زندگینامه سیدجمال الدین اسدآبادی
334 بار بازدید -
4 سال پیش
-
سيد جمالالدين اسدآبادي، در سال
سيد جمالالدين اسدآبادي، در سال 1217 شمسي در اسدآباد همدان متولد شد. از پنج سالگي به فراگيري دانش نزد پدر خود پرداخت و بخاطر استعداد و نبوغ خود، بزودي با تفسير قرآن آشنا شد. براي ادامه تحصيل به قزوين و سپس تهران مهاجرت کرد و سپس در 1228 عازم نجف شد و از محضر دو مرجع تقليد بزرگ زمان، شيخ مرتضي انصاري و ملاحسينقلي در جزيني همداني بهره برد. سيد جمال در 1232، بنا به دستور شيخ انصاري عازم هندوستان شد و ضمن آشنايي با علوم جديد سعي کرد تا مردم و خصوصا مسلمانان را عليه استعمار انگلستان بسيج کند. اما به دليل سلطه همه جانبه انگليسيها پس از يک سال و نيم آنجا را ترک و عازم عثماني شد و چون با حسادت علماي درباري آنجا مواجه شد به مصر مهاجرت نمود. سيد جمالالدين اسدآبادي در مصر توانست يک نهضت فکري ضد استعماري و ضد انگليسي را پايه گذاري کند و تشکيلاتي به نام انجمن مخفي را به وجود آورد اما بر اثر فشار انگلستان مجبور به ترک مصر شد. حرکت سيد جمال، توسط شاگردانش ازجمله شيخ محمدعبده دنبال و در سالهاي بعد زمينه ساز قيام مردم مصر عليه استعمار انگلستان شد. سيد جمال پس از ترک مصر، مدتي در هند اقامت نموده و سپس راهي اروپا شد. در پاريس با همکاري محمد عبده اقدام به انتشار روزنامه "عروه الوثقي" نمود و به پاسخگويي به "ارنست رنان" که مقالاتي عليه اسلام در يکي از روزنامههاي پاريس، مينوشت، پرداخت. سيد جمال بعدها به دعوت ناصرالدين شاه، به ايران آمد و گمان ميکرد که ميتواند با نزديکي به شاه، انديشههاي اصلاح طلبانه خود را به اجرا بگذارد، اما چون ماهيت و طبع شاهانه با هيچ اصلاحي موافق نبود و سيد نيز، شاه را آشکارا عامل بدبختي مردم معرفي ميکرد، از ايران اخراج شد. سيد جمال وقتي براي دومين بار به ايران آمد، به آستانه حضرت عبدالعظيم در شهر ري تبعيد شد و در آنجا عليرغم کنترل ماموران، مردم را به قيام عليه بيدادگري شاه تشويق ميکرد؛ لذا ناصرالدين شاه دستور اخراج او را در حاليکه بشدت بيمار بود صادر کرد. سيد جمال پس از اخراج از ايران وارد بصره شد و با سيد علياکبر شيرازي نامهاي به آيتالله العظمي سيد حسن شيرازي مينويسد و به ظلم هاي فراوان شاه به مردم ايران اشاره ميکند. عدهاي معتقدند که اين نامه در صدور فتواي مشهور تحريم تنباکو از جانب آيتالله ميرزاي شيرازي و جنبش تنباکو در نتيجه آن، تاثير بسزايي داشته است. حضور سيدجمالالدين اسدآبادي در طي سالهاي 71-1270 در عراق تاثير بسزايي در حيات فکري، سياسي واسلامي شهرهاي شيعه نشين و گسترش تبليغ و دعوت در جامعه اسلامي گذاشت؛ به طوريکه همگان او را بعنوان رهبر حرکت «تجديد در اسلام» ميشناختند. سيدجمال الدين اسدآبادي منادي بيداري مسلمانان و بازگشت به اسلام و بدعت زدايي بود و اتحاد اسلام و پرهيز از تفرقه بين مذاهب اسلامي را تبليغ ميکرد و در آخر هم جان خود را در همين راه از دست داد. سيدجمال، اواخر عمر خود را در عثماني سپري کرد و غير مستقيم تحت نظر سلطان عبدالحميد، امپراطور عثماني قرار داشت. وقتي خبر قتل ناصرالدين شاه توسط ميرزا رضا کرماني، از شاگردان سيد جمال، به اسلامبول رسيد، سلطان عبدالحميد، به هراس افتاد و دستور قتل سيد جمال را داد و سرانجام در 19 اسفند 1275 برابر با 9 مارس 1897 او را مسموم ساختند و جنازه او را در قبرستان مشايخ اسلامبول به خاک سپردند. در سال 1324، فيض محمدخان، سفير وقت دولت افغانستان در آنکارا، موافقت دولت ترکيه را براي نبش قبر سيد بدست آورد بقاياي جسد سيد جمالالدين اسدآبادي را در تابوتي به کابل انتقال دادند.
4 سال پیش
در تاریخ 1399/08/14 منتشر شده
است.
334
بـار بازدید شده