إن من رأى عدوانا يعمل به و منكرا يدعى إليه ...

10 بار بازدید - 7 ماه پیش - قَالَ مَولَانَا أمِيرُ الْمؤمِنينَ عَلِيٌ
قَالَ مَولَانَا أمِيرُ الْمؤمِنينَ عَلِيٌ عَلَيهِ السَّلامُ إِنَّ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً يُعْمَلُ بِهِ وَ مُنْكَراً يُدْعَى إِلَيْهِ فَأَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِئ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أُجِرَ وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ صَاحِبِه وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِسَيْفِهِ لِتَكُونَ حُجَّةُ اللَّهِ الْعُلْيَا وَ كَلِمَةُ الظَّالِمِينَ السُّفْلَى فَذَلِكَ الَّذِي أَصَابَ سَبِيلَ الْهُدَى وَ قَامَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ نَوَّرَ فِي قَلْبِهِ الْيَقِين به درستى كه كسى كه ببيند ستمى را كه عمل كرده شود به آن، و كار بدى را كه خوانده شود به سوى آن، پس انكار كند و بد داند آن را بدل خود پس بتحقيق كه بسلامت بماند و رهائى يابد، و كسى كه انكار كند آن را و زشت شمارد بزبان خود پس بتحقيق كه اجر و ثواب داده شود و او افزونتر است از آن يار خود كه همين بدل انكار كرد، و هر كه انكار كند آن را به شمشير خود تا بوده باشد برهان خداى بلندتر و سخن ستم كنندگان پست تر پس آنست كه رسيده است براه هدى يعنى راهنمائى يا رسيدن بحقّ و ايستاده است بر راه درست و روشن شده است در دل او يقين، اين بنا بر اين است كه «نوّر» معلوم خوانده شود و لازم باشد، و ممكن است كه مجهول خوانده شود و متعدّى باشد و بنا بر اين ترجمه اين است كه: و روشن گردانيده شده است در دل او يقين، و در بعضى نسخه ها «فى» نيست و بنا بر اين ترجمه اين است كه: و روشن گردانيده دل او را يقين يعنى يقين به احوال مبدأ و معاد. و پوشيده نيست كه سلامتى و رهائى شخص اوّل در صورتى است كه زياده بر انكار به دل نتواند كرد يا داند كه شخصى ديگر باشد كه قيام نمايد به مرتبه زياد كه در كار باشد و حاجت به منع و زجر او نباشد و اگر نه واجب است بر او زياده بر انكار بدل انكار به زبان نيز يا زياده بر آن نيز، پس اگر اكتفا كند به مجرّد انكار بدل ترك واجبى كرده و سالم نباشد و رهائى نيابد، مگر اين كه مراد همين سلامتى او از وزر و وبال آن گناه باشد كه او می كند و اين كه در آن مجرّد انكار بدل كافى است به خلاف كسى كه راضى و خشنود باشد به فعل او كه كه او شريك باشد با او در گناه چنانكه در بعضى احاديث وارد شده، و همچنين جواز اكتفاء شخص دوّم بانكار بزبان در وقتى است كه قادر بر زياده بر آن نباشد يا انكار بزبان كافى باشد در منع و زجر آن شخص يا شخصى ديگر باشد كه زياد بر آن را
7 ماه پیش در تاریخ 1402/10/24 منتشر شده است.
10 بـار بازدید شده
... بیشتر