پرواز شب هلیکوپتر بل 412 شرکت پاسکو از روی سکو دریایی توسط کاپیتان علیرضا نیری

PShahinrad
505 بار بازدید - 3 سال پیش - در این چند ثانیه محیط
در این چند ثانیه محیط پرواز را روشن و پر نور می بینید ولی نکاتی قابل توجه است 1- وجود نور با الگوهای نامنظم و بدتر با شدتهای متفاوت در یک پس زمینه تاریک نه تنها کمکی به خلبانان نمیکند بلکه در بسیاری از موارد باعث ورتیگو و سوانح میشود کماینکه تقریبا تمامی سوانح بالگرد در پرواز شب در این فاز صورت گرفته. 2- خلبان به محض جدا شدن از محیط کوچک سکو به یک محیط کاملا تاریک و بی انتها ورود مینماید و اگر رژیم پروازی خود را VFR تنظیم نموده باشد و سریعا به IFR شیفت نکند قطعا دچار سانحه خواهد شد. 3- پروازهای روی آب حتی در روز فاقد افق و تماس چشمی خلبان با سطح زمین visual ground contact می باشند لذا تصور پرواز روز روی آب با رژیم VFR کاملا اشتباه است, چه برسد به پرواز شب روی آب که هیچ مرجع قابل رویت وجود ندارد. 4- خلبانان بالگرد پرواز در شب مانند خلبانان ایرلاین ها از مبدا یک فرودگاه با تجهیزات کمک ناوبری و طرح های ممکن پرواز میکنند (SID - STAR - IAC) ولی بهنگام فرود روی یک سکو دریایی تقریبا از هیچ یک از امکانات موجود در یک فرودگاه بهره مند نیستند و ریسک بسیار بالایی را مدیریت می کنند. 5- متاسفانه در ایران شرکت فرودگاه های کشور بعنوان مجری و سازمان هواپیمایی بعنوان یک نهاد نظارتی مسیر هوایی با دستگاه برای بالگرد ( H/ROUTE) تدوین و تصویب نکرده اند به استثنای یکی دو مورد روتهای موجود که مناسب بالگرد نیستند از اینرو طبق معمول صورت مسئله پاک شده و با اینکه پرواز بالگرد روی آب به ویژه در شب کاملا" IMC می باشد, با یک بخشنامه بدون توجیه پرواز بالگرد در محدوده ی FIR ایران را VFR میدانند, و این یک مبنای اشتباه برای تصمیمات اشتباه متعاقب آن میگردد. به همین علت است که خیلی از دوستداران هوانوردی تصور میکنند هرگاه نام بالگرد شنیده شود مترادف VFR است که استنباطی کاملا" غلط است. بیش از 50 سال است که بالگردهای این کشور خدمات شب روی دریا را در شرایطی صددرصد IMC با استفاده از خلبانان دوره دیده IR پرواز شب روی آب که عمدتا" از خلبانان هوادریای ارتش تشکیل شده اند و بالگردهای مجهز به الزامات پرواز با دستگاه انجام داده اند و کماکان به ارائه پروازهای شبانه بصورت alert مشغول میباشند.
3 سال پیش در تاریخ 1400/07/04 منتشر شده است.
505 بـار بازدید شده
... بیشتر