114 - سوره ناس
245 بار بازدید -
پارسال
-
محتوا و موضوعات
محتواى سوره
محتوا و موضوعات
محتواى سوره ناس از جهتى شبيه سوره فلق است، هر دو ناظر به پناه بردن به خداوند بزرگ از شرور و آفات مى باشد، با اين تفاوت كه در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده، ولى در اين سوره فقط روى شر وسوسه گران ناپيدا (وسواس خناس) تكيه شده است.[10]
فضائل، خواص و ثواب قرائت
فضيلبنيسار گويد شنيدم ابو جعفر عليهالسلام ميفرمود: «رسول خدا صلىاللهعليهوآله كسالت و درد شديد و سختى پيدا كرد و جبرئيل و ميكائيل خدمت آن حضرت آمدند، جبرئيل در بالاى سر آن حضرت نشست و ميكائيل در پائين پاى، پس جبرئيل آن حضرت را به قل اعوذ برب الفلق دعاء خواند و به خدا پناه برد و ميكائيل به سوره قل اعوذ برب الناس».
ابوخديجه از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه «جبرئيل خدمت پيغمبر صلىاللهعليهوآله آمد در حالى كه آن حضرت دادخواهى مىكرد و يا ناله مينمود، پس ارواح پليده را از آن حضرت به وسيله قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق و قل هو اللَّه احد دور كرد و گفت : باسم اللَّه ارقيك و اللَّه يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك : به نام خدا ارواح پليده را از او دور ميسازم و خدا شفا ميدهد تو را از هر دردى كه تو را اذيّت كند، بگير آن را كه بر تو گوارا باشد»
فضای نزول
در الدر المنثور آمده است كه عبدبنحميد از زيدبناسلم روايت كرده كه گفت: «مردى يهودى رسول خدا صلىاللهعليهوآله را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت بيمار شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره معوذتين را آورد و گفت: مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان چاه است، رسول خدا صلىاللهعليهوآله على عليهالسلام را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره هاى آن را باز نموده، براى هر گره يك آيه بخواند، على عليهالسلام هر گرهى را باز مى كرد يك آيه را مى خواند، همیکنه كه گره ها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا صلىاللهعليهوآله برخاست، گويا پاى بندى از پايش باز شده باشد»[14] .
و به اين دسته روايات اشكالى كرده اند، و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا از تاثير سحر نمى سازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب مؤثر مى شده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده، فرموده: «وَ قالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُوراً انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا
پارسال
در تاریخ 1402/04/01 منتشر شده
است.
245
بـار بازدید شده