آموزش فیلم نامه نویسی (سید فیلد)_ مقدمات پرده ی اول- تدوین سکانس اول
87 بار بازدید -
3 سال پیش
-
نویسنده به افرادی گفته میشود
نویسنده به افرادی گفته میشود که به نوشتن میپردازند. واژهٔ نگارنده نیز، گاه مترادف با نویسنده بهکار میرود.
امروزه این لفظ، عمومیت یافته و علاوه بر داستاننویسان به افرادی که در زمینههای دیگر نیز مینویسند اطلاق میشود. مانند نویسندگان نمایشنامه که به آنها نمایشنامهنویس یا نویسندهٔ متن فیلم که به آنها فیلمنامهنویس میگویند.اگر نویسندگی را در کل به معنی عمل کسی که مینویسد بگیریم، هر کس را که بنویسد، اگر چه نوشتهٔ او سیاههٔ خرج خانه یا دفتر حساب دکانش باشد، نویسنده باید خواند. در این حال نویسندگی کار دشواری نیست. الفبا را باید شناخت و مختصر خطی باید داشت که خواندنی باشد. اما در اصطلاح، اینگونه کسان نویسنده خوانده نمیشوند، نویسنده کسی را گویند که کارش این است، یعنی معانی و مطالبی در ذهن دارد که از آن سود یا لذتی عام برای خوانندگان حاصل میشود و آن معانی را به طریقی مینویسد که همه به خواندن نوشتهٔ او رغبت میکنند و از آن لذت یا سود میبرند. معنی نویسنده در عرف، باز هم از این خاصتر است، کسی که کتابی دربارهٔ نجوم بنویسد، اگر چه اصول این علم را درست بیان کرده و نکتههای تازهای در آن به میان آورده، نویسنده نیست، منجم است. مؤلف کتابهای تاریخ و جغرافیا و فیزیک و شیمی را هم نویسنده نمیخوانند، عنوان این پژوهندگان: مورخ، فیزیکدان، شیمیدان است. اما اگر کسی در یکی از رشتهها کتابی بنویسد که هنرش در انشای عبارت و بیان مطلب، دلنشین و ستودنی باشد، او را گذشته از عنوانی که دارد، نویسنده هم میخوانند. پس نویسندگی هنر خوب و زیبا نوشتن است.[۱]فیلمنامه[۱] یا سناریو (به فرانسوی: Scénario) داستانی است؛ که همراه با توضیح پر جزئیات صحنهها برای ساخت فیلم نوشته میشود. به نویسندهٔ فیلمنامه، فیلمنامهنویس میگویند. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیتها، صحنهها، سکانسها، پردهها، موسیقی، مکانها و تشکیل شدهاند. فیلمنامه یا اسکریپت؛ یک اثر نوشته شده توسط فیلمنامهنویس برای یک فیلم، برنامه تلویزیونی یا بازی ویدیویی است. این سریالها میتوانند کارهای اصلی یا سازگاری از قطعات موجود در نوشتن باشند. در آنها، جنبش، اعمال، بیان و گفت و گوهای شخصیتها نیز نقل شده است. فیلمنامهای که برای تلویزیون نوشته شده نیز به عنوان یک نمایش تلویزیونی شناخته میشود.صحنه
صحنه کوچکترین واحد کنش دراماتیک در فیلمنامه ست.[۲] در هر صحنه دو عنصر زمان و مکان اهمیت دارد و حداقل یکی از این دو عنصر یا هر دو باید پیوستگی داشته باشد. فیلمنامه به صورت صحنههای شمارهگذاری شده نوشته میشود. از نظر شیوه نگارش هر «صحنه» شامل سه بخش است:* [۳]
سطر معرفی - نشان میدهد صحنه داخلی است یا خارجی و در چه زمانی و در چه مکانی اتفاق میافتد.
شرح صحنه - ضمن توصیفی حداقلی مکان اتفاقات فیزیکی که در صحنه رخ میدهد شرح داده میشود.
گفتگو - نام شخصیت، طرز بیان یا نام مخاطب که در پرانتز میآید و خودِ گفتگو.
گاه شیوهٔ انتقال به صحنهٔ بعد مانند برش، فید یا دیزالو در پایان صحنه نوشته میشود.
سکانس
سکانس، یک فصل از فیلمنامه است که میتواند از یک یا چند صحنه تشکیل شود و یک موضوع را دنبال میکند که با پایان یافتن آن موضوع، سکانس نیز عوض میشود.
نظر سید فیلدسید فیلد یکی از نظریهپردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلمنامهنویسی عقیده داشت که اگر بخواهیم فیلمنامه را به سه قسمت تقسیم کنیم و از آنها با عنوان، شروع، میان و پایان نام ببریم اینگونه میتوان توضیحش داد:
شروع: ایجاد مخمصه. شخصیت اصلی چه میخواهد؟ چه چیز لازم دارد؟ باید چه بکند که به آنچه میخواهد برسد؟
میان: تعارض، عمل و عکسالعمل. شخصیت اصلی برای به دست آوردن آنچه که میخواهد تقلا میکند و معمولاً در انتهای قسمت میانه شکست میخورد. اما در اثنای این شکست شروع به درک نیازهای حقیقیاش میکند.
پایان: تقلای نهایی، رفع مشکل و پیامد. پایان احساسی که در آن شخصیت اصلی پی میبرد واقعاً به چه چیزی نیاز داشتهاست، چه به آنچه که میخواسته برسد یا نرسد.
انواع فیلمنامه
فیلمنامه اصلی پدرخوانده: قسمت دوم
فیلمنامه کوتاه
فیلمنامه بلند
فیلمنامه سریالی
فیلمنامه اقتباسی
فیلمنامه مستند
مراحل نوشتن فیلمنامه
ایده
سوژه
دراماتیک
طراحی
داستان
گفتگو
پیرنگ
شخصیت پردازی
خلاصه سکانسها
صحنه
فیلمنامه کامل
بازنویسی
3 سال پیش
در تاریخ 1400/10/07 منتشر شده
است.
87
بـار بازدید شده