ( جلال يا ثبوتى ) حاكى از كمال وجودى او ، و صفات ديگر ( جلال يا سلبى ) حاكى از منزّه بودن وى از نقايص است . اصل سى و پنجم : براى شناخت صفات خدا از دو ابزار شناخت به نام « عقل » و « وحى » كمك مى گيريم ، و اين دو مرجعْ خدا را به برترين اوصاف مى ستايند . اصل سى و ششم : صفات خدا به دو قسم صفات ذات و صفات فعل تقسيم مى شود ، و افعال الهى از ذات و كمال ذاتى وى سرچشمه مى گيرد . هیچ عیب و نقص و جهل یا ظلمی با ذات او قابل اسناد نیست. اصل سى و هفتم : علم و آگاهى ، قدرت و توانايى ، حيات و زندگى ، و اراده و اختيار ، از صفات ذات خداوند به شمار مى روند ، و واقعيت اراده الهى ، همان « اختيار » و آزادى وى در انجام افعال است . اصل سى و هشتم : يكى از صفات فعلى خدا ، تكلم او با بشر است كه در سوره شورى آيه 51 به سه نحو منحصر شده است . گذشته از اين سه وجه ، كلّ جهان به اعتبارى كلام و سخن خداست ; چنانكه به همين اعتبار حضرت مسيح (عليه السلام) كلمة الله مى باشد . اصل سى و نهم : كلام خدا ، كه از صفات فعل اوست ، حادث است و قديم نيست ، و قديم بالذّات منحصر به خداست ، و تصور هر نوع قديم ازلى جز خدا ، منافى با توحيد ذاتى است . اصل چهلم : يكى از صفات فعل خدا صدق اوست ، و دروغ و خلف وعده و فریب به حكم اينكه امرى قبيح است در ذات ربوبى راه ندارد . اصل چهل و يكم : يكى از صفات فعل خداوند حكمت است و حكيم يكى از نامهاى او به شمار مى رود . از آنجا كه افعال الهى از نهايت اتقان و كمال برخوردار بوده و از هر نوع عبث منزه است ، وى را حكيم مى نامند . اصل چهل و دوم : خداوند ، چه در دنيا و چه در سراى ديگر ، هرگز با ديدگان ظاهرى ديده نمى شود ، چه مرئى بودن ، مستلزم جسم و جسمانى بودن است ; ولى رؤيت وى در پرتو ايمان ، با چشم دل امكان پذير است . اصل چهل و سوم : در تفسير صفات خبرى ( مانند « يدالله » ، « وجه الله » ، « عين الله » و « استواء على العرش » ) بايد قرائن موجود در آيات را در نظر گرفت و مقصود را بيان كرد ، و يك چنين تفسيری ، تفسير به ظاهر است نه باطن ، اخذ به ظهور تصديقى است ، نه تأويل .
2 سال پیش در تاریخ 1401/09/18 منتشر شده است.
23 بـار بازدید شده
... بیشتر